ФОРМУВАННЯ У ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ДЛЯ СТАЛОГО РОЗВИТКУ

Автор(и)

  • Валентина ЛЯПУНОВА Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького https://orcid.org/0000-0002-5658-8128
  • Наталія ВОЛІК Комунальний заклад вищої освіти «Дніпровська академія неперервної освіти» Дніпропетровської обласної ради https://orcid.org/0000-0002-2511-5782
  • Олена ХОМИЧ Комунальний заклад вищої освіти «Дніпровська академія неперервної освіти» Дніпропетровської обласної ради https://orcid.org/0000-0003-3617-8743

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2025.3.1

Ключові слова:

діти дошкільного віку; освіта для сталого розвитку; сенсорно-пізнавальний розвиток; предметно-практична компетентність; технологічна компетентність

Анотація

Стаття має на меті теоретичний аналіз досліджень з формування ключових компетентностей дитини дошкільного віку з урахуванням принципів сталого розвитку. Наголошується, що фундаментом для розвитку людського капіталу є розвиток свідомої та відповідальної поведінки людини засобами освіти. І починати цю роботу необхідно з першого рівня освіти – дошкільної ланки. Методологія дослідження: для дослідження стану розробленості проблеми було проведено теоретичний аналіз наукової літератури з питань формування предметно-практичної та технологічної компетентності дітей дошкільного віку, що є основою для формування у дітей розуміння взаємозв’язків між людською діяльністю та навколишнім середовищем, а також вміння приймати рішення, що сприяють збереженню ресурсів та екологічній рівновазі. Фундаментом дослідження було обрано наукометричні бази даних ResearchGate та Google Scholar. Дослідженням було охоплено період з 2021 по 2024 роки. Науковою новизною вважаємо той факт, що нами вперше було проаналізовано перелік досліджень з тематики, дотичної до термінологічного поля поняття «предметно-практична та технологічна компетентність дітей дошкільного віку» крізь призму освіти для сталого розвитку. Також, під час дослідження оглянуто історичний аспект досліджень з тематики сталого розвитку в державній політиці та розгляд відповідних питань її імплементації в українській освіті. Об’єктивність дослідження забезпечувалась визначенням критеріїв: визначення понять, види діяльності, шляхи реалізації, результат, дата (термін) дослідження. Під час дослідження, знайдено протиріччя в змістовому наповненні досліджуваних понять різними науковцями. Зроблено висновки щодо стану розробленості питання формування означених компетентностей у вітчизняній науці та окреслено перспективи подальших досліджень.

Посилання

Богуш А. Базовий компонент дошкільної освіти України. Київ, 2012. 26 с.

Безсонова О. Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі. Дошкільне виховання. 2021. № 7. С. 3–7.

Борин Г. Педагогічні умови організації художньо-конструктивної діяльності дітей дошкільного віку в умовах ЗДО. Молодь і ринок. 2021. № 9 (195). С. 37–42.

Висоцька О. Є. Освіта для сталого розвитку. Дніпропетровськ : Роял Принт, 2011. 200 с.

Гавриш Н., Пометун О. Дошкільнятам – освіту для сталого розвитку: парціальна програма для системи дошкільної освіти. Київ, 2019. 33 с.

Гужанова Т., Панченко Є. Формування предметно-практичної, технологічної компетентності в нормотипових та дітей з ООП старшого дошкільного віку в процесі конструктивної діяльності. Перспективи та інновації науки. 2024. № 5(39). С. 166–178.

Державний стандарт дошкільної освіти: особливості впровадження / О. Косенчук, І. Новик, , О. Венгловська, Л. Куземко та ін. Харків: Ранок, 2021. 240 c.

Довбня С., Шелепко Г. Мистецтво ландшафтного дизайну як інструмент формування основ художньо-конструкторських умінь у дітей старшого дошкільного віку. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти. 2022. № 17 (2). С. 88–103.

Довбня С., Шелепко, Г. Імідж змісту програмно-методичного забезпечення формування основ художньо-контрукторських умінь дітей старшого дошкільного віку. Editorial board. 2022. С. 343–353.

Котелянець Н. Педагогічні умови формування конструктивної діяльності дітей старшого дошкільного віку. International scientific journal «Grail of Science». 2021. №10. С. 422–428.

Літіченко O. Конструювання з пухнастого дроту в закладі дошкільної освіти. Acta paedagogiсa volynienses. 2021. № 5. С. 37–42.

Легкий О., Кондратенко С. Формування предметної діяльності дошкільників з порушеннями зору. Особлива дитина: навчання і виховання. 2021. №3. С. 67–76.

Мелманн М. На шляху до освіти майбутнього: уроки стійкого розвитку. Освітні коментарі. 2011. № 7–9. С. 2–4.

Пісоцька Л. Особливості формування організованості дітей 5–6 років засобами предметно-практичної діяльності. Психолого-педагогічні науки. 2023. № 1. С. 14–21.

Половіна О. Формування елементарних навичок дизайну у дітей старшого дошкільного віку. Перспективи та інновації науки. 2024. № 11(45). С. 735–747.

Половіна О. Дитина у світі мистецтва. Впроваджуємо Базовий компонент дошкільної освіти (нова редакція). Дошкільне виховання. 2021. № 3. С. 3–10.

Про затвердження Базового компонента дошкільної освіти (Державного стандарту дошкільної освіти) нова редакція: Наказ МОН України від 12.01.2021 р. № 33. https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/rizne/2021/12.01/Pro_novu_redaktsiyu%20Bazovoho%20komponenta%20doshkilnoyi%20osvity.pdf

Про Цілі сталого розвитку України на період до 2030 року. Указ Президента України від 30.09.2019 № 722/2019, https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/722/2019#Text (дата звернення 2025/05/20.

Франчук Т., Пукас І. Проєктування поетапного формування компетентностей дошкільників, учнів початкової школи в умовах STEM-освіти. Педагогічна освіта: теорія і практика. 2021. № 31(2). С. 147–159.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-08-29

Як цитувати

ЛЯПУНОВА, В., ВОЛІК, Н., & ХОМИЧ, О. (2025). ФОРМУВАННЯ У ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ДЛЯ СТАЛОГО РОЗВИТКУ. Acta Paedagogica Volynienses, (3), 3–12. https://doi.org/10.32782/apv/2025.3.1

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 ДОШКІЛЬНА ОСВІТА