ВИХОВАННЯ ЕМОЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ МОЛОДІ ЗАСОБАМИ МУЗИКИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2022.5.11Ключові слова:
творчі здібності, види музичної діяльності, інформаційно-комунікаційні технології, музичне мистецтво, культура, загально мистецький, духовний розвиток особистості, засоби вихованняАнотація
В статті наголошується на тому, музика впливає на особистість на ранніх етапах. Доведено, що музика є одним з найбагатших і найдієвіших засобів естетичного виховання, вона має велику силу емоційного впливу, виховує почуття людини, формує смаки. Описано, що проблематика музично-естетичного виховання у педагогічній науці майже завжди велася паралельно разом із проблематикою соціального виховання й розвитком особистості. Доведено, що «почуття прекрасного» у людині багато чому визначає критерії оцінки соціальних явищ. Ця закономірність виділяє педагогічну практику музично-естетичного виховання із низки зарубіжних аналогів і досі визначає підходи до розробки інструментів музично-естетичного виховання молодого покоління. Зазначається, що процеси формування музично-естетичної культури особистості не відокремлені, вони визначають естетичне ставлення до будь-яких видів діяльності, якими займається людина. Зазначається, що увага до даного процесу в контексті впровадження виховної частини стандартів визначається тим, що в кінцевому підсумку той, хто навчається з розвиненою музично-естетичною культурою, більш сприйнятливий до виховних моментів. У сучасній постановці проблема формування естетичної культури особистості передбачає наявність самостійних виховних систем. Доводиться, що музично-естетичне виховання – вид естетичного виховання на музичному матеріалі і засобами музики. Описано можливість інтеграції музики та слова в єдиному виховному впливі, причому саме музика забезпечує реалізацію в такому занятті особистісно– орієнтованого підходу. Зазначається, що музично-естетичне виховання поряд з іншими видами, можливо, стане самостійним напрямом, що змінює статус його музичних матеріалів виховання. Описано, що музичне мистецтво, здатне впливати на всебічний розвиток особистості, спонукати до морально-естетичних переживань, формувати прагнення до естетизації навколишнього світу. Доведено, що споконвіків музика наповнювала людей радістю і розвіювала смуток. Вплив музики настільки сильний, що вона може змінити поведінку та звичаї людей.
Посилання
Грищенко Т. Зміст і організація форми музично-естетичного виховання в гімназіях України: Перша половина 19 ст. Рідна школа. 2001. № 11. C. 67–69.
Кемеровська О. Мистецтво у розкритті творчого потенціалу дитини // Обдарована особистість: пошук, розвиток, допомога. Київ: Генезис, 2008. С. 150–154.
Михайличенко О.В. Загальні методи музичного навчання. Теоретичні питання культури, освіти та виховання: Зб. наук. пр. Вип.27. Київ: Видав. центр КНЛУ, 2004. С. 49–53.
Печерська Е. Удосконалювати музично-творчий розвиток дітей. Початкова школа. 2000. № 6. C. 15–18
Рева В. Естетичне виховання школярів у процесі сприйняття музики. Мистецтво та освіта. 2009. № 1. C. 4–8.
Рева В. Індивідуальні стратегії формування естетичного сприймання музики школярами. Мистецтво та освіта. 2006. № 1. C. 12–15.
Рудницька О. Мистецтво у контексті розвитку духовної культури особистості // Художня освіта і проблеми виховання молоді. Зб. наук, статей. Київ: Міносвіти України, УЗІМН, 2007. С. 3–11.
Сапожнік О. Музично-естетичне виховання: зміст і структурні компоненти. Рідна школа. 2002. № 12. C. 20–22.
Турчин Т. Естетичне виховання молодших школярів у позакласній роботі. Початкова школа. 2008. № 5. C. 16–17.
Чудак В. Музично-естетичне виховання молодших школярів. Початкове навчання та виховання. 2007. № 16–18. C. 15–20.