FORMATION OF COMPETENCES FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT IN PRESCHOOL CHILDREN
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2025.3.1Keywords:
preschool children; education for sustainable development; sensory-cognitive development; subject- practical competence; technological competenceAbstract
The article aims to provide a theoretical analysis of research on the formation of key competencies of a preschool child, taking into account the principles of sustainable development. It is emphasized that the foundation for the development of human capital is the development of conscious and responsible human behavior through education. And it is necessary to start this work from the first level of education – preschool. Research methodology: to study the state of development of this issue, a theoretical analysis of the scientific literature on the formation of subject- practical and technological competence of preschool children was conducted, which is the basis for forming in children an understanding of the relationships between human activity and the environment, as well as the ability to make decisions that contribute to the conservation of resources and ecological balance. The scientometric databases ResearchGate and Google Scholar were chosen as the foundation of the study. The study covered the period from 2021 to 2024. We consider the fact that we first analyzed a list of studies on the topic related to the terminological field of the concept of “subject-practical and technological competence of preschool children” to be scientific novelty. Also, the study reviewed the historical aspect of research on the topic of sustainable development in public policy and considered relevant issues of its implementation in Ukrainian education. The objectivity of the study was ensured by defining the criteria: definition of concepts, types of activities, ways of implementation, result, date (term) of the study. During the study, contradictions were found in the content of the studied concepts. Conclusions were made regarding the state of development of the issue of the formation of the specified competencies and prospects for further research were outlined.
References
Богуш А. Базовий компонент дошкільної освіти України. Київ, 2012. 26 с.
Безсонова О. Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі. Дошкільне виховання. 2021. № 7. С. 3–7.
Борин Г. Педагогічні умови організації художньо-конструктивної діяльності дітей дошкільного віку в умовах ЗДО. Молодь і ринок. 2021. № 9 (195). С. 37–42.
Висоцька О. Є. Освіта для сталого розвитку. Дніпропетровськ : Роял Принт, 2011. 200 с.
Гавриш Н., Пометун О. Дошкільнятам – освіту для сталого розвитку: парціальна програма для системи дошкільної освіти. Київ, 2019. 33 с.
Гужанова Т., Панченко Є. Формування предметно-практичної, технологічної компетентності в нормотипових та дітей з ООП старшого дошкільного віку в процесі конструктивної діяльності. Перспективи та інновації науки. 2024. № 5(39). С. 166–178.
Державний стандарт дошкільної освіти: особливості впровадження / О. Косенчук, І. Новик, , О. Венгловська, Л. Куземко та ін. Харків: Ранок, 2021. 240 c.
Довбня С., Шелепко Г. Мистецтво ландшафтного дизайну як інструмент формування основ художньо-конструкторських умінь у дітей старшого дошкільного віку. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти. 2022. № 17 (2). С. 88–103.
Довбня С., Шелепко, Г. Імідж змісту програмно-методичного забезпечення формування основ художньо-контрукторських умінь дітей старшого дошкільного віку. Editorial board. 2022. С. 343–353.
Котелянець Н. Педагогічні умови формування конструктивної діяльності дітей старшого дошкільного віку. International scientific journal «Grail of Science». 2021. №10. С. 422–428.
Літіченко O. Конструювання з пухнастого дроту в закладі дошкільної освіти. Acta paedagogiсa volynienses. 2021. № 5. С. 37–42.
Легкий О., Кондратенко С. Формування предметної діяльності дошкільників з порушеннями зору. Особлива дитина: навчання і виховання. 2021. №3. С. 67–76.
Мелманн М. На шляху до освіти майбутнього: уроки стійкого розвитку. Освітні коментарі. 2011. № 7–9. С. 2–4.
Пісоцька Л. Особливості формування організованості дітей 5–6 років засобами предметно-практичної діяльності. Психолого-педагогічні науки. 2023. № 1. С. 14–21.
Половіна О. Формування елементарних навичок дизайну у дітей старшого дошкільного віку. Перспективи та інновації науки. 2024. № 11(45). С. 735–747.
Половіна О. Дитина у світі мистецтва. Впроваджуємо Базовий компонент дошкільної освіти (нова редакція). Дошкільне виховання. 2021. № 3. С. 3–10.
Про затвердження Базового компонента дошкільної освіти (Державного стандарту дошкільної освіти) нова редакція: Наказ МОН України від 12.01.2021 р. № 33. https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/rizne/2021/12.01/Pro_novu_redaktsiyu%20Bazovoho%20komponenta%20doshkilnoyi%20osvity.pdf
Про Цілі сталого розвитку України на період до 2030 року. Указ Президента України від 30.09.2019 № 722/2019, https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/722/2019#Text (дата звернення 2025/05/20.
Франчук Т., Пукас І. Проєктування поетапного формування компетентностей дошкільників, учнів початкової школи в умовах STEM-освіти. Педагогічна освіта: теорія і практика. 2021. № 31(2). С. 147–159.






