ЗАСТОСУВАННЯ МЕТОДІВ І ПРИЙОМІВ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ В ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ МОВНО-ЛІТЕРАТУРНОЇ ОСВІТНЬОЇ ГАЛУЗІ НУШ

Автор(и)

  • Валентина ВІТЮК Волинський національний університет імені Лесі Українки http://orcid.org/0000-0003-4981-9925
  • Софія АНДРІЙЧУК Волинський національний університет імені Лесі Українки

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2021.1.9

Ключові слова:

критичне мислення, методи і прийоми критичного мислення, бортовий журнал, діаграма Венна, двосторонній щоденник, картографування тексту

Анотація

У науково-методичній розвідці зазначено, що однією з актуальних технологій в сучасній освіті, зокрема в Новій українській школі, є технологія розвитку критичного мислення, яка забезпечують пізнавальну актив- ність і самостійність мислення здобувачів початкової освіти. Для реалізації окресленої мети визначено такі методи дослідження: теоретичні: аналіз і синтез під час опрацювання педагогічної та методичної літератури з досліджуваної проблеми, теоретичне осмислення й узагальнення досвіду вчителів початкових класів і власного досвіду роботи для визначення стану роботи над розвитком критичного мислення молодших школярів, емпірич- ні: спостереження й аналіз уроків української мови та літературного читання. Критичне мислення описано як цілеспрямований процес мислення, який дає можливість здобувачам початкової освіти сприймати, аналізувати, інтерпретувати, систематизовувати, оцінювати інформацію, результат діяльності й обирати власну позицію, аргументувати власні думки й вчинки. У статті охарактеризовано методи і прийоми критичного мислення: бортовий журнал, діаграма Венна, двосторонній щоденник, картографування тексту, «Займи позицію» – визна- чено їх мету й технологію проведення, передбачено очікувані результати роботи, проілюстровано застосування методів і прийомів на уроках української мови та літературного читання. У результаті аналізу проблеми дійшли до висновку про те, що в умовах модернізації початкової освіти, оновленні її змісту та структури особливої актуальності набуває технологія розвитку критичного мислення молодших школярів Нової української школи.

Посилання

Державний стандарт початкової освіти: затв. постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. № 87. Урядовий кур'єр. 2018. № 38. 43 с.

Лякішева А., Вітюк В., Кашуб’як І. Кейсбук методів і прийомів критичного мислення в початковій школі. Луцьк : Вежа-друк, 2019. 104 с.

Нова українська школа: порадник для вчителя / Під заг. ред. Н. М. Бібік. Київ : ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2017. 206 с.

Пометун О. І. Нова українська школа : розвиток критичного мислення учнів початкової школи : навч.-метод. посіб. Київ : Видавничий дім «Освіта», 2020. 192 с.

Тягло О. В. Критичне мислення: навчальний посібник. Харків : Вид. група «Основа», 2008. 192 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-05-14

Як цитувати

ВІТЮК, В., & АНДРІЙЧУК, С. (2021). ЗАСТОСУВАННЯ МЕТОДІВ І ПРИЙОМІВ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ В ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ МОВНО-ЛІТЕРАТУРНОЇ ОСВІТНЬОЇ ГАЛУЗІ НУШ. Acta Paedagogica Volynienses, (1), 51–56. https://doi.org/10.32782/apv/2021.1.9

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 ПОЧАТКОВА ОСВІТА

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають