PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL MINDS OF THE FORMATION OF THE INDIVIDUALITY OF YOUNG SCHOOLERS
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2022.2.10Keywords:
individuality, young school age, new creation, educational activity.Abstract
The article deals with the problem of psychological and pedagogical conditions of formation of junior pupil’s individuality. Theoretical approaches to the problem of psychological and pedagogical conditions of formation of junior pupil’s individuality are defined. Junior school age has been found to be a sensitive period for shaping a child's personality. New formations that appear on the basis of mental processes and states play an important role in the process of formation of individuality. Positive motivation, adequate self-esteem, desire for self-knowledge and self-development, developed self-control and self-regulation of behavior, formed subjective position in the learning process also contribute to the formation of individuality. Learning activity opens new sources for the development of cognitive and personal potential. Learning activity reveals the range of possible activities, acquaints pupils with them, allows them to choose the most interesting and intensive ones, motivates to develop and form an individuality. The concept of "individuality" is characterized as a unique dynamic system, a unique set of psychological characteristics of the child, which is formed by combining a set of differences between individual (temperament, health, abilities and interests) and personal (self-awareness, socio-ethical, emotional-volitional, motivational, intellectual development) constructs. The complex of psychological and pedagogical conditions of formation of junior pupil’s individuality is substantiated. The process of formation of junior pupil’s individuality is facilitated by providing individual approach to teaching and education, taking into account age characteristics of pupils, humanistic principles, activity and creative approaches, forming creative educational environment, ensuring junior pupil’s subjective position, use of cooperative forms of educational activities and integration of game and learning activities.
References
Асмолов А.Г. Психология личности: принципы психологического анализа М. Смысл, 2001. 468 с.
Баландина Л.Л. Гендерные особенности детей из многодетных и однодетных семей Пол и Gender в интегральном исследовании индивидуальности человека Под общ. ред. Б.А. Вяткина. Пермь: Книжный мир, 2008. С. 57-74
Божович Л.И. Личность и её формирование в детском М. Просвещение, 1968. 278 с.
Васецька Т.М. Психологічні особливості впливу темпераменту на формування індивідуального стилю учбової діяльності молодших школярів: автореф. дис. … канд. психол. наук : 19.00.07. Київ, 2000. 21 с.
Дуткевич Т. В. Дитяча психологія. Навч. посіб. К. Центр учбової літератури, 2012. 424 с.
Кузьменко В.У. Психолого-педагогічні основи розвитку індивідуальності дитини від 3 до 7 років автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня доктора психологічних наук 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія Київ, 2006. 48 с.
Олефір В. Особливості прояву індивідуальних відмінностей молодших школярів Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова Серія 12. Психологічні науки. 2017. Вип. 5. С. 110-117.
Остапенко Г. С., Самусева Г. В. Психологічна діагностика та психолого-педагогічний супровід становлення особистісного досвіду молодших школярів Світ психології. 2005. № 2. С. 169.
Павленко В.В. Технологія розвивального навчання Д.Б. Ельконіна – В.В. Давидова Історичні аспекти, сучасний стан і перспективи розвитку системи дошкільної і початкової шкільної освіти. збірник науковометодичних праць за заг. ред. О.О. Максимової, М.А. Федорової. Житомир. Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2011. 378 с. С. 11–14.
Психология детей младшего кольного возраста: учебник и практикум для бакалавров под общ. ред. А. С. Обухова. М. Издательство Юрайт, 2014. 583 с.
Рубинштейн С.Л. Основы общей психологи СПб. Питер Ком, 1998. 688 с
Рибалка В.В. Теорії особистості у вітчизняній психології та педагогіці: Навчальний посібник. Одеса: Букаєв Вадим Вікторович, 2009. 575 с.
Татенко В. О. Суб'єктно-вчинкова парадигма в сучасній психології Людина. Суб'єкт. Вчинок: Філософсько- психологічні студії К. Либідь, 2006. С. 316-358.
Фрадинська А. Психологічні особливості розвитку особистості молодшого школяра Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій університету «Україна» № 1(9)/2014 с. 125-127
Чопик С. Розвиток рівня домагань як передумовастановлення особистості молодшогошколяра Збірник наукових праць Проблеми сучасної психології № 15 (2012) с. 760-770
Шибаева С.И. Формирование индивидуальности школьника: состояние проблемы Научные ведомости: Серия Гуманитарные науки. 2012. № 12(131). Выпуск 14. С. 179-183.