ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ ЗДОБУВАЧІВ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ В СИСТЕМІ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2023.1.9

Ключові слова:

оцінка, бал, оцінювання, критерій оцінювання, контроль успішності, формувальне, поточне, підсумкове оцінювання

Анотація

У статті здійснено студіювання наукових праць з питання оцінювання навчальних досягнень здобувачів освіти в контексті стратегій сучасної середньої освіти, проаналізовано ключові поняття системи оцінювання навчальних досягнень учнів у науково-педагогічній, лексико-графічній, довідково-енциклопедичній літературі, висвітлено їх сутність та переосмислення розуміння оцінки, цінностей та культури оцінювання в Новій українській школі. Наголошено, що в Новій українській школі функції оцінювання розширено й доповнено такими як формувальна, розвивальна, орієнтувальна, коригувальна, прогностична, констатувальна. Особливо актуалізується нині формувальна функція оцінювання, що передбачає не лише фіксацію отриманих результатів, а й оцінювання та супровід прогресу особистих досягнень учня/учениці. Визначено доцільність впровадження формувального оцінювання як сучасного інструмента підвищення якості навчання в Новій українській школі. Оскільки під час формувального оцінювання зростає навчальна мотивація учнів, вони бачать зацікавленість учителя, який допомагає їм стати успішними у навчанні. Зазначено, що формувальне оцінювання дозволяє учням визначити, на якому етапі вони перебувають і в якому напрямі має здійснюватися їх подальший поступ, яких зусиль треба докладати, які способи і форми діяльності треба використовувати для досягнення максимально можливих результатів навчання. Схарактеризовано основні види оцінювання результатів навчання здобувачів початкової освіти Нової української школи, розкрито сутність оцінювання навчальних досягнень учнів у системі освітнього процесу. У статті акцентовано, що система оцінювання за останні роки зазнала значних змін відповідно до вимог Нової української школи. Сучасне оцінювання не зводиться лише до визначення рівня сформованості компетентностей учня/учениці відповідно до очікуваних результатів навчання, а передбачає безперервний моніторинг індивідуального розвитку особистості, підтримку кожної дитини та створення мотивації до навчання впродовж усього життя.

Посилання

Амонашвілі Ш. Навчання. Оцінка. Відмітка. http://ni.biz.ua/18/18_3/18_35445_otsenka-otsenka-i-otmetka.html. (дата звернення: 10.02.2023).

Анєнкова І. П., Байдан М. А., Горчакова О. А., Руссол В. М. Педагогіка. Львів : «Новий Світ-2000», 2020. 567 с.

Великий тлумачний словник сучасної української мови / Уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел. Київ : Ірпінь: ВТФ «Перун», 2001. 1440 с.

Волкова Н. П. Педагогіка. Київ : Академвидав, 2007. 618 с.

Гончаренко С. Український педагогічний словник. Київ : Либідь, 1997. 376 с.

Дидактико-методичне забезпечення контролю та оцінювання навчальних досягнень молодших школярів на засадах компетентнісного підходу: монографія/ Савченко О.Я., Бібік Н.М., Байбара Т.М., Вашуленко О.В., Коваль Н.С., Онопрієнко О.В., Пономарьова К.І., Прищепа О.Ю. Київ: Педагогічна думка, 2012. 192 с.

Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України; голов. ред. В. Г. Кремень. Київ : Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.

Закон України «Про повну загальну середню освіту» (2021). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text (дата звернення 10.01.23).

Зайченко І. В. Педагогіка. Київ : Літера, 2016. С. 273–282.

Козловський Ю. М., Ортинський В. Л., Дольнікова Л. В. Педагогіка. Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2020. 372 с.

Концепція Нової української школи. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/novaukrainska-shkola-compressed.pdf (дата звернення: 10.02.2023).

Концепція реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року : схвал. розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14 груд. 2016 р. № 988-р. URL : https://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/988-2016-%D1%80 (дата звернення: 19.02.2023).

Кузьмінський А. І., Омельяненко В. Л. Педагогіка: підручник. [2-ге вид. перероб і допов.]. Київ : ЗнанняПрес, 2004. 445 с.

Мойсеюк Н. Є. Педагогіка : навч. посіб. [4-е вид., доп.]. Київ : ВАТ «КДНК», 2003. 615 с.

Нова українська школа : порадник для вчителя / за заг. ред. Н.М. Бібік. Київ : Літера ЛТД, 2018. 160 с.

Новий тлумачний словник української мови / уклад. : В. Яременко, О. Сліпушко. Київ : Аконіт, 2004. Т. 2. 976 с.

Педагогічне оцінювання і тестування. Правила стандарти, відповідальність. Наукове видання / Я. Я. Болюбаш, І. Є. Булах, М. Р. Мруга, І. В. Філончук. Київ : Майстер клас, 2007. 272 c.

Савченко О. Я. Дидактика початкової освіти : підручник. Київ : Грамота, 2012. 504 с.

Сікорський П. І. Нова педагогіка. Видавництво: Львівська політехніка, 2021. 540 с.

Сухомлинський В. О. Проблеми виховання всебічно розвиненої особистості. Вибрані твори : в 5 т. Київ : Рад. шк., 1976. Т. 1.

Типові освітні програми Нової української школи. Київ : Світоч, 2019. 336 с.

Фіцула М. М. Педагогіка. Навчальна книга-Богдан, 2014. 560 с.

Формувальне оцінювання: означення, техніки і інструменти : [блог] : україн. версія. URL: https://formativeasua.blogspot.com/ (дата звернення: 10.12.2021).

Чого і як навчали в давнину? URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-society/3307692-cogo-i-ak-navcali-vdavninu-abo-pro-bicacij-hvist-i-oslacu-lavku.html (дата звернення: 10.02.2023).

Assessment and Learning: differences and relationships between formative and summative assessment. 1997. URL: https://cutt.ly/EuPCl9G (дата звернення: 17.01.2023).

Assessment for Learning: 10 research-based principles to guide classroom practice. Assessment Reform Group. 2002. URL: https://cutt.ly/KhtZyoz (дата звернення: 17.01.2023).

Greenstein L. What Teachers Really Need to Know About Formative Assessment. Alexandria, VA: ASCD, 2010. 194 p. URL: https://cutt.ly/8hitm5I (дата звернення: 17.01.2023).

Pioneering teaching innovation through technology enhanced learning. URL: https://iet.open.ac.uk/ (дата звернення: 17.01.2023).

Sadler D. R. Formative assessment and the design of instructional strategies. Instructional Science. 1989. Vol. 18. P. 119–144. URL: https://cutt.ly/3htL3Xk (дата звернення: 17.01.2023).

Wiliam, D. Assessment: The bridge between teaching and learning. Voices from the Middle. 2013. No 21 (2). P. 15–20. National Council of Teachers of English. URL: https://cutt.ly/ohtZdix (дата звернення: 17.11.2021).

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-24

Як цитувати

ВІТЮК, В. (2023). ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ ЗДОБУВАЧІВ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ В СИСТЕМІ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ. Acta Paedagogica Volynienses, (1), 59–69. https://doi.org/10.32782/apv/2023.1.9

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 ПОЧАТКОВА ОСВІТА

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають