МЕТОДИЧНИЙ ПОТЕНЦІАЛ РИТОРИЧНИХ ВПРАВ У ПРОФЕСІЙНОМУ СТАНОВЛЕННІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2025.2.11

Ключові слова:

риторика, риторичні вправи та завдання, риторичні вміння, комунікативна компетентність, учителі початкових класів, інноваційні методи навчання, імідж учителя

Анотація

У статті розкрито методичний потенціал риторичних вправ у процесі професійної підготовки майбутніх учителів початкових класів. Наголошено, що в сучасній освітній практиці риторична підготовка майбутнього педагога не має цілісної, системно вибудуваної концепції: її елементи часто розпорошені між різними освітніми компонентами та сприймаються як додаткові, а не ключові. Такий підхід знижує ефективність формування професійно значущих комунікативних умінь. Утім, в умовах трансформації ролі вчителя в контексті Нової української школи риторична компетентність набуває статусу невід’ємного складника професійної культури педагога. Окреслено роль і значення риторичних вправ і завдань у процесі формування комунікативної компетентності майбутніх учителів початкових класів. У дослідженні обґрунтовано необхідність системного підходу до риторичної підготовки педагогів, розроблено авторську систему вправ і завдань з риторики української мови, що відповідає потребам здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 013 Початкова освіта. Представлена система вправ і завдань інноваційного характеру спрямована на засвоєння базових риторичних компетенцій, розвиток критичного мислення, навичок аргументації, ведення діалогу, публічного виступу, формування мовленнєвої майстерності. Акцентовано увагу на важливості поєднання теоретичних засад риторики з їх практичним застосуванням у професійній діяльності вчителя. Зроблено висновок про доцільність цілеспрямованого впровадження риторичних вправ як ефективного засобу формування комунікативної компетентності, соціально-психологічної адаптивності та педагогічної майстерності майбутніх фахівців у галузі початкової освіти.

Посилання

Гудима Н. В. Риторичні вправи як засіб формування комунікативної компетентності майбутніх учителів початкових класів. Лінгвостилістичні студії. 2017. Вип. 6. С. 54-60.

Дрозд Т. М. Мовленнєва та риторична компетентність як складові комунікативної компетентності педагога. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training: Methodology, Theory, Experience, Problems. 2021. № 19. С. 315–320.

Ігнатович О. Г. Роль метафори у формуванні риторичної культури майбутнього педагога. Вища освіта України у контексті інтеграції до Європейського освітнього простору. 2020. Вип. 87. С. 123–127.

Киричок І. І., Тонконог І. В. Педагогічні технології у формуванні риторичної компетентності майбутнього вчителя початкової школи. Науковий вісник Чернігівського національного педагогічного університету. 2022. Вип. 173. С. 123–127.

Симоненко Т. В. Формування риторичної компетентності особистості майбутнього фахівця в умовах сучасної освітньої парадигми. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія: Педагогічні науки. 2018. № 13–14.

Ткаченко Л. П. Риторичний аспект у підготовці сучасного вчителя. Психолого-педагогічні проблеми вищої і середньої освіти в умовах сучасних викликів: теорія і практика : матеріали ІІІ Міжнар. наук.-практ. конф., Харків, 10 квіт. 2018 р. Харків : Стиль-Іздат, 2018. С. 326–329.

Толочко С. В. Формування риторичної компетентності викладачів у післядипломній педагогічній освіті. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. 2021. Вип. 173. С. 123–127.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-27

Як цитувати

ГУДИМА, Н., & ВІТЮК, В. (2025). МЕТОДИЧНИЙ ПОТЕНЦІАЛ РИТОРИЧНИХ ВПРАВ У ПРОФЕСІЙНОМУ СТАНОВЛЕННІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ. Acta Paedagogica Volynienses, (2), 74–81. https://doi.org/10.32782/apv/2025.2.11

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 ПОЧАТКОВА ОСВІТА

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають

1 2 > >>