СТУДЕНТСЬКЕ САМОВРЯДУВАННЯ У ЗВО ЯК ВАЖЛИВИЙ ЧИННИК ФОРМУВАННЯ МАЙБУТНЬОГО ПЕДАГОГА
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2023.2.3Ключові слова:
студентське самоврядування, ЗВО, особистісно орієнтований підхід, компетентнісний підхід, професійне та особистісне зростанняАнотація
У статті розглядається проблема студентського самоврядування та його ролі у підвищенні професійної підготовки майбутнього педагога. На основі аналізу наукового фонду узагальнено підходи до організації освітнього процесу закладу вищої освіти. Домінантним виділено антропологічний, творчий, суб’єктно-об’єктивний, людинознавчий, комплексний, загально-людський, цілісний і діяльнісний підходи. Акцентується на взаємозв’язку та взаємозалежності виокремлених підходів. Мета наукової розвідки полягає в теоретичному узагальненні сутності студентського самоврядування та його місця у системі виховної роботи у закладі вищої освіти. У статті виділено функціональне призначення студентського самоврядування, яке зводиться до максимального вираження та реалізації ініціативи, творчих здібностей здобувачів освіти їх моральних якостей при залученні до управлінської діяльності. Наголошено, що активна участь здобувачів освіти у різних структурах самоврядування є важливим чинником самореалізації особистості, вироблення її стійкої громадянської позиції. Відзначено про те, що активна участь здобувачів освіти в роботі органів самоврядування уможливлює зміни в свідомості людини в найбільш повному виявленні вищої потреби в особистісно-професійному розвитку, забезпечує набуття відповідних знань – базових і професійних. Узагальнено думку про те, що студентське самоврядування є невід’ємним компонентом системи професійної підготовки педагога. Важливою запорукою успіху діяльності студентського самоврядування визначено організацію особистісно орієнтованої підготовки здобувачів на основі діяльнісного підходу, забезпечення ефективної стійкої педагогічної взаємодії суб’єктів освітнього процесу, впровадження психолого-педагогічних та управлінських освітніх компонентів, інтерактивних технологій навчання.
Посилання
Кому у ВУЗі належить роль першої скрипки? ... : доповідь директора Інституту вищої освіти АПН України В. П. Андрущенка : «Теоретико-методологічні засади реформування вищої освіти в Україні» на загальних зборах АПН України // Освіта. 2000. 6–13 груд. (№ 57–58). С. 2.
Наказ Міністерства освіти і науки України від 15 листопада 2007 р. № 1010 «Про затвердження Примірного положення про студентське самоврядування у вищих навчальних закладах України». [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v1010290–07#Text
Підготовка майбутнього вчителя до впровадження педагогічних технологій / О. М. Пєхота, В. Д. Будак, А. М. Старева. К. : А.С.К., 2003. 240 с.
Психологічні аспекти гуманізації освіти: книга для вчителя / за ред. Г. О. Балла. Київ-Рівне, 1996. 128 с.
Робуль О. М., Семергей О. В. Сучасні підходи до виховання студентської молоді. Виховна робота у вищих навчальних закладах: симбіоз нового і традиційного. Збірник наукових праць за матеріалами Всеукраїнської науково-практичної конференції (27–28 листопада 2000 року). Кам’янець-Подільський, 2001. С. 110.
Скрипка О. В. Деякі аспекти формування особистості студента. Виховна робота у вищих навчальних закладах: симбіоз нового і традиційного. Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський державний педагогічний університет, 2001. С.104–107. (Про виховні засади освітнього процесу сучасного вищого навчального закладу).