ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНА ОСВІТА У ФІЛОСОФСЬКІЙ СПАДЩИНІ Г. СКОВОРОДИ ЯК АКТУАЛЬНА НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНА ПРОБЛЕМА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2024.1.3

Ключові слова:

філософська спадщина Г. Сковороди, здоров’язбережувальна освіта, науково-педагогічна проблема.

Анотація

У статті проаналізовано сутність проблеми здоров’язбережувальної освіти Г. Сковороди в науково-педагогічних джерелах. Виявлено малодосліджуваність означеної проблеми, фрагментарний та поодинокий розгляд науковцями як окремого предмету дослідження. Відсутність спеціальних та системних досліджень спонукало нас обрати цю проблему для глибокого дослідження та окреслити її актуальну науково-педагогічну проблему, яка потребує теоретико-практичного вирішення. Звернення до історико-педагогічного досвіду, творчої спадщини видатних українських просвітителів, філософів, педагогів покликане шукати підґрунтя національної здоров’язбережувальної традиції та її творче використання в умовах сучасної освітньої практики. Важливими аспектами окреслення цієї науково-педагогічної проблеми вважаємо такі: принципи здоров’язбережувальної освіти у науковому доробку Г. Сковороди; вплив народних традицій зміцнення та збереження здоров’я на формування валеологічних ідей Г. Сковороди; життєпис Григорія Сковороди як приклад здорового життя людини; складники здоров’я та раціонального способу життя; дружбу як умова збереження духовного та психічного здоров’я особистості; родину як важливий здоров’язбережувальний чинник. З’ясовано різноманітні аспекти означеної проблеми: сутність екології людини в творчості Г. Сковороди; здоров’язберігаючі ідеї філософії Г. Сковороди; характеристики здорового тіла у баченні Г. Сковороди; способи зміцнення тілесного та духовного здоров’я людини за матеріалами листів Г. Сковороди до М. Ковалинського; аспекти фізичного здоров’я у педагогіці Г. Сковороди та ін. Здійснене дослідження не вичерпує всіх наукових аспектів обраної педагогічної проблеми. Подальшого обґрунтування та висвітлення потребують питання здоров’язбереження Г. Сковороди в умовах Нової української школи.

Посилання

Андреєва Т. Т. Питання екології людини в творчості Г. С. Сковороди в історичному контексті. Молодий вчений. 2016. № 9.1 (36.1). С. 1–4.

Васянович Г. Проблема людини у християнсько-персоналістичній спадщині Григорія Сковороди: історія і сучасність. Українознавство в персоналіях – у системі вищої медичної освіти: монографія. Кн. 6. / за заг. ред. В. А. Качкана. Івано-Франківськ, 2022. С. 22 –45.

Вовкочин Л. Ю., Захаренко С. О. Актуальність ідей Григорія Сковороди щодо сімейного виховання у концепції Нової української школи. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія: «Педагогічні науки». 2020. Вип. 3. С. 169–175.

Кравчук Л. В., Бондаренко С. В., Кадобний Т. Б. Ідеї Сковороди у здоров’язберігаючій філософії сучасного суспільства. Медична освіта. 2013. № 1. С. 77–80.

Кремень В. Г. Філософія Григорія Сковороди в контексті людиноцентризму. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2022. № 4(2). С. 1–8.

Лавренко С. Щастя та його пошуки у морально-етичній філософії Г. С. Сковороди. Новий колегіум. 2022. № 4. С. 59–62.

Марчук С. С., Ковальчук І. Л., Чемерис І. В. Г. Сковорода про зміцнення тілесного та духовного здоров’я людини (за матеріалами листів до М. Ковалинського). Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. 2021. Вип. 41. Т. 2. С. 227–233.

Мельник В. П., Лущ-Пурій У. І. Філософсько-антропологічна концепція Г. Сковороди та сучасне українське суспільство в реаліях російсько-української війни. Григорій Сковорода у сучасному багатовимірному світі : зб. тез VIIІ Міжнар. наук.-практ. конф. (Львів, 16 листопада 2022 р.) / за ред. В. П. Мельника. Львів: ЛНУ ім. Івана Франка, 2022. С. 5–6.

Нова українська школа: простір здоров’я. URL: http://knowledge.org.ua/wp-content/uploads/2020/07/pdf (дата звернення: 04.10.2023).

Пастухова Н. Л., Садовниченко Ю. О., М’ясоєдов В. В. Здоров’язбережувальні аспекти педагогічних технологій. Сучасні здоров’язбережувальні технології: монографія / за ред. Ю. Д. Бойчука. Харків, 2018. С. 360–350.

Персоналії в історії національної педагогіки. 22 видатних українських педагоги / за заг. ред. А. М. Бойко. Київ: Професіонал, 2004. 576 с.

Поліщук Н. А. Здоров’язбережне освітнє середовище як умова фізичного, психічного і соціального здоров’я учасників навчально-виховного процесу. Педагогічний пошук. 2012. № 3. С. 25–30.

Поліщук Р. Аспект фізичного здоров’я в педагогіці Григорія Сковороди. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія: «Педагогічні науки». 2022. Вип. 4. С. 94–98.

Шмаргун В. М., Костюк Д. А. Психолого-педагогічні ідеї у творчості Г. С. Сковороди. Науковий вісник НУБіП України. Серія: Гуманітарні студії. 2018. № 295. С. 188–193.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-08

Як цитувати

МАРЧУК, С., КОВАЛЬЧУК, І., & ЧЕМЕРИС, І. (2024). ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНА ОСВІТА У ФІЛОСОФСЬКІЙ СПАДЩИНІ Г. СКОВОРОДИ ЯК АКТУАЛЬНА НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНА ПРОБЛЕМА. Acta Paedagogica Volynienses, (1), 16–21. https://doi.org/10.32782/apv/2024.1.3

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 ПОЧАТКОВА ОСВІТА

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають