ВИХОВАННЯ ОСОБИСТОСТІ МОЛОДШОГО ШКОЛЯРА ЗАСОБАМИ АРТТЕРАПІЇ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2022.3.8

Ключові слова:

молодший школяр, арттерапія, виховання.

Анотація

У статті розглянуто проблему виховання особистості молодшого школяра за допомогою використання засобів арттерапії. Реформація освіти та науки диктує сучасним учителям вимоги, серед яких обов’язковим елементом є використання інноваційних технологій в освітньому процесі початкової школи. Здійснено аналіз наукових джерел, який дає підстави стверджувати, що застосування засобів арттерапії забезпечують всебічний гармонійний розвиток особистості учня. Визначено, що арттерапія відноситься до особистісно орієнованої технології виховання дітей шляхом конструктивного союзу дитини та мистецтва у процесі сприймання вже існуючих або власно створених мистецьких творів. Застосування арттерапії в освітньому процесі є яскравим прикладом гуманної педагогіки, що ґрунтується на безумовному прийнятті кожної дитини, усвідомлення її унікальності та необмежених можливостях духовного розвитку. Використання арттерапії під час уроків в початкових класах є досить дієвим механізмом налаштування учнів на заспокоєння, розслаблення, відпочинок і перехід із нервового до спокійного стану. У межах цього дослідження арттерапія розглядається, як синтез знань з мистецтва, психології, психотерапії та педагогіки, що дозволяє осмислити процес формування особистості учня через призму особистісного, художньо-естетичного, культурного розвитку . Також було з’ясовано походження арттерапії як терміну і сфери застосування. Арттерапія як метод дозволяє учням пізнавати світ через мистецтво, виявляти свої індивідуальні особливості, не соромлячись їх. Впровадження артерапії в освітній процес початкової школи сприяє підвищенню рівня мотивації в учнів, становленню їх позитивної самооцінки, сприйняттю внутрішнього «Я», готовності до соціалізації. Визначено основні види арттерапії, які використовуються вчителями у процесі навчання та виховання, зокрема, музикотерапія, казкотерапія, ізотерапія. Подано приклади вправ до кожного виду арттерапії.

Посилання

Артпедагогика и арттерапия в специальном образовании: Учебник для вузов Е. А. Медведева, И.Ю. Левченко, Л.Н. Комиссарова, Т.А. Добровольская. М. Академия. 2001. 248 с.

Богуш А. Діти і соціум: Особливості соціалізації дітей дошкільного та молодшого шкільного віку: Монографія. Луганськ : Альма-матер. 2006

Вознесенская Е.Л. Особенности и перспективы развития арт-терапии в Украине Наукові праці: Науково- методичний журнал. Вип. 95. Т. 105. Педагогіка. Миколаїв : Вид-во ЧДУ ім. Петра Могили. 2009. С. 19–24.

Вознесенська О.Л. Арт-терапія в Україні: стан та перспективи розвитку Львівсько-Ряшівські наукові зошити. Культура – Мистецтво – Освіта – Терапія в міждисциплінарній перспективі. Вип. 2. Wydawnitcywo uniwersytetu rzeszowskiego. 2014. Р. 93–103. 5. Гладуш В.А. Шляхи вдосконалення професійної підготовки логопедів в Україні (1960-ті рр.) Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології науковий журнал СумДПУ ім. А. С. Макаренка. Суми. 2014. № 17(35). С. 56–65

Гудима Н. Підготовка вчителя нової української школи на засадах компетентнісного підходу Педагогічна освіта: теорія і практика Збірник наукових праць. Випуск 25 (2–2018) Частина 2. С. 202–208.

Державний стандарт початкової освіти Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/688-2019- %D0%BF#Text

Козігора М.А. Арт-терапія як засіб навчання і виховання учнів початкової школи «Молодий вчений» № 7(59) липень. 2018. С. 198–201.

Куцин Е. Педагогічні умови формування арт-терапевтичної компетентності майбутнього вчителя музичного мистецтва Збірник наукових праць Проблеми підготовки сучасного вчителя Вип. 1(21), ч. 2, 2020. С. 97–105.

Киселева М.В. Арт-терапия в практической психологии и социальной работе. Речь, 2007. 336 с.

Ликова І. Програма художнього виховання, навчання і розвитку дітей 2-6 років «Кольорові долоньки». Х. : «Ранок». 2007.

Малашевська І. Теорія і практика навчання музики дітей дошкільного та молодшого шкільного віку з використанням музикотерапії автореферат дис. ... доктор. пед. наук 13.00.02. Київ. 2017. с. 40.

Сорока О. Арт-терапія в соціальній сфері : курс лекцій. Тернопіль. ТДПУ, 2008.

Терлецька Л. Г. Арт-терапія як метод дослідження творчого психічного здоров’я особистості Психологічна газета. ТОВ «Мікрос-СВС» за сприяння Інституту психології ім. Г.С. Костюка. 2006.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-09-09

Як цитувати

КОВАЛЬЧУК, О. (2022). ВИХОВАННЯ ОСОБИСТОСТІ МОЛОДШОГО ШКОЛЯРА ЗАСОБАМИ АРТТЕРАПІЇ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ. Acta Paedagogica Volynienses, (3), 54–60. https://doi.org/10.32782/apv/2022.3.8

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 ПОЧАТКОВА ОСВІТА