СИСТЕМА ФОРМУВАННЯ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ В УМОВАХ ЗАКЛАДУ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2022.2.2Ключові слова:
система формування, педагогічні умови, емоційний інтелект, дошкільний вік.Анотація
У статті представлено науково обґрунтовану та експериментально перевірену педагогічну систему, що є описом педагогічних умов, за яких формування емоційного інтелекту дитини дошкільного віку відбувається найефективніше. Окрім того, сформульовано завдання, які мають бути виконані в процесі реалізації вказаної системи. Також, окреслено етапи проведення роботи з впровадження даного проєкту, описано форми роботи з кожною групою реципієнтів – учасників освітнього процесу. В структурі системи зазначено кадрове забезпечення та цільову аудиторію. Наголошено на тому, що завдання з формування емоційної обізнаності дошкільника, це перш за все, педагогічна проблема. Поряд із теоретико-методологічною складовою, система містить практичні рекомендації педагогам щодо імплементації роботи з розвитку емоційного інтелекту дошкільника безпосередньо в навчально-виховний процес. Окремо визначено мотиваційне підґрунтя складання даної системи. Метою статті є висвітлення шляхів реалізації цього завдання на практиці та представлення цілісної системи з формування емоційного інтелекту дошкільника в умовах закладу дошкільної освіти. Оскільки поняття емоційного інтелекту є новим для сучасної української науки, то воно є недостатньо розробленим, особливо в онтогенезі дошкільного дитинства. Розвитку емоційного інтелекту як педагогічної проблеми, наукова спільнота взагалі майже не приділила уваги. Висновком до вказаного дослідження, є необхідність впровадження системи формування емоційного інтелекту дітей старшого дошкільного віку в освітній процес закладу дошкільної освіти, як необхідної умови для успішної соціалізації дошкільника та його подальшого ефективного входження у дорослий світ. Наголошено на необхідності інтеграції зазначеної роботи в усі сфери освітнього процесу, з метою доповнення основних навчально-виховних завданнь у будь-яких режимних моментах організованої діяльності дитячого колективу.
Посилання
Алексєєнко Л. Словничок емоцій. Київ: Штучка, 2020. 52 с.
Базовий компонент дошкільної освіти. Нова редакція та поради для організації освітнього процессу / Піроженко, Т. О. та ін. Київ: ТОВ «МЦФЕР-Україна», 2021. URL: https://ezavdnz.mcfr.ua/867852. (дата звернення: 16.02 2022).
Буркова Л. В. Соціономічні професії: інноваційна підготовка спеціалістів у вищих навчальних закладах: монографія. Київ: Інформаційні системи, 2010. 278 с.
Ванжа С. М. Чарівний світ емоцій: гурткова робота. Старший дошкільний вік. Харків: Вид-во «Ранок», 2015. 112 с.
Ґоулман Д. Емоційний інтелект / пер. з англ. С.Л. Гумецької. Харків: Віват, 2018. 512 с.
Емоційний інтелект / упорядн. А. Козлова. Київ: Вид.група «Шкільний світ», 2018. 128 с.
Кононко О.Л. Стратегічна мета виховання – життєва компетентність дитини. Дошкільне виховання. 1999. № 5. С. 3-6.
Кулікова І.А., Шкваріна Т.В. Англійська мова для дітей дошкільного віку: програма та методичні рекомендації. Тернопіль: Мандрівець, 2015. 48 с.
Курінна С.М. Особливості соціалізації дітей шести-семи років в різних умовах життєдіяльності: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.05. Луганськ, 2004. 20 с.
Полєвікова О., Швець Т. Основи робототехніки в дошкіллі. Частина 2. Харків: Вид. група «Основа», 2018. 92 с.
Рогальська І. П. Соціалізація особистості у дошкільному дитинстві: сутність, специфіка, супровід : монографія. Київ: Міленіум, 2008. 400 с.
Bar-On R. The Bar-On Emotional Quotient Inventory (EQ-i) (1997): Technical Manual. Toronto: Multi-Health Systems, 1997. 120 p.
Salovey, P., & Meyer, M. (1990). Emotional Intelligence. In J. Jenkins, K. Oatley, N. Stein (eds.), Human Emotions. A Reader. Malden, MA: Blackwell Publishers.