РОЗВИТОК ГРОМАДЯНСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У ЗДОБУВАЧІВ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2023.5.8Ключові слова:
громадянськість, громадянська компетентність, громадянська компетентність учнів початкової школи, громадянське виховання, здобувачі початкової освітиАнотація
Стаття присвячена розгляду процесу формування громадянської компетентності здобувачів початкової освіти Нової української школи. У науковій розвідці проаналізовано нормативно-правові документи, які є базою для формування громадянської компетентності в здобувачів початкової освіти Нової української школи. Автори статті стверджують, що розвиток громадянської компетентності у здобувачів початкової освіти відбувається в процесі якісного громадянського виховання, яке послідовно здійснюють батьки, вчителі початкових класів та педагогічний колектив закладу загальної середньої освіти. Формування громадянської компетентності молодших школярів є одним із ключових завдань Нової української школи. У зв’язку з цим виділяють сучасні підходи формування громадянської компетентності учнів, зокрема через упровадження в освітній процес демократичного громадянства та освіти з прав людини. Це нові напрями в освіті, які базуються на компетентнісному, діяльнісному, особистісно орієнтованому підходах. Під громадянською компетентністю розуміємо сукупність готовності та здібностей здобувачів початкової освіти, що дозволяють активно, відповідально й ефективно реалізовувати права та обов’язки членів демократичного суспільства, застосовувати знання і вміння на практиці. Нововведення, які впроваджені до змісту громадянської та історичної освітньої галузі Нової української школи, сприяють формуванню у молодших школярів громадянської компетентності, яка необхідна їм упродовж усього життя. На основі вивчення сучасних філософських, психолого-педагогічних, культурологічних досліджень науковців, а також вимог Концепції НУШ, Державного стандарту початкової освіти та інших законодавчих документів було визначено структуру громадянської компетентності здобувача початкової освіти, яка включає мотиваційний, когнітивний, діяльнісний компоненти. Автори статті рекомендують застосовувати твори народного мистецтва як засіб формування громадянської компетентності молодших школярів, вивчати культурні та історичні традиції народу, державну мову народу.
Посилання
Барабус А. А., Васютіна Т. М. Структура громадянської компетентності особистості та підходи до її формування у педагогічній теорії і практиці. Психолого-педагогічні проблеми вищої і середньої освіти в умовах сучасних викликів: теорія і практика : матеріали V Міжнародної науково-практичної конференції, 31 березня – 2 квітня. 2021. С. 14–20.
Грицай С. М. Формування громадянської компетентності учнів – важлива складова демократизації освіти. Інноваційні технології розвитку особистісно – професійної компетентності педагогів в умовах післядипломної освіти: матеріали ІI Всеукраїнської науково-практичної інтернет – конференції, 24 травня 2018. С. 11–15.
Громадянська освіта в умовах безпекових викликів і загроз : навчальний посібник / за ред. А. М. Круглашова, Н. Ю. Ротар, І. В. Цікул. Чернівці, 2022. С. 54–56.
Державний стандарт початкової освіти від 24 липня 2018. № 688. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/688-2019-%D0%BF#Text (дата звернення: 21. 12. 2023).
Ілійчук Л. В., Вережак Л. В. Формування громадянської компетентності учнів: сучасні підходи та досвід упровадження в умовах НУШ. Mountain School of Ukrainian Carpaty. 2021. № 4. С. 104–107.
Концепція НУШ. URL:https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf (дата звернення: 21.12.2023).
Концепція розвитку громадянської освіти в Україні. URL: https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2018/01/KONTSEPTSIYA-ROZVYTKU-GRO MADYANSKOYI-OSVITY-V-UKRAYINI.pdf (дата звернення:21.12.2023).
Кравчинська Т. С. Формування громадянської компетентності педагога Нової Української школи. Вісник післядипломної освіти. 2019. В. 8(37). С. 74–83.
Магдич Т. П. Аналіз сутності «громадянська компетентність» у системі психолого-педагогічних і лінгводидактичних категорій. Іннваційна педагогіка. 2020. (28). С. 77–81.
Матусевич Т. І., Колесник Л. О. Розвиток громадянської компетентності в рамках концепція НУШ: сучасні виклики для педагогічної освіти. Філософія освіти. 2019. № 2(25). С. 240–248.
Про повну загальну середню освіту: Закон України від 01 липня 2022. № 463.IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/46320?find=1&text=%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D0%BF%D0%B5%D1%82%D0%B5%D0%BD%D1%82%D0%BD%D1%96%D1%81%D1%82%D1%8C#Text (дата звернення: 21. 12. 2023).
Рацул А. Б., Рацул О. А. Формування громадянської компетентності як інтегрованої якості особистості майбутнього вчителя. Вісник Черкаського університету. 2009. В. 166. С. 156–161.
Рудницька Н. Ю., Шанскова Т. І., Коновальчук І. М. Формування громадянської компетеності учнів початкових класів в умовах становлення нової української школи. Мiжвузiвський збiрник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогiчного унiверситету iменi Iвана Франка. 2022. В. 57. Т. 2. С. 285–292.
Сергієнко Н. В. Формування громадянської компетентності учнів на уроках трудового навчання і технології. Формування громадянських компетентностей фахівця нової генерації : збірник за матеріалами Всеукр. науково-практичної конференції, 15.05. Лисичанськ, 2019. С. 120–123.