PREPARING A FUTURE PRIMARY SCHOOL TEACHER TO CREATE AN ELECTRONIC PORTFOLIO AS A TOOL FOR REFLECTION AND GENERALIZATION OF PROFESSIONAL ACHIEVEMENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2023.4.10

Keywords:

teacher's portfolio, electronic portfolio, pedagogical reflection, professional development, future primary school teacher

Abstract

The article describes the experience of training future primary school teachers to create an electronic teacher's portfolio, reveals its potential as a means of stimulating the need for higher education students to self-educate, personal and professional self-improvement and ensures the competitiveness of future specialists in the modern labour market. Portfolio technology allows teachers to demonstrate their level of professional competence, summarize and present the results of their teaching activities, professional achievements, acquired knowledge and skills, methodological skills, mastery of innovative pedagogical technologies, objectively assess their own capabilities, and plan actions to achieve better results. Educational regulations require teachers to create an electronic portfolio. The advantage of an e-portfolio is that it can be published on the website of a general education institution, teacher’s own blog or website, posted in pedagogical communities, on social networks, thus demonstrating the teacher’s level of professionalism and his or her achievements. It has been found that in the process of creating a pedagogical e-portfolio, higher education students acquire the skills of pedagogical reflection necessary for their professional development and career growth, learn to objectively evaluate and present their own pedagogical achievements, master the skills of creating a personal and professional image, which contributes to the formation of the professional competence of a future specialist. The authors of the article have modelled and described the structure of the electronic portfolio of a future primary school teacher. Its components are: personal information; educational activities; scientific and research activities; international activities, cultural and educational activities; self-assessment of professional competence and the level of development of professional and personal qualities. Digital tools for creating e-portfolios are identified: resources for creating presentations (PowerPoint, Canva, Prezi); Google Sites, Wakelet services; platforms for creating own websites Wix, Onepage.

References

Бєльчева Т.Ф., Бєльчев П.В., Коробченко А.А. Електронне портфоліо як інструмент самопрезентації результатів педагогічної діяльності. Науковий вісник Льотної академії. Серія: Педагогічні науки. 2019 р. Вип. 5. С. 59–66.

Бойко О.І. Електронне портфоліо викладача – альтернативна форма оцінки його педагогічної діяльності та професіоналізму. Вісник Черкаського державного технологічного університету. Серія : Технічні науки. 2017. № 1. С. 150–155.

Вакалюк Т.А., Іванова С.М., Кільченко А.В. Електронне портфоліо як засіб відображення результатів науково-педагогічної діяльності викладачів ЗВО. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія : «Педагогіка. Соціальна робота». 2021. Вип. 1(48). С. 53–58.

Гудима Н., Мєлєкєсцева Н. Формування інформаційно-цифрової компетентності молодших школярів на уроках мовно-літературної галузі засобами онлайнового інструментарію навчання. Acta Paedagogica Volynienses. Луцьк : Волинський національний університет імені Лесі Українки, 2022. Вип. 2. С. 61–71.

Гризун Л.Е. Електронне портфоліо сучасного вчителя як засіб підвищення його професійної майстерності. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 16 : Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики. 2012. № 17. С. 162–167.

Житєньова Н.В. Електронне портфоліо як інструмент самопрезентації майбутнього фахівця. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. 2017. № 3. С. 212–219.

Кендюхова А.А. Професійне портфоліо: територія успіху сучасного педагога : навчально-методичний посібник. Кіровоград : КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського», 2016. 36 с.

Морзе Н.В., Варченко-Троценко Л.О. Е-портфоліо як інструмент відкритості та прозорості освітньої діяльності сучасного університету. Інформаційні технології і засоби навчання. 2016. Том 52. № 2. С. 62–80.

Никоненко Н.В. Професійне портфоліо вчителя спеціальної освіти: призначення та структурні компоненти. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 5 : Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2021. Вип. 79. Т. 2. С. 13–18.

Про затвердження Концепції розвитку педагогічної освіти : наказ Міністерства освіти і науки України від 16.07.2018 р. № 776. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-koncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyi-osviti (дата звернення: 20.10.2023).

Про затвердження професійного стандарту за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)» : наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 23.12.2020 р. № 2736-20). URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v2736915-20#Text (дата звернення: 20.10.2023).

Сертифікація вчителів: визначені рекомендації, як створювати е‑портфоліо. URL: https://osvitoria.media/news/sertyfikatsiya-vchyteliv-vyznacheni-rekomendatsiyi-yak-stvoryuvaty-e-portfolio/ (дата звернення: 21.10.2023).

Створюємо е-портфоліо. URL: https://sites.google.com/site/ sch10iteach/vcitel-online/створюємо-е-портфоліо (дата звернення: 21.10.2023).

Фамілярська Л.Л. Особливості створення вчителем електронного портфоліо. URL: https://imso.zippo.net.ua/wp-content/uploads/2019/04/ familyarskaya-E-portfolio.pdf (дата звернення: 18.10.2023).

Шиман О.І. Електронне портфоліо вчителя як дидактичний інструмент організації дистанційного навчання в початковій ланці освіти. Сучасна освіта: методологія, теорія, практика. V Всеукраїнська науково-практична конференція (з міжнародною участю) (31 травня 2022 року). Дніпро : Акцент ПП. 2022. С. 111–121.

Published

2023-11-27

How to Cite

МЄЛЄКЄСЦЕВА, Н., ГУДИМА, Н., КОВАЛЬЧУК, О., & МАРЦЕНЮК, І. (2023). PREPARING A FUTURE PRIMARY SCHOOL TEACHER TO CREATE AN ELECTRONIC PORTFOLIO AS A TOOL FOR REFLECTION AND GENERALIZATION OF PROFESSIONAL ACHIEVEMENTS. Acta Paedagogica Volynienses, (4), 60–67. https://doi.org/10.32782/apv/2023.4.10

Issue

Section

SECTION 2 PRIMARY EDUCATION