МЕТОДИ ВИХОВАННЯ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНОЇ АКТИВНОСТІ У МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2025.4.9Ключові слова:
соціальна активність, соціальна компетентність, молодші школярі, виховання, методи виховання, компетентнісний підхід, соціалізація, педагогічні умови, свідома активність, позашкільна освітаАнотація
У статті розглядається соціальна активність як одна з найпоширеніших форм активності особистості, що є ключовим фактором її розвитку. Наголошується, що формування соціальної активності ґрунтується на свідомому та несвідомому прагненні до зміни соціальних умов, формуванні якостей і ціннісних орієнтацій, а також на усвідомленому виборі участі в суспільному житті. В роботі висвітлено розуміння активності в педагогічній та психологічній науках, зокрема через призму ідей В. Роменця, Р. Сімко та В. Сухомлинського, які підкреслюють її як внутрішню властивість особистості, засіб самореалізації та міру домінування внутрішньої детермінації.Особлива увага приділяється молодшому шкільному віку як сензитивному періоду для формування основ соціальної активності, враховуючи його вікові особливості: соціальну спрямованість розвитку, довільність поведінки, наслідування дорослих, формування моральних уявлень та ігрову діяльність. Науковці підкреслюють роль виховання як ключового фактора соціалізації та становлення соціальної активності, що реалізується через засвоєння норм, взаємодію, формування активної позиції та емоційно-ціннісне ставлення. Наводяться погляди Н. Бібік та Т. Андрійченко щодо створення освітнього середовища та використання уроків в початковій школі.Представлено класифікацію та характеристику методів виховання соціальної активності (словесні, практичні, емоційно-ціннісні) з конкретними прикладами їх застосування, що є важливим інструментарієм для педагогів.Особлива увага приділяється позашкільній освіті як середовищу для розвитку соціальної активності. Зазначається, що різноманіття позашкільних гуртків і секцій (спортивні, мистецькі, екологічні, технічні, туристичні) створює унікальні можливості для формування внутрішньої мотивації, свідомого вибору, командної взаємодії, відповідальності, ініціативності та лідерських якостей. Підкреслюється, що успіх у вихованні соціальної активності досягається через комплексне застосування методів, врахування вікових особливостей та тісну співпрацю всіх учасників освітнього процесу.
Посилання
Андрійченко Т. Педагогічні умови формування соціальної активності учнів молодших класів на уроках природознавства. Початкова освіта: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. Ніжин: НДУ ім. М. Гоголя, 2018. С. 16.
Бібік Н. Нова українська школа: орієнтири для вчителя. Київ : Основа, 2017. 128 с.
Бібік Н. Компетентнісний підхід у початковій освіті: методологія та практика. Проблеми сучасної педагогічної освіти. 2018. Вип. 60. С. 27–31.
Васянович Г. Основи психології : навчальний посібник. Київ : Педагогічна думка , 2012.114 с.
Литвиненко О. Формування соціальної активності молодших школярів у позаурочній виховній діяльності : дис. … к-та. пед. наук : 13.00.07 / Київський університет імені Бориса Грінченка, Київ, 2021, 250 с.
Роменець В. Психологія творчості : посібник. Київ : Либідь, 2001. 288 с.
Сімко Р., Шинкарюк В., Шинкарюк А. Психологічні особливості активності та діяльності людини. Проблеми сучасної психології. Збірник наукових праць. (1). 2019.
Скрипніков В. Особливості формування соціальної компетентності молодших школярів у позашкільній діяльності. Інновації в початковій освіті: досвід, виклики сьогодення, перспективи : матеріали ІІІ наук.-практ. інтернет-конф. здобувачів другого (магістер.) рівня вищ. освіти ф-ту початк. навчання, Харків, 5 груд. 2023 р. Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди. Харків, 2023. С. 39.
Супрун М. Педагогіка: Підручник для духовних і світських закладів освіти. Київ : КДА, 2018. 400 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.





