ANALYSIS OF THE LEVEL OF MOTIVATIONAL COMPONENT OF THE DESIGN COMPETENCE OF SPECIALISTS OF INCLUSIVE RESOURCE CENTRE (ACCORDING TO THE RESULTS OF THE ASCERTAINING STAGE OF THE PEDAGOGICAL EXPERIMENT)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2022.4.19

Keywords:

inclusive resource center, competence, design competence, motivation, motivational component, pedagogical experiment

Abstract

The process of reforming the educational system of Ukraine continues. The concept of the New Ukrainian School is closely related to the concept of inclusive education, which become the reason for public demand for the training of teachers, who are able to perform their professional duties in an inclusive educational environment and also revealed their lack of readiness to work in the conditions of inclusive education .The issue of increasing the level of professional workers of inclusive resource centers in the new realities of providing educational services to students with special educational problems is relevant both in a practical aspect , – component of education reform and modernization , and theoretical aspect,– designing an individual educational trajectory for further successful socialization disabilities . The development of project competence of teachers contributes to the individualization and high–quality integration of people with special educational problems into society. In the article the author describes the results of the research on the level of the motivational component of the projective competence of faculty members of inclusive resource centers according to the results of the ascertaining stage of the pedagogical experiment, which were achieved using the methods of questionnaire survey, the method of convolution of criteria. The results of the analysis of the answers of the respondents revealed a number of aspects of the professional training of specialists of inclusive resource centers that need development and improvement, as they do not meet the demands of modern society, in particular, recipients of educational services with special educational needs, their parents and teachers working in the system of inclusive education.

References

Florian L., Spratt J. Enacting inclusion: A framework for interrogating inclusive practice. Preparing teachers for inclusive education : using inclusive pedagogy to enhance teaching and learning for all Inclusive pedagogy in action: getting it right for every child. Florian L., Linklater H. Preparing teachers for inclusive education: using inclusive pedagogy to enhance teaching and learning for all Inclusive pedagogy in action: getting it right for every child. International Journal of Inclusive Education. 2010.

Loreman T. Pedagogy for Inclusive Education. 2017. URL: http://oxfordre.com/education/view/10.1093/acrefore/9780190264093.001.0001/acrefore–9780190264093–e–148

Алехина С. В. Инклюзивное образование и психологическая готовность учителя. Вестник МГППУ. Серия «Педагогика и психология». 2012. № 4. С.118–127.

Гладуш В. А., Баранець Я. Ю. До питання формування професійної компетентності педагога інклюзивного закладу. Вісник Дніпропетровського університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». Педагогічні науки. 2015. № 1(9). С. 73–79.

Дегтяренко Т. М. До проблеми професійно–прикладної підготовленості випускників вищих навчальних закладів недефектологічних спеціальностей до роботи в системі інклюзивної освіти. Освіта дітей з особливими потребами: від інституціалізації до інклюзії : матеріали міжнародного Конгресу зі спеціальної педагогіки, психології та реабілітології (Україна, м. Вінниця, 27–28 жовт. 2016 р.). Вінниця : Вінницьктй державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, 2016. С. 92–93.

Дегтяренко Т. М. Компетенція фахівців як педагогічна проблема впровадження інклюзивної освіти. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2014. № 10(44). С. 243–250.

Демченко І. І. Теоретичні і методичні засади підготовки майбутнього вчителя початкових класів до професійної діяльності в умовах інклюзивної освіти : дис. ... докт. пед. наук: 13.00.04 ; 13.00.03. Умань, 2016. 716 с.

Колупаєва А. А. Програма курсу «Основи інклюзивної освіти» для вищих навчальних закладів, які здійснюють підготовку фахівців за освітньо-кваліфікаційним рівнем бакалавра (спеціаліста, магістра педагогічного спрямування). К. : «А.С.К.», 2012. 31 с. URL: http://ussf.kiev.ua/data/Canada/Ukr.pdf

Малишевська І. А. Теоретико–методичні основи підготовки фахівців психолого-педагогічного профілю до роботи в умовах інклюзивного освітнього середовища : дис. ... д. пед. н. : 13.00.03. К., 2018.

Мартинчук О. В. Підготовка фахівців зі спеціальної освіти до професійної діяльності в інклюзивному освітньому середовищі : монографія. К. : Центр учбової літератури, 2018. 430 с.

Миронова С. П. Теоретико-методичні основи підготовки майбутніх учителів до корекційної роботи в освітніх закладах для дітей з вадами інтелекту : автореф. дис. ... докт. пед. наук: 13.00.03. К., 2007. 36 с.

Пляка Л. В., Огарь С. В. Психодіагностичний комплекс з вивчення особистості студента : практ. посібник. Х. : НФаУ, 2016. С. 22–25.

Супрун Д. М. Теорія та практика професійної підготовки психологів в галузі спеціальної освіти : автореф. дис. ... докт. пед. наук : 13.00.03. Київ, 2018. 41 с.

Шевців З. М. Професійна підготовка майбутніх учителів початкової школи до роботи в інклюзивному середовищі загальноосвітнього навчального закладу : монографія. К. : «Центр учбової літератури», 2017. 384 с.

Published

2022-12-23

How to Cite

ВОРОТИНЦЕВА, О. (2022). ANALYSIS OF THE LEVEL OF MOTIVATIONAL COMPONENT OF THE DESIGN COMPETENCE OF SPECIALISTS OF INCLUSIVE RESOURCE CENTRE (ACCORDING TO THE RESULTS OF THE ASCERTAINING STAGE OF THE PEDAGOGICAL EXPERIMENT). Acta Paedagogica Volynienses, (4), 119–125. https://doi.org/10.32782/apv/2022.4.19

Issue

Section

SECTION 3 SPECIAL EDUCATION