АКАДЕМІЧНА ДОБРОЧЕСНІСТЬ У ВІТЧИЗНЯНОМУ ОСВІТНЬОМУ ПРОСТОРІ, ПРИЧИНИ ПОРУШЕННЯ ТА ШЛЯХИ ФОРМУВАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2022.6.3Ключові слова:
академічна доброчесність, цінності академічної доброчесності, види порушень академічної доброчесності, шляхи формуванняАнотація
У статті акцентується увага на впровадженні та дотриманні фундаментальних цінностей академічної доброчесності всіма учасниками освітнього процесу, які мають стати пріоритетом у розвитку українського освітньо-наукового середовища. Адже велика кількість порушень академічної доброчесності, які спостерігаються в освітньому процесі, призводять до появи істотних ризиків у процесі впровадження освітньої діяльності у вітчизняних закладах освіти. Така ситуація вкрай негативно позначається на результатах освітнього процесу, унормовує девіантну поведінку, знижує інтелектуальний та моральний потенціал суспільства. Тому на сьогоднішній день академічна культура, письмо, доброчесність повинні бути фундаментом утвердження цінності освіти загалом та стимулом її розвитку. Проведено дослідження етапів розвитку та становлення академічної доброчесності на інституційному та правовому рівнях на теренах світової, вітчизняної освіти. Проаналізовано суть дефініції «академічна доброчесність», види її порушень, фундаментальні цінності та принципи у нормативно-правових документах. Здійснено класифікацію причин академічного шахрайства учасниками освітнього процесу, описано загрози та наслідки таких дій для національної системи освітив в дослідженнях науковців. На основі проведеного аналізу, виділено комплекс заходів спрямованих на утвердження принципів академічної доброчесності в закладі вищої освіти. В процесі роботи над науковою проблемою використані теоретичні методи дослідження: аналізу та синтезу – при опрацюванні наукових, нормативних джерел на відповідну тематику; узагальнення та систематизації – при структуруванні змісту матеріалу, наведенні об’єктивних висновків та переконань; емпіричні методи дослідження: системне спостереження за навчальною діяльністю здобувачів у закладі вищої освіти, проведення з ними бесід, з метою виявлення проявів, причин порушення академічної доброчесності та визначення комплексу заходів задля їх подолання.
Посилання
Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VІІІ. Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2145- 19.
Академічна чесність як основа сталого розвитку університету / Міжнарод. благод. Фонд «Міжнарод. фонд. дослідж. освіт. Політики»/ за заг. ред. Т.В. Фінікова, А.Є. Артюхова. Київ: Таксон, 2016. 234 с.
Академічна доброчесність: проблеми дотримання та пріоритети поширення серед молодих вчених: кол. моногр. / за заг. ред. Н. Г. Сорокіної, А. Є. Артюхова, І. О. Дегтярьової. Дніпро: ДРІДУ НАДУ, 2017. 169 с.
Академічна культура українського студентства: основні чинники формування та розвитку. Основні результати дослідження за проектом № 49169; кер. В.С. Бакіров. Київ, 2015. URL: http://www.univer.kharkov.ua/images/ redactor/news/2015-07-17/2015.pdf
Єфімова Г.З., Кічерова М.Н. Аналіз причин академічного шахрайства та їх класифікація. Вісник євразійської науки. 2012. № 4 (13). С. 1–4.
Єфремов С. В. Аналіз основних стратегій викорінення проявів несумлінності в освіті та науці. Академічна доброчесність: виклики сучасності: збірник наукових есе учасників дистанційного етапу наукового стажування для освітян. Республіка Польща, Варшава, 02.03–11.03.2020. С. 56–59.
Іщенко Т. Д., Шишкіна Г. В., Ніколаєва І. В. Академічна доброчесність як складова забезпечення якості освіти. АгроТерра. 2018. № 2 (5). С. 19−23.
Колесніков Андрій, Академічна доброчесність в українському освітньо-науковому просторі: проблеми та соціальні загрози. Регіональні аспекти розвитку продуктивних сил України. 2019. Вип. 24. С. 122–128.
Тицька Я. «Академічна доброчесність» та «Академічна відповідальність» у забезпеченні якості освіти. Підприємництво, господарство і право. 2018. № 11. С. 192−195.
Тодорова І. Психологічні чинники толерантності студентів до академічної недоброчесності. Психологія і особистість. 2019. № 2. С. 116−131.
Фундаментальні цінності академічної доброчесності. Перекладено за виданням «The Fundamental Values of Academic Integrity», видання друге. Міжнародний центр академічної доброчесності. Ред. Тедді Фішман. Університет Клемсон. 1999. 36 с.
Чумак О. В. Концепт категорії академічної доброчесності у вищій освіті. Теорія та методика управління освітою. 2017. № 2 (20). С. 135–143.