ФОРМУВАННЯ РИТОРИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ В МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ-СЛОВЕСНИКІВ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2024.6.3Ключові слова:
риторика, риторична компетентність, комунікативна компетентність, мовно-мовленнєва культура, ораторське мистецтво, стилі мови, жанри мовлення, вербальна та невербальна комунікація, майбутні учителі-словесники Нової української школиАнотація
У статті висвітлено питання формування риторичної компетентності в майбутніх учителів української мови та літератури Нової української школи. Наголошено, що сучасні вимоги до якості вищої освіти зумовили актуалізацію проблеми підготовки педагогічних працівників зі сформованою професійною компетентністю, провідне місце в якій належить високому рівню риторичної компетентності. Наголошено, що підготовка здобувачів вищої освіти до життя в умовах інформаційного суспільства, інтенсивного розвитку міжкультурних комунікацій та розширення можливостей спілкування, зумовлює необхідність належного володіння риторичними вміннями для досягнення будь-яких комунікативних цілей. Закцентовано увагу, що в Професійному стандарті «Вчитель закладу загальної середньої освіти», в поняття компентності додано ще два компоненти – комунікацію (наскільки вчителі компетентно взаємодіють з усіма учасниками освітнього процесу) та відповідальність і автономію. Уточнено, що трудова функція А1. Мовно-комунікативна компетентність передбачає уміння та навички застосовувати прийоми й методи збагачення мовлення здобувачів освіти для висловлювання ними думок, почуттів і ставлень, сприяння мовленнєвій творчості здобувачів освіти (А1.У2.), використовувати комунікацію як інструмент формування у здобувачів освіти ціннісних ставлень (А2.5.К1.). У науковій розвідці схарактеризовано трактування поняття «риторична компетентність» сучасними лінгвістами та лінгводидактами. З’ясовано, що в лінгводидактиці дискусійним є питання співвідношення риторичної та комунікативної компетентностей, стверджено, що риторична компетентність входить у систему комунікативної компетентності. Визначено риторичну компетентність як показник мовно-мовленнєвої культури особистості, її здатності успішно спілкуватися та бути майстерним оратором. Зважаючи на важливість риторичної компетентності в системі професійної комунікативної компетентності майбутніх учителів української мови та літератури Нової української школи, запропоновано формувати риторичну компетентність комплексно в процесі вивчення освітніх компонентів загальної та професійної підготовки, впроваджуючи інтерактивні методи навчання, та в процесі самоосвіти і самовдосконалення здобувачів вищої педагогічної освіти.
Посилання
Голуб Н. Риторична компетентність учнів старших класів як показник сучасної мовної культури. Компетентнісний підхід у неперервній освіті. Донецьк : Каштан, 2012. С. 140–147.
Голуб Н. Ідеал сучасного вчителя : мовно-риторичний аспект. Режим доступу : http: //studentam.net.ua/content/view/8903/95 (Дата звернення: 02.10.2024 р.).
Голуб Н. Б. Теоретико-методичні засади навчання риторики у вищих педагогічних навчальних закладах : автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук. Київ, 2009. 38 с.
Горобець С. І. Методика формування риторичної компетентності майбутніх учителів української мови і літератури у процесі вивчення мовознавчих дисциплін : автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук. Київ, 2021. 22 с.
Кучерук О. Формування риторичної компетентності старшокласників у процесі українськомовної освіти. Українська мова і література в школах України. 2016. № 1. С. 9–14.
Мамчур Л. І. Формування мовно-риторичної компетентності майбутнього вчителя-словесника. Проблеми підготовки сучасного вчителя. Умань, 2013. Вип. 8. Ч. 2. 366 с.
Мацько Л. І., Мацько О. М. Риторика. Київ : Вища школа, 2006. 311 с.
Нищета В. А. Концептуальні параметри дослідно-експериментального навчання української мови в основній школі: риторичний аспект. Актуальні проблеми формування риторичної особистості вчителя в україномовному просторі. Житомир, 2015. С. 58–70.
Пентилюк М. І. Роль тексту у формуванні риторичних умінь і навичок учнів. URL: http://ekhsuir.kspu.edu/handle/123456789/1421 (Дата звернення: 05.10.2024 р.).
Толочко С. В. Практикум з основ красномовства: методичні вказівки до виконання вправ та завдань із дисципліни для студентів денної та заочної форм навчання. Київ : НУБіП України, 2020. 118 с.
Янц Н. Риторична компетентність як складова професійної компетентності соціального педагога. Гуманітарний вісник Державного вищого навчального закладу «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». Педагогіка. Психологія. Філософія. 2014. Вип. 33. С. 174–182.