HEALTH EDUCATION IN THE PHILOSOPHICAL OF H. SKOVORODA’S HERITAGE AS AN ACTUAL SCIENTIFIC AND PEDAGOGICAL PROBLEM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2024.1.3

Keywords:

philosophical heritage of H. Skovoroda, health education, scientific and pedagogical problem.

Abstract

The article analyzes the essence of the problem of health education by H. Skovoroda in scientific and pedagogical sources. It has been revealed that the given problem is under-researched, fragmentary and isolated consideration by scientists as a separate subject of research. The lack of special and systematic studies prompted us to choose this problem for in-depth research and to outline it as an actual scientific and pedagogical problem that needs a theoretical and practical solution. Turning to the historical and pedagogical experience, the creative heritage of outstanding Ukrainian educators, philosophers, and teachers is intended to search for the basis of the national health-preserving tradition and its creative use in the modern educational practice conditions. We consider the following important outline aspects of this scientific-pedagogical problem: the principles of health education in the H. Skovoroda`s scientific work; the folk traditions influence of strengthening and preserving health on the formation of H. Skovoroda`s valeological ideas; biography of Hryhorii Skovoroda as an example of a healthy human life; components of health and a rational lifestyle; friendship as a condition for preserving the spiritual and mental health of an individual; family as an important health-preserving factor. Various aspects of the given problem have been clarified: the human ecology essence in the H. Skovoroda`s work; the health-preserving philosophy ideas of H. Skovoroda; characteristics of a healthy body in the H. Skovoroda`s vision; methods of strengthening a person's physical and spiritual health based on the materials of H. Skovoroda's letters to M. Kovalinskyi; physical health aspects in pedagogy by H. Skovoroda and others. The conducted research does not exhaust all scientific aspects of the chosen pedagogical problem. The issue of H. Skovoroda's health care in the New Ukrainian School conditions the needs further substantiation and clarification.

References

Андреєва Т. Т. Питання екології людини в творчості Г. С. Сковороди в історичному контексті. Молодий вчений. 2016. № 9.1 (36.1). С. 1–4.

Васянович Г. Проблема людини у християнсько-персоналістичній спадщині Григорія Сковороди: історія і сучасність. Українознавство в персоналіях – у системі вищої медичної освіти: монографія. Кн. 6. / за заг. ред. В. А. Качкана. Івано-Франківськ, 2022. С. 22 –45.

Вовкочин Л. Ю., Захаренко С. О. Актуальність ідей Григорія Сковороди щодо сімейного виховання у концепції Нової української школи. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія: «Педагогічні науки». 2020. Вип. 3. С. 169–175.

Кравчук Л. В., Бондаренко С. В., Кадобний Т. Б. Ідеї Сковороди у здоров’язберігаючій філософії сучасного суспільства. Медична освіта. 2013. № 1. С. 77–80.

Кремень В. Г. Філософія Григорія Сковороди в контексті людиноцентризму. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2022. № 4(2). С. 1–8.

Лавренко С. Щастя та його пошуки у морально-етичній філософії Г. С. Сковороди. Новий колегіум. 2022. № 4. С. 59–62.

Марчук С. С., Ковальчук І. Л., Чемерис І. В. Г. Сковорода про зміцнення тілесного та духовного здоров’я людини (за матеріалами листів до М. Ковалинського). Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. 2021. Вип. 41. Т. 2. С. 227–233.

Мельник В. П., Лущ-Пурій У. І. Філософсько-антропологічна концепція Г. Сковороди та сучасне українське суспільство в реаліях російсько-української війни. Григорій Сковорода у сучасному багатовимірному світі : зб. тез VIIІ Міжнар. наук.-практ. конф. (Львів, 16 листопада 2022 р.) / за ред. В. П. Мельника. Львів: ЛНУ ім. Івана Франка, 2022. С. 5–6.

Нова українська школа: простір здоров’я. URL: http://knowledge.org.ua/wp-content/uploads/2020/07/pdf (дата звернення: 04.10.2023).

Пастухова Н. Л., Садовниченко Ю. О., М’ясоєдов В. В. Здоров’язбережувальні аспекти педагогічних технологій. Сучасні здоров’язбережувальні технології: монографія / за ред. Ю. Д. Бойчука. Харків, 2018. С. 360–350.

Персоналії в історії національної педагогіки. 22 видатних українських педагоги / за заг. ред. А. М. Бойко. Київ: Професіонал, 2004. 576 с.

Поліщук Н. А. Здоров’язбережне освітнє середовище як умова фізичного, психічного і соціального здоров’я учасників навчально-виховного процесу. Педагогічний пошук. 2012. № 3. С. 25–30.

Поліщук Р. Аспект фізичного здоров’я в педагогіці Григорія Сковороди. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія: «Педагогічні науки». 2022. Вип. 4. С. 94–98.

Шмаргун В. М., Костюк Д. А. Психолого-педагогічні ідеї у творчості Г. С. Сковороди. Науковий вісник НУБіП України. Серія: Гуманітарні студії. 2018. № 295. С. 188–193.

Published

2024-05-08

How to Cite

МАРЧУК, С., КОВАЛЬЧУК, І., & ЧЕМЕРИС, І. (2024). HEALTH EDUCATION IN THE PHILOSOPHICAL OF H. SKOVORODA’S HERITAGE AS AN ACTUAL SCIENTIFIC AND PEDAGOGICAL PROBLEM. Acta Paedagogica Volynienses, (1), 16–21. https://doi.org/10.32782/apv/2024.1.3

Issue

Section

SECTION 2 PRIMARY EDUCATION