ДИДАКТИЧНИЙ АСПЕКТ ПРОФЕСІЙНО-ПРАКТИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ В УМОВАХ СУЧАСНИХ ОСВІТНІХ РЕФОРМ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2025.3.5Ключові слова:
професійно-практична підготовка, освітній процес у закладі вищої педагогічної освіти, компетентності здобувача початкової освіти та вчителя закладу загальної середньої освіти, майбутній учитель початкової школиАнотація
У статті висвітлено дидактичний аспект професійно-практичної підготовки майбутніх учителів початкової школи в умовах сучасних освітніх реформ. Розглянуто актуальні питання реформування вищої педагогічної освіти, нормативно-правового врегулювання професійно-практичної підготовки майбутніх педагогів, збалансованості теоретичної та практично-прикладної її складових, професійної мобільності випускників, врахування перспектив їх працевлаштування. Визначено, що поняття професійно-практичної підготовки вчителя трактується вченими з позицій інтегративної здатності фахівця виконувати свої трудові функції. Професійно-практичну підготовку вчителя початкової школи розглянуто з одного боку як цілісний процес, що характеризується динамічністю, планомірністю, спеціальною організацією та безперервністю, з іншого – як систему організаційно-педагогічних заходів, що визначають траєкторію розвитку і результативність функціонування закладу освіти. Закцентвано увагу на співвіднесенні ключових компетентностей здобувача початкової освіти та вчителя закладу загальної середньої освіти. Визначено, що ключові компетентності вчителя передбачають інтеграцію загальних та професійних складників, деталізуються у Професійному стандарті «Вчитель закладу загальної середньої освіти», транслюються через знання, уміння, навички, комунікацію, відповідальність і автономію. Виявлено закономірність – сформованість компетентностей у вчителя є визначальною для формування компетентностей здобувача початкової освіти. Наголошено, що підвищенню ефективності реалізації фахової підготовки майбутніх учителів початкової школи сприяє адаптація її змісту до умов роботи в НУШ, використання актуального навчально-методичного інструментарію, пріоритетність практичної складової та перспектив кар’єрного зростання.
Посилання
Бех І. Д. Особистість у просторі духовного розвитку. Київ : Академвидав, 2012. 256 с.
Бондар В. І. Дидактика. Київ : Либідь, 2005. 264 с.
Буздуган О. А. Дефінітивний аналіз професійно-педагогічної підготовки майбутніх учителів іноземних мов у педагогічному дискурсі. Інноваційна педагогіка, 2023. Т. 2. Вип.65. С. 135–138.
Вовк М. П., Соломаха С. О., Грищенко Ю. В. Сучасні виклики в практичній підготовці майбутніх педагогів у закладах вищої педагогічної освіти. Освітня аналітика України, 2022. Вип. 17. Т. 1. С. 40–53.
Воровка М.І., Проценко А.А. Педагогічна практика як засіб формування професійної майстерності вчителя в умовах реформування освіти. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. Запоріжжя, 2020. Т. 2. С. 57–61.
Державний стандарт початкової освіти. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/688-2019-%D0%BF#Text (Дата звернення: 07.06.2025).
Зязюн І.А., Крамущенко Л.В., Кривоніс І.В. та ін. Педагогічна майстерність. Київ: Вища школа, 2004. 422с.
Концепція розвитку педагогічної освіти. URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennya-koncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyi-osviti (Дата звернення: 07.06.2025).
Лук’янова Л. Б., Вовк М. П., Соломаха С.О., Грищенко Ю. В. Практична підготовка майбутніх педагогів у закладах вищої педагогічної освіти: українські реалії і перспективи. Київ – Чернівці : Букрек, 2023. 80 с.
Нова українська школа: порадник для вчителя/ під заг. ред. Бібік Н. М. Київ : ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2017. 206с.
Островська М. Я. Концептуальні підходи до застосування інноваційних освітніх технологій у початковій школі. Неперервна освіта: актуальні дискурси : колективна монографія. Катовіце, Польща, 2022. С. 81–91.
Павлик О., Білоконна Н., Лисевич О. Професійна підготовка фахівця початкової освіти у нових реаліях. Український педагогічний журнал. Інститут педагогіки Національної академії педагогічних наук України, 2020. № 4. С. 83–91.
Професійний стандарт «Вчитель закладу загальної середньої освіти» URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennia-profesiinoho-standartu-vchytel-zakladu-zahalnoi-serednoi-osvity (Дата звернення: 07.06.2025).
Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2022-2032 роки URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-%D1%80#Text (Дата звернення: 07.06.2025).
Цуканова Н. М. Підготовка майбутніх учителів початкової школи до інноваційної діяльності. Наукові записки. Серія : Педагогічні науки, 2024. Вип. 212. С. 183–188.
Якименко П. В. Підготовка майбутніх учителів іноземної мови до профільного навчання старшокласників: дефінітивний аналіз. Науковий часопис національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. Київ : Видавничий дім «Гельветика», 2021. Вип. 80. Т. 2. С. 278–282.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.