ЛІНГВОДИДАКТИЧНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ ПУНКТУАЦІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2022.4.14Ключові слова:
пунктуація, пунктограма, пунктуаційні уміння й навички, пунктуаційна компетентність майбутнього вчителя початкових класівАнотація
У статті обґрунтовано лінгводидактичні засади формування пунктуаційної компетентності майбутнього вчителя початкових класів у процесі навчання української мови. Установлено, що лінгвістичну основу навчання пунктуації становлять принципи української пунктуації, до яких зараховано синтаксичний, смисловий та інтонаційний. У лінгводидактичній площині процес формування пунктуаційної компетентності ґрунтується передусім на розумінні таких термінів як «пунктуація», «розділовий знак», «пунктограма», «пунктуаційне правило», «пунктуаційні норми». Проаналізовано поняття «пунктуаційна компетентність майбутнього вчителя початкових класів», яке потлумачено як набуту особистісну здатність оформлювати писемне мовлення будь-якого функційного стилю відповідно до чинних пунктуаційних норм на основі ціннісного ставлення до мови. Зазначено, що навчання пунктуації відбувається із застосуванням таких традиційних методів, як розповідь, бесіда, робота зі словником, метод вправ, а також інноваційних, зокрема проєктного, дослідницького, ситуаційного та інтерактивного. Наголошено, що у процесі вивчення пунктуаційних норм використовуються різні типи завдань, зокрема: списування, пунктуаційні практикуми, диктанти, добір прикладів і складання речень для ілюстрування певних пунктограм, складання речень за схемами, опорними словами чи синтаксичними конструкціями, перебудову речень, редагування текстів, написання творчих робіт. Зазначено, що в умовах модернізації вищої освіти, оновленні її змісту та структури, зростає значущість самостійної роботи студентів, оскільки в результаті самоосвітньої діяльності студенти набувають навичок самостійного здобування знань, вміння застосовувати правописні знання у конкретних комунікативних ситуаціях. Встановлено, що впровадження технології формування пунктуаційної компетентності майбутнього вчителя початкових класів значно розширює діапазон можливостей суб’єктів освітнього процесу, оскільки сприяє осмисленому застосуванню компетенцій під час освітнього процесу.
Посилання
Біляєв О. М. Вправи в навчанні мови. Українська мова і література в школі. 2004. № 6. С. 2–6. URL: http://www.ukr-in-school.edu-ua.net/id/197 (дата звернення: 5.10.2022).
Вітюк В. В. Самостійна робота у процесі формування правописної компетентності майбутніх учителів початкової школи. Педагогічний часопис Волині : науковий журнал. Луцьк : СНУ імені Лесі Українки, 2019. № 4(15). С. 36–43.
Гуйванюк Н. В. Основи пунктуації сучасної української мови : навч. посібник. Чернівці : Рута, 2002. 117 с.
Загнітко А. П. Теоретична граматика сучасної української мови. Морфологія. Синтаксис. Донецьк : ТОВ «ВКФ «БАО», 2011. 992 с.
Караман С. О. Принципи української пунктуації. К. : Літера, 2011. 560 с.
Ковальчук Н. П. Лінгвістичні принципи української пунктуації. Актуальні проблеми сучасної філології. Мовознавчі студії : зб. наук. пр. Рівне : РДГУ, 2003. Вип. 11. С. 133–138.
Кучерук О. А. Методи навчання мови в українському педагогічному дискурсі. Вісник Львівського університету. 2010. Вип. 50. С. 246–253.
Ортинський В. Л. Педагогіка вищої школи: навч. посіб. К. : Центр учбової літератури, 2009. 472 с.
Терлак З. М. Пунктуаційний словник-довідник. Львів : Апріорі, 2019. 396 с.
Туркот Т. І. Педагогіка вищої школи : навч. посібн. К. : Кондор, 2011. 628 с.
Український правопис. К. : Наук. думка, 2019. 392 с. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednyaosvita/navchalni-programi/ukrayinskij-pravopis-2019 (дата звернення 01.10.2022).