МОНІТОРИНГ СУЧАСНИХ ТЕНДЕНЦІЙ ЦИФРОВІЗАЦІЇ В ГАЛУЗЯХ ОСВІТИ ТА КУЛЬТУРИ

Автор(и)

  • Петро БОЙЧУК Комунальний заклад вищої освіти «Луцький педагогічний коледж» Волинської обласної ради
  • Ірина РЕГУЛІЧ Комунальний заклад вищої освіти «Луцький педагогічний коледж» Волинської обласної ради https://orcid.org/0000-0002-8702-4173
  • Наталія БОРБИЧ Комунальний заклад вищої освіти «Луцький педагогічний коледж» Волинської обласної ради https://orcid.org/0000-0002-3423-7319
  • Ірина КОВАЛЬЧУК Комунальний заклад вищої освіти «Луцький педагогічний коледж» Волинської обласної ради https://orcid.org/0000-0003-2165-5367

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2025.3.6

Ключові слова:

цифровізація освіти, цифрові компетентності, генеративний штучний інтелект, ІТ-технології, інноваційні методики, освітній процес, музично-педагогічна освіта

Анотація

У статті здійснено аналіз сучасних тенденцій цифровізації в освітньо-культурному просторі, що формують нові вектори розвитку педагогічної та мистецької діяльності. Акцентовано увагу на важливості формування цифрових компетентностей учасників освітнього процесу, що актуалізує потребу системного моніторингу процесів цифрової трансформації. Визначено основні виклики інтеграції інформаційних технологій, серед яких – створення безпечного електронного освітнього середовища, підвищення рівня професійної кваліфікації педагогів та забезпечення доступу до якісного навчального контенту. Окреслено значення онлайн-платформ, чат-ботів і цифрових сервісів у забезпеченні гнучкості освітнього процесу, зокрема в умовах дистанційного навчання, на прикладі Національної платформи цифрової освіти, Всеукраїнської школи онлайн, е-Позашкілля, Е-звітності, Е діловодства, Автоматизованого інформаційного комплексу освітнього менеджменту, Державного е-журналу для ЗЗСО, SELFIE тощо. Аргументовано, що створення інтерактивного та імерсійного освітнього середовища є дієвим засобом підвищення мотивації здобувачів освіти, що сприяє ефективному засвоєнню знань. Особливу увагу приділено музичному мистецтву, де впровадження ІТ-технологій забезпечує розвиток творчих здібностей, сценічної майстерності й музичної культури молоді. Сформульовано передумови професійної спроможності майбутніх педагогів, серед яких – здатність відповідати викликам цифрового суспільства, володіння інноваційними освітніми практиками, розвиток критичного й адаптивного мислення, а також високий рівень цифрових компетентностей. Обґрунтовано необхідність урахування переваг і ризиків цифровізації в освітній діяльності, зважаючи на специфіку музично-педагогічної підготовки та потреб здобувачів освіти. Показано, що інтеграція інструментів штучного інтелекту у вищу освіту стає важливою складовою цифрової трансформації, що вимагає системного формування цифрових компетентностей здобувачів. Особливий акцент зроблено на етичному та правовому регулюванні застосування ШІ, що забезпечує відповідальне та ефективне впровадження технологій у сучасне освітнє середовище. Результати проведеного аналізу засвідчують доцільність комплексного підходу до впровадження цифрових технологій у підготовці майбутніх учителів закладів загальної середньої освіти, що сприяє формуванню їхньої професійної готовності до викликів сучасності.

Посилання

Біла книга з регулювання ШІ в Україні: бачення Мінцифри. URL: https://surl.lu/lbulke (дата звернення: 15.05.2025).

Всеукраїнська школа онлайн : вебсайт. URL : https://lms.e-school.net.ua/ (дата звернення: 30.11.2023).

Гуревич Р. С., Кадемія М. Ю. Проектна діяльність в підготовці майбутніх педагогів. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методи навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми : зб. наук. пр. Київ – Вінниця : ТОВ «Планер», 2013. 503 с.

Ді Ву, Мен Чен, Сюй Чен, Сін Лю. Аналіз освіти зі штучним інтелектом у класах K-12: масштабне дослідження мовної моделі навчання в класі з питань теорій навчання, педагогіки, інструментів та грамотності зі штучним інтелектом. Комп’ютери та освіта: штучний інтелект. Том 7, грудень 2024. URL: https://surl.li/nzjxbz (дата звернення: 24.06.2025).

Забезпечення успішної цифрової освіти і навчання: рекомендації Європейської ради : вебсайт Державної служби якості освіти України. URL : https://sqe.gov.ua/zabezpechennya-uspishnoi-cifrovoi-osvi/ (дата звернення: 29.01.2024).

Звіт EDUCAUSE Horizon за 2024 рік. URL: https://surl.li/idhevw (дата звернення: 21.06.2025)

Найбільша подія у сфері ІТ-освіти в Україні : вебсайт Міністерства освіти і науки. URL : https://mon.gov.ua/ua/news/najbilsha-podiya-u-sferi-it-osviti-v-ukrayini-rozpochalasya-reyestraciya (дата звернення: 15.11.2023).

Плющик Є. В., Луценко В. В., Гордєєва-Ковальчук Т. О. Музично-комп’ютерні технології на уроках музичного мистецтва у початкових класах. Інноваційна педагогіка. 2023. Т. 2 (61). С. 222–224.

Роберт Дженей. Штучний інтелект залишиться з нами, і ось питання, які ми зараз маємо собі поставити. 02.07.2024. URL: https://surl.li/ccnzdz (дата звернення: 20.05.2025).

Цифрова трансформація освіти і науки Україні : вебсайт Міністерства освіти і науки. URL : https://mon.gov.ua/ua/tag/cifrova-transformaciya-osviti-ta-nauki (дата звернення: 20.10.2023).

Цифровізація української освіти: реалізація, проблеми і перспективи. Педрада : вебсайт. URL : https://surl.lu/ekllvj (дата звернення: 20.10.2023).

Цифровізація процесу формування фахових компетентностей: методичні рекомендації для здобувачів третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти до організації самостійної навчальної і науково-дослідної роботи / укл. : Доценко С., Собченко Т., Ворожбіт-Горбатюк В. та ін. Харків, 2022. 33 с.

Finale для музиканта : практичний посібник / укл. Тучинська Т. Київ, 2019. 299 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-08-29

Як цитувати

БОЙЧУК, П., РЕГУЛІЧ, І., БОРБИЧ, Н., & КОВАЛЬЧУК, І. (2025). МОНІТОРИНГ СУЧАСНИХ ТЕНДЕНЦІЙ ЦИФРОВІЗАЦІЇ В ГАЛУЗЯХ ОСВІТИ ТА КУЛЬТУРИ. Acta Paedagogica Volynienses, (3), 38–47. https://doi.org/10.32782/apv/2025.3.6

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 ПОЧАТКОВА ОСВІТА