ФОРМУВАННЯ ДОСЛІДНИЦЬКИХ УМІНЬ У МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ ЗАКЛАДІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ У ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2025.1.2Ключові слова:
дослідницька діяльність, дослідницькі уміння, навчально-дослідницька діяльність, науково-дослідна робота, інформальна освітаАнотація
У ході наукового пошуку дослідницькі уміння розглядаємо як здатність і готовність особистості на основі здобутих знань здійснювати дослідницьку діяльність з чітким розумінням її мети, умов, засобів діяльності задля вивчення певних явищ, процесів, фактів і ін.; як здатність свідомо оперувати розумовими логічними операціями аналізу, синтезу, узагальнення, порівняння і ін. для здійснення розумових і дослідницьких дій щодо пошуку невідомих знань. Визначено, що дослідницькі уміння формуються в дослідницькій діяльності. Проаналізовано теоретико-практичні аспекти формування дослідницьких умінь здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 012 Дошкільна освіта. На основі здійсненого аналізу Професійного стандарту вихователя закладу дошкільної освіти та ОПП підготовки фахівця –магістра дошкільної освіти визначено необхідність і важливість формування в майбутніх вихователів дослідницьких умінь як складової дослідницької компетентності. Охарактеризовано групи дослідницьких умінь, а саме: аналітико-синтетичні проєктувально-діагностичні, проєктувально-алгоритмічні та оцінно-критеріальні. Формування дослідницьких умінь здобувачів освіти може здійснюватися в ході вивчення освітніх компонентів (навчально-дослідницька діяльність) та проаналізовано ОК «Методика науково-педагогічних досліджень» і переддипломну (науково-дослідну) практику, які містить значний потенціал у формуванні дослідницьких умінь магістрів.Встановлено, що під час науково-дослідної роботи дослідницькі уміння формуються за умови участі здобувачів освіти в наукових проблемних групах, гуртках, конкурсах, семінарах, олімпіадах і ін. Підкреслено важливу роль інформальної освіти в удосконаленні дослідницьких умінь майбутніх вихователів.Мета статті полягає в обґрунтуванні теоретико-практичних аспектів формування дослідницьких умінь у майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти у процесі професійної підготовки.
Посилання
Антонюк В. З., Алендарь Н. І. Вплив науково-дослідницької діяльності на формування творчої особистості майбутнього вчителя початкової школи. Педагогічний часопис Волині : науковий журнал. Луцьк : СНУ імені Лесі Українки. 2018. № 4 (11). С. 95–100.
Бартків О.С., Дурманенко Є.А Інформальна освіта у процесі професійної підготовки майбутніх педагогів. Інноваційна педагогіка. 2023. № 55, том 1. С. 100–104
Білик Ж. І., Шаповалов Є. Б. , Шаповалов В. Б. . Розвиток дослідницької компетентності у майбутніх вчителів предмета «Основи здоров’я» із застосуванням STEАM-технології. Наукові записки Малої академії наук України. 2023. 1(26). С. 18–26.
Бобро А. А, Філоненко О. С. Формування дослідницької компетентності у майбутніх учителів початкових класів. Наукові записки НДУ ім. М. Гоголя. 2024. № 1. С. 65–74.
Кошлаба А.П. Чинники удосконалення процесу формування дослідницької компетентності майбутніх викладачів у педагогічних закладах вищої освіти. Вісник науки та освіти. 2024. № 1(19). С. 950–960.
Методи науково-педагогічних досліджень : силабус ОК : https://vnu.edu.ua/uk/all-educations/doshkilna-osvita- plan-zatv-2023-r
Недодатко Н. Технологія формування навчально-дослідницьких умінь школярів. Рідна школа. 2005. № 6(869). С. 21–23.
Освітньо-професійна програма «Дошкільна освіта» другого (магістерського) рівня вищої освіти. URL: https://vnu-taskid841251.s3.eu-north-1.amazonaws.com/s3fs-public/Educational%20programs/Document%20 programs/%D0%9E%D0%9F%D0%9F%20%D0%BC%D0%B0%D0%B3%20%D0%94%D0%9E%202023.pdf
Професійний стандарт «Вихователь закладу дошкільної освіти», 2021. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro- zatverdzhennya-profesijnogo-standartu-vihovatel-zakladu-doshkilnoyi-osviti
Стицька В., Салива Н., Процишин Н. Формування дослідницької компетентності студентів у закладі вищої освіти. Інноваційна педагогіка. Випуск 69. Том 2. 2024. С. 149–152.
Antoniuk, V. Z., Alendar, N. I., Bartkiv, O. S., Honcharuk, O. V., & Durmanenko, O. L. Axiological approach in professional pedagogical education : Revista geintec-gestao inovacao e tecnologia. 2022. Volume 11. P. 2481–2492.