ЛЯЛЬКИ – «МОРАЛЬНІ ПУТІВНИКИ» ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ЖИТТЄВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

Автор(и)

  • Олена КАЗАЧІНЕР Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди http://orcid.org/0000-0003-4842-3857
  • Юрій БОЙЧУК Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди http://orcid.org/0000-0001-8583-5856

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2021.3.3

Ключові слова:

життєва компетентність, дитина дошкільного віку, лялькотерапія, ляльки – «моральні путівники», ляльки-персони, моральне виховання, життєві цінності, ціннісні орієнтири.

Анотація

У статті з’ясовано, що проблема формування життєвої компетентності у дітей дошкільного віку є актуальним завданням дошкільної освіти. Саме дошкільна ланка посідає фундаментальне місце у формуванні та становленні дитини як суб’єкта життєтворчості. Обґрунтовано необхідність та пошук ефективних шляхів формування життєвої компетентності дітей дошкільного віку. Охарактеризовано дефініції понять «ляльки-«моральні путівники», «ляльки-персони». Розкрито зміст методики «Лялька як персона»: педагогічний підхід для соціального і психологічного розвитку дитини», яка покликана навчати дітей: позитивно сприймати себе в різних ситуаціях; шанувати свою родину та родини інших; співчувати, чути інших і вчитися одне в одного; стояти за себе в ситуаціях несправедливості й упередження; переносити навички спілкування з лялькою на реальні життєві ситуації. Виокремлено основні принципи використання ляльок у процесі морального виховання дітей дошкільного віку: рівність у ставленні до дітей; емоційне реагування на поведінку; групове й індивідуальне спілкування; сюрпризність візиту; сталість дій під час приходу; стимулювальний вплив; моральне наповнення; різноманітність форм контактування. Лялька стимулює говорити дітей про упередження, стереотипи, хибні уявлення. Завдяки цьому можна дізнатися про думки й переживання вихованців, запобігати виникненню проблем у майбутньому. Запропоновано методичні рекомендації для вихователів закладів дошкільної освіти щодо використання «ляльок-«моральних путівників» у роботі з дітьми. Встановлено, що лялька – «моральний путівник» має стати для дітей другом. Вони починають довіряти їй свої таємниці, просять поради у складних ситуаціях, діляться досягненнями тощо. А лялька своєю чергою радіє їхнім успіхам, підказує, як чинити по совісті, та допомагає долати труднощі.

Посилання

Використання лялькотерапії для розвитку дошкільників із вадами мовлення та для гармонізації сімейних стосунків. URL: http://snvk10.in.ua/list/storinka-logopeda/32-vikoristannya-lyalkoterapii-dlya-rozvitku-doshkilnikiviz- vadami-movlennya-ta-dlya-garmonizacii-simeynih-stosunkiv.html

Вознесенська О. Лялькотерапія: особливості та ризики використання ляльки в терапії. Простір арт-терапії. Зб. наук. пр. Вип. 1(23). 2018. С. 12–25.

Гром М. Застосування методу лялькотерапії у гармонізації сімейних стосунків. URL: http://oldconf.neasmo.org.ua/node/842

Дятленко Н. Лялька як персона, або Нові можливості застосування ляльки в педагогічному процесі. Вихователь-методист дошкільного закладу, 2017. № 5. С. 9–14.

«Іграшка – моральний путівник дошкільника. Нові можливості застосування ляльки в педагогічному про- цесі» (консультація для педагогів). URL: https://ppdnz240.jimdofree.com/для-вас-педагоги/

Калініна Л.А. Використання лялькотерапії як напрямку корекційної педагогіки у роботі з дітьми з особли- вими потребами. Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами. Збірник наукових праць. № 5 (7), 2008. URL: http://ap.uu.edu.ua/article/510

Куклотерапия как средство развитие речевой активности дошкольников. URL: https://pedsovet.org/ publikatsii/doshkolnoe-obrazovanie/kukloterapiya-kak-sredstvo-razvitie-rechevoy-aktivnosti-doshkolnikov

Лохвицька Л. Граємо з ляльками – «моральними путівниками». Палітра педагога, 2017. № 1. С. 9–12.

Лохвицька Л. Ляльки – «моральні путівники». Палітра педагога, 2015. № 6. С. 3–9.

Рібцун Ю. В. Логопедична лялька як важлива складова ігор-занять у спеціальному ДНЗ компенсуючого типу. Дефектологія, 2012. № 4. С. 20–25.

Татаринцева А.Ю. Детские страхи: куклотерапия в помощь детям. СПб: Изд-во Речь, 2007. 218 с.

Федій О.А. Лялькотерапія у професійній діяльності педагога. Постметодика, 2009. № 1. С. 46–50.

Формування життєвої компетентності дітей дошкільного віку: інтегрований підхід: навчально-методичний посібник. Сквира, 2010. 96 с.

Шпак В.О. Впровадження інноваційної методики «Лялька як персона» як ефективний засіб розвитку соціальної компетентності старших дошкільників. Мигіївський заклад дошкільної освіти «Ромашка» Мигіївської сільської ради Первомайського району Миколаївської області, 2019. 63 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-10-27

Як цитувати

КАЗАЧІНЕР, О., & БОЙЧУК, Ю. (2021). ЛЯЛЬКИ – «МОРАЛЬНІ ПУТІВНИКИ» ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ЖИТТЄВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ. Acta Paedagogica Volynienses, (3), 15–21. https://doi.org/10.32782/apv/2021.3.3

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 ДОШКІЛЬНА ОСВІТА