EVALUATION OF EDUCATIONAL ACHIEVEMENTS OF APPLICANTS FOR PRIMARY EDUCATION IN THE SYSTEM OF THE EDUCATIONAL PROCESS OF THE NEW UKRAINIAN SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2023.1.9Keywords:
evaluation, score, assessment, evaluation criterion, success control, molding, current, final evaluationAbstract
The article conducted a study of scientific works on the issue of assessing the educational achievements of applicants for education in the context of the strategies of modern secondary education, analyzed the key concepts of the system for assessing the educational achievements of students in the scientific, pedagogical, lexical and graphic, reference encyclopedic literature, highlighted their essence and culture of assessment in the New Ukrainian school. It is noted that in the New Ukrainian School, the evaluation functions are expanded and supplemented by such as forming, developing, indicative, corrective, prognostic, and ascertaining. The formative function of assessment is especially updated now, which provides not only for fixing the results obtained but also for assessing and supporting the progress of the student’s personal achievements. The expediency of introducing a formative assessment as a modern tool for improving the quality of education in the New Ukrainian School is determined. Since the learning motivation of students increases with the formed assessment, they see the teacher’s interest, which helps them become successful in learning. It is noted that the formative assessment allows students to determine at what stage they are and in what direction their further advancement should be carried out, what efforts should be made, and what methods and forms of activity should be used to achieve the maximum possible learning outcomes. The main types of assessment of the learning outcomes of applicants for primary education at the New Ukrainian School are characterized, and the essence of assessing the educational achievements of students in the system of the educational process is disclosed. The article emphasizes that the assessment system has undergone significant changes in recent years in accordance with the requirements of the New Ukrainian School. Modern assessment does not come down only to determining the level of formation of a student’s / student’s competencies in accordance with the expected learning outcomes but involves continuous monitoring of individual personality development, support for each child and the creation of motivation for learning throughout life.
References
Амонашвілі Ш. Навчання. Оцінка. Відмітка. http://ni.biz.ua/18/18_3/18_35445_otsenka-otsenka-i-otmetka.html. (дата звернення: 10.02.2023).
Анєнкова І. П., Байдан М. А., Горчакова О. А., Руссол В. М. Педагогіка. Львів : «Новий Світ-2000», 2020. 567 с.
Великий тлумачний словник сучасної української мови / Уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел. Київ : Ірпінь: ВТФ «Перун», 2001. 1440 с.
Волкова Н. П. Педагогіка. Київ : Академвидав, 2007. 618 с.
Гончаренко С. Український педагогічний словник. Київ : Либідь, 1997. 376 с.
Дидактико-методичне забезпечення контролю та оцінювання навчальних досягнень молодших школярів на засадах компетентнісного підходу: монографія/ Савченко О.Я., Бібік Н.М., Байбара Т.М., Вашуленко О.В., Коваль Н.С., Онопрієнко О.В., Пономарьова К.І., Прищепа О.Ю. Київ: Педагогічна думка, 2012. 192 с.
Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України; голов. ред. В. Г. Кремень. Київ : Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.
Закон України «Про повну загальну середню освіту» (2021). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text (дата звернення 10.01.23).
Зайченко І. В. Педагогіка. Київ : Літера, 2016. С. 273–282.
Козловський Ю. М., Ортинський В. Л., Дольнікова Л. В. Педагогіка. Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2020. 372 с.
Концепція Нової української школи. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/novaukrainska-shkola-compressed.pdf (дата звернення: 10.02.2023).
Концепція реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року : схвал. розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14 груд. 2016 р. № 988-р. URL : https://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/988-2016-%D1%80 (дата звернення: 19.02.2023).
Кузьмінський А. І., Омельяненко В. Л. Педагогіка: підручник. [2-ге вид. перероб і допов.]. Київ : ЗнанняПрес, 2004. 445 с.
Мойсеюк Н. Є. Педагогіка : навч. посіб. [4-е вид., доп.]. Київ : ВАТ «КДНК», 2003. 615 с.
Нова українська школа : порадник для вчителя / за заг. ред. Н.М. Бібік. Київ : Літера ЛТД, 2018. 160 с.
Новий тлумачний словник української мови / уклад. : В. Яременко, О. Сліпушко. Київ : Аконіт, 2004. Т. 2. 976 с.
Педагогічне оцінювання і тестування. Правила стандарти, відповідальність. Наукове видання / Я. Я. Болюбаш, І. Є. Булах, М. Р. Мруга, І. В. Філончук. Київ : Майстер клас, 2007. 272 c.
Савченко О. Я. Дидактика початкової освіти : підручник. Київ : Грамота, 2012. 504 с.
Сікорський П. І. Нова педагогіка. Видавництво: Львівська політехніка, 2021. 540 с.
Сухомлинський В. О. Проблеми виховання всебічно розвиненої особистості. Вибрані твори : в 5 т. Київ : Рад. шк., 1976. Т. 1.
Типові освітні програми Нової української школи. Київ : Світоч, 2019. 336 с.
Фіцула М. М. Педагогіка. Навчальна книга-Богдан, 2014. 560 с.
Формувальне оцінювання: означення, техніки і інструменти : [блог] : україн. версія. URL: https://formativeasua.blogspot.com/ (дата звернення: 10.12.2021).
Чого і як навчали в давнину? URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-society/3307692-cogo-i-ak-navcali-vdavninu-abo-pro-bicacij-hvist-i-oslacu-lavku.html (дата звернення: 10.02.2023).
Assessment and Learning: differences and relationships between formative and summative assessment. 1997. URL: https://cutt.ly/EuPCl9G (дата звернення: 17.01.2023).
Assessment for Learning: 10 research-based principles to guide classroom practice. Assessment Reform Group. 2002. URL: https://cutt.ly/KhtZyoz (дата звернення: 17.01.2023).
Greenstein L. What Teachers Really Need to Know About Formative Assessment. Alexandria, VA: ASCD, 2010. 194 p. URL: https://cutt.ly/8hitm5I (дата звернення: 17.01.2023).
Pioneering teaching innovation through technology enhanced learning. URL: https://iet.open.ac.uk/ (дата звернення: 17.01.2023).
Sadler D. R. Formative assessment and the design of instructional strategies. Instructional Science. 1989. Vol. 18. P. 119–144. URL: https://cutt.ly/3htL3Xk (дата звернення: 17.01.2023).
Wiliam, D. Assessment: The bridge between teaching and learning. Voices from the Middle. 2013. No 21 (2). P. 15–20. National Council of Teachers of English. URL: https://cutt.ly/ohtZdix (дата звернення: 17.11.2021).