METHODS OF EDUCATION AS A MEANS OF FORMING SOCIAL ACTIVITY IN JUNIOR SCHOOLCHILDREN

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2025.4.9

Keywords:

social activity, junior schoolchildren, upbringing, methods of upbringing, competency-based approach, socialization, pedagogical conditions, conscious activity, extracurricular education

Abstract

This article examines social activity as one of the most common forms of personal activity and a key factor in individual development. It emphasizes that the formation of social activity is based on a conscious and unconscious striving to change social conditions, shape personal qualities and value orientations, and make a conscious choice to participate in public life. The paper explores the understanding of activity in pedagogical and psychological sciences, particularly through the ideas of V. Romenets, R. Simko, and V. Sukhomlynsky, who highlight it as an inherent personal quality, a means of self-realization, and a measure of the dominance of internal over external determination. Special attention is given to junior school age as a critical period for forming the foundations of social activity, considering its age-specific characteristics: social orientation of development, voluntary behavior, imitation of adults, formation of moral concepts, and play activities. The authors underline the role of upbringing as a crucial factor in socialization and the establishment of social activity, realized through the assimilation of norms, interaction, the formation of an active stance, and an emotional-value attitude. The perspectives of N. Bibik and T. Andriychenko are presented regarding the creation of an educational environment and the use of natural science lessons for developing conscious activity and a responsible attitude towards the environment. The article also provides a classification and characteristics of methods of fostering social activity (verbal, practical, emotional-value) with concrete examples of their application, serving as an important tool for educators.Furthermore, the paper highlights extracurricular education as an ideal environment for cultivating these qualities.The author notes that the diversity of extracurricular clubs and sections (sports, arts, ecological, technical, tourist) creates unique opportunities for forming internal motivation, conscious choice, teamwork, responsibility, initiative, and leadership qualities. It is stressed that successful cultivation of social activity is achieved through the complex application of various methods, consideration of age-related peculiarities, and close cooperation among all participants in the educational process.

References

Андрійченко Т. Педагогічні умови формування соціальної активності учнів молодших класів на уроках природознавства. Початкова освіта: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. Ніжин: НДУ ім. М. Гоголя, 2018. С. 16.

Бібік Н. Нова українська школа: орієнтири для вчителя. Київ : Основа, 2017. 128 с.

Бібік Н. Компетентнісний підхід у початковій освіті: методологія та практика. Проблеми сучасної педагогічної освіти. 2018. Вип. 60. С. 27–31.

Васянович Г. Основи психології : навчальний посібник. Київ : Педагогічна думка , 2012.114 с.

Литвиненко О. Формування соціальної активності молодших школярів у позаурочній виховній діяльності : дис. … к-та. пед. наук : 13.00.07 / Київський університет імені Бориса Грінченка, Київ, 2021, 250 с.

Роменець В. Психологія творчості : посібник. Київ : Либідь, 2001. 288 с.

Сімко Р., Шинкарюк В., Шинкарюк А. Психологічні особливості активності та діяльності людини. Проблеми сучасної психології. Збірник наукових праць. (1). 2019.

Скрипніков В. Особливості формування соціальної компетентності молодших школярів у позашкільній діяльності. Інновації в початковій освіті: досвід, виклики сьогодення, перспективи : матеріали ІІІ наук.-практ. інтернет-конф. здобувачів другого (магістер.) рівня вищ. освіти ф-ту початк. навчання, Харків, 5 груд. 2023 р. Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди. Харків, 2023. С. 39.

Супрун М. Педагогіка: Підручник для духовних і світських закладів освіти. Київ : КДА, 2018. 400 с.

Published

2025-11-03

How to Cite

KOVALCHUK О. (2025). METHODS OF EDUCATION AS A MEANS OF FORMING SOCIAL ACTIVITY IN JUNIOR SCHOOLCHILDREN. Acta Paedagogica Volynienses, (4), 60–66. https://doi.org/10.32782/apv/2025.4.9

Issue

Section

SECTION 2 PRIMARY EDUCATION