ПРОЄКТНА ДІЯЛЬНІСТЬ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ДОСЛІДНИЦЬКИХ УМІНЬ У МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2021.2.7Ключові слова:
метод проєкту, проєктна діяльність, дослідницькі уміння, формування дослідницьких умінь, майбутні фахівці початкової школиАнотація
Метою статті є дослідження формування дослідницьких умінь майбутніх учителів початкової школи у про- єктній діяльності. У статті досліджено теоретичні та практичні аспекти формування дослідницьких умінь майбутніх учи- телів початкової школи у проєктній діяльності. Розкрито сутність понять «метод проєкту», «проєктна діяль- ність», «дослідницькі уміння», «формування дослідницьких умінь». Обґрунтовано вплив проєктної діяльності під час вивчення навчальних дисциплін «Сучасний урок інтегрованого навчання в НУШ», «Проєктно-дослідницька робота з природознавства у початковій школі» на формування дослідницьких умінь майбутніх учителів початко- вої школи. Акцентовано увагу на тому, що проєктна діяльність як засіб формування дослідницьких умінь у май- бутніх фахівців початкової школи. Вказано різні підходи до формування дослідницьких умінь майбутніх учителів початкової школи на основі про- єктної діяльності. Досліджено, що дослідницькі вміння – це як один із видів професійних умінь педагога, що являють собою інте- гроване утворення розумових і практичних дій, які забезпечують здійснення багатофункціональної пошукової діяль- ності, самовизначення та професійний саморозвиток особистості, здатної до проведення різних досліджень. Визначено, що проєктна діяльність дозволяє залучити студентів до творчого інтелектуального пошуку, розробити нові підходи до сучасної концепції освіти, яка базується на загальнолюдських цінностях. Виконання проєктів, максимально пов’язане із життєвими ситуаціями, є найкращим засобом самостійної діяльності май- бутніх учителів початкової школи, який стимулює пізнавальний, емоційний розвиток, зацікавлення, дає змогу індивідуалізації та диференціації навчання, розвиває творче мислення, зміцнює в студентів пізнавальну мотива- цію, інтегрує набуті раніше знання, формує дослідницькі вміння.
Посилання
Бєляєв С.Б. Процедурна інтеграція методологічних підходів у розробці системи професійної підготовки майбутніх учителів. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. 2019. VII (78), Issue 196, Maj. Р. 7-10.
Про вищу освіту: Закон України від 26.02.2021 р. № 1556-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (дата звернення: 11.03.2021).
Зосименко О.В. Особливості проведення дослідно-експериментальної роботи з організації проектної діяльності майбутніх педагогів. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2015. № 5. С. 219-233.
Ізбаш С.С. Реалізація творчих проектів у навчальному процесі сучасної школи. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького: Збірник наукових праць. Серія: Педагогіка. 2010. № 5. С. 92–97.
Калита О.П. Формування комунікативної компетентності майбутніх юристів засобами проектних технологій : дис... канд. пед. наук: 13.00.04. Київ, 2012. 261 с.
Коваль Л.В. Професійна підготовка майбутніх учителів у контексті розвитку сучасної початкової освіти : технологічний підхід : монографія. Донецьк : ЛАНДОН-ХХІ, 2011. 330 с.
Комар О.А. Інтерактивна технологія в підготовці майбутніх учителів початкової школи: теорія і практика : монографія. Умань : РВЦ «Софія», 2010. 326 с.
Лиходєєва Г.В. Навчально-дослідницькі уміння та дослідницька діяльність учнів у психолого-педагогічній літературі. Дидактика математики: проблеми і дослідження. 2007. № 27. С. 89–94.
Онопрієнко О.В. Проекти в початковій школі: тематика та розробки занять. Київ : Шкільнй світ, 2007. 128 с.
Мієр Т.І. Організація навчально-дослідницької діяльності молодших школярів : монографія. Кіровоград : ФО-П Александрова М.В., 2016. 424 с.
Проєкт нового Державного стандарту початкової загальної освіти. URL: https://www.soippo.edu.ua/images/Мобільна_сторінка/Учителю_початкових_класів/Проект_державного_стандарту_початкової_загальної_освіти.pdf.