АНАЛІЗ РІВНЯ МОТИВАЦІЙНОГО КОМПОНЕНТУ ПРОЄКТУВАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ФАХІВЦІВ ІНКЛЮЗИВНО-РЕСУРСНИХ ЦЕНТРІВ (ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ КОНСТАТУВАЛЬНОГО ЕТАПУ ПЕДАГОГІЧНОГО ЕКСПЕРИМЕНТУ)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2022.4.19

Ключові слова:

інклюзивно–ресурсний центр, компетентність, проєктувальна компетентність, мотивація, мотиваційний компонент, педагогічний експеримент

Анотація

Продовжується процес реформування освітньої системи України. Концепція Нової української школи тісно пов’язана з Концепцією інклюзивної освіти, що стало причиною суспільного запиту на підготовку та перепідготовку педагогів, які спроможні виконувати свої професійні обов’язки в інклюзивному освітньому середовищі, а також виявило їхню недостатню готовність до роботи в умовах інклюзивної освіти. Питання підвищення рівня професійних компетентностей педагогічних працівників інклюзивно–ресурсних центрів в нових реаліях надання освітніх послуг здобувачам освіти з особливими освітніми потребами є актуальним як у практичному аспекті, – складова реформування і модернізації освіти, так і теоретичному, – проєктування індивідуальної освітньої траєкторії для подальшої успішної соціалізації дітей з особливостями розвитку. Розвиток проєктувальної компетентності педагогів сприяє індивідуалізації та якісній інтеграції осіб з особливими освітніми потребами в соціум. У статті автором описані результати дослідження рівня мотиваційної компонента проєктувальної компетентності фахівців інклюзивно–ресурсних центрів за результатами констатувального етапу педагогічного експерименту, що були досягнуті з допомогою методів анкетування, опитування, методу згортки критеріїв. Результати аналізу відповідей респондентів виявили ряд аспектів професійної підготовки фахівців інклюзивно-ресурсних центрів, які потребують розвитку й вдосконалення, так як не відповідають запитам сучасного суспільства, зокрема здобувачів освітніх послуг з особливими освітніми потребами, їх батьків та педагогів, що працюють в системі інклюзивної освіти.

Посилання

Florian L., Spratt J. Enacting inclusion: A framework for interrogating inclusive practice. Preparing teachers for inclusive education : using inclusive pedagogy to enhance teaching and learning for all Inclusive pedagogy in action: getting it right for every child. Florian L., Linklater H. Preparing teachers for inclusive education: using inclusive pedagogy to enhance teaching and learning for all Inclusive pedagogy in action: getting it right for every child. International Journal of Inclusive Education. 2010.

Loreman T. Pedagogy for Inclusive Education. 2017. URL: http://oxfordre.com/education/view/10.1093/acrefore/9780190264093.001.0001/acrefore–9780190264093–e–148

Алехина С. В. Инклюзивное образование и психологическая готовность учителя. Вестник МГППУ. Серия «Педагогика и психология». 2012. № 4. С.118–127.

Гладуш В. А., Баранець Я. Ю. До питання формування професійної компетентності педагога інклюзивного закладу. Вісник Дніпропетровського університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». Педагогічні науки. 2015. № 1(9). С. 73–79.

Дегтяренко Т. М. До проблеми професійно–прикладної підготовленості випускників вищих навчальних закладів недефектологічних спеціальностей до роботи в системі інклюзивної освіти. Освіта дітей з особливими потребами: від інституціалізації до інклюзії : матеріали міжнародного Конгресу зі спеціальної педагогіки, психології та реабілітології (Україна, м. Вінниця, 27–28 жовт. 2016 р.). Вінниця : Вінницьктй державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, 2016. С. 92–93.

Дегтяренко Т. М. Компетенція фахівців як педагогічна проблема впровадження інклюзивної освіти. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2014. № 10(44). С. 243–250.

Демченко І. І. Теоретичні і методичні засади підготовки майбутнього вчителя початкових класів до професійної діяльності в умовах інклюзивної освіти : дис. ... докт. пед. наук: 13.00.04 ; 13.00.03. Умань, 2016. 716 с.

Колупаєва А. А. Програма курсу «Основи інклюзивної освіти» для вищих навчальних закладів, які здійснюють підготовку фахівців за освітньо-кваліфікаційним рівнем бакалавра (спеціаліста, магістра педагогічного спрямування). К. : «А.С.К.», 2012. 31 с. URL: http://ussf.kiev.ua/data/Canada/Ukr.pdf

Малишевська І. А. Теоретико–методичні основи підготовки фахівців психолого-педагогічного профілю до роботи в умовах інклюзивного освітнього середовища : дис. ... д. пед. н. : 13.00.03. К., 2018.

Мартинчук О. В. Підготовка фахівців зі спеціальної освіти до професійної діяльності в інклюзивному освітньому середовищі : монографія. К. : Центр учбової літератури, 2018. 430 с.

Миронова С. П. Теоретико-методичні основи підготовки майбутніх учителів до корекційної роботи в освітніх закладах для дітей з вадами інтелекту : автореф. дис. ... докт. пед. наук: 13.00.03. К., 2007. 36 с.

Пляка Л. В., Огарь С. В. Психодіагностичний комплекс з вивчення особистості студента : практ. посібник. Х. : НФаУ, 2016. С. 22–25.

Супрун Д. М. Теорія та практика професійної підготовки психологів в галузі спеціальної освіти : автореф. дис. ... докт. пед. наук : 13.00.03. Київ, 2018. 41 с.

Шевців З. М. Професійна підготовка майбутніх учителів початкової школи до роботи в інклюзивному середовищі загальноосвітнього навчального закладу : монографія. К. : «Центр учбової літератури», 2017. 384 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-23

Як цитувати

ВОРОТИНЦЕВА, О. (2022). АНАЛІЗ РІВНЯ МОТИВАЦІЙНОГО КОМПОНЕНТУ ПРОЄКТУВАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ФАХІВЦІВ ІНКЛЮЗИВНО-РЕСУРСНИХ ЦЕНТРІВ (ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ КОНСТАТУВАЛЬНОГО ЕТАПУ ПЕДАГОГІЧНОГО ЕКСПЕРИМЕНТУ). Acta Paedagogica Volynienses, (4), 119–125. https://doi.org/10.32782/apv/2022.4.19

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 3 СПЕЦІАЛЬНА ОСВІТА