CONCEPTUAL ASPECTS OF FORMING FOUNDATIONS OF CRITICAL THINKING OF A PERSONALITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2023.1.1

Keywords:

concept, thinking, fundamentals of critical thinking, formation of critical thinking fundamentals, personality

Abstract

In the article, the author analyzes the conceptual aspects of forming foundations of critical thinking in a child of senior preschool age; the history of the research problem. The study of philosophical and scientific sources, legislative and regulatory documents of the educational industry made it possible to substantiate the opinion that the forming foundations of critical thinking in older preschool children is an important and difficult task for a preschool education institution. The relevance of its solution is due to new educational strategies aimed at formation of a "thinking personality" capable of making decisions. The author defines conceptual educational goals that determine the ways and means of qualitative implementation of educational tasks. The article clarifies the content of the concept of thinking, the signs of their manifestation; analyzed the views of scientists on the content of the concept of "critical thinking", "criticality" as a basic quality of personality. In the general pedagogical aspect, the content of the concept of "forming foundations of critical thinking" as a process aimed at the formation of a critical way of thinking and implemented through actions and the ability to think is disclosed. The result is mental skill. It has been proven that thinking unfolds as a process of solving a thought that helps to comprehend information, turn it into one's own knowledge, skills and experience; analyze and evaluate the effectiveness of the process. The content of the article reveals the specifics of the manifestation of critical thinking; intellectual abilities are characterized as components of verbal-linguistic, logical-mathematical, visual-spatial interpersonal and intrapersonal intelligence. The general concept of universal design in the educational cognitive space of Ukraine is defined. The necessity of mastering critical forms of thinking by children of senior preschool age is proved.

References

Базовий компонент дошкільної освіти : нова редакція / О. М. Байер та ін.; наук. кер. Т. О. Піроженко. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/12.01/Pro_novu_redaktsiyu%20Bazovoho%20komponenta%20doshkilnoyi%20osvity.pdf (дата звернення: 20.03. 2023).

Біла І. М. Психологічні аспекти готовності до шкільного навчання. Дошкільна освіта в контексті ідей Нової української школи. Хмельницький, 2020. С. 31–36.

Грушко О. Плекаймо критичність мислення у дошкільнят. Технологія «Слухання з передбаченням». Дошкільне виховання. 2009. № 4 С. 4–6. URL: https://ua1lib.org/book/2988079/f36df5?id=2988079&secret=f36df5 (дата звернення: 20.03. 2023).

Дошкільна освіта в контексті ідей Нової української школи : зб. наук. праць. Хмельницький : ФОП Мельник А. А., 2020. 496 с. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/31201/1/L_Harashchenko_TSDDDVvRI_2020.pdf (дата звернення: 20.03.2023).

Європейська рамка якості дошкільної освіти. URL: https://internat-diabet.com.ua/wp-content/uploads/2021/05/Європеи_ська_рамка_якості_дошкільноі_освіти.pdf (дата звернення: 20.03.2023).

Краткий словник педагогічних понять: навч. посіб. /авт.-упор. А. Пермяков, В. Морозов, Е. Зарядинова. Вид. 2. випр. і доп. Кривий Ріг, 2010. 144 с.

Кроуфорд А., Саул В., Метьюз С., Макінстер Д. Технології розвитку критичного мислення учнів : наук.-метод. посіб. Київ : Вид-во «Плеяди», 2006. 220 с. URL: https://osvita.ua/doc/files/news/487/48780/KritichneView.pdf (дата звернення: 20.03. 2023).

Пометун О. І., Сущенко І. М. Навчаємо мислити критично : посібник для вчителів. Дніпропетровськ : Ліра, 2016. 144 с.

Порошенко М. А. Інклюзивна освіта: навчальний посібник. Київ : ТОВ «Агентство «Україна», 2019. 300 с.

Терно С. Зародження і еволюція ідеї розвитку критичного мислення. Проблеми дидактики історії. Кам’янець-Подільський, 2014. Вип. 5. С. 21–30. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Prdist_2014_5_5 (дата звернення: 20.03.2023).

Тягло О. Критичне мислення – освітня інновація доби демократично орієнтованих трансформацій суспільства. Вісник програм шкільних обмінів. 2006. № 28. C. 7–10.

Халперн Д. Психологія критичного мислення. URL: http://kyiv-heritage-guide.com/sites/default/files/ХАЛПЕРН%20-%20Психология%20критического%20мышления%202000%20512с.pdf (дата звернення: 22.03.2023).

Харченко Н. В. Критичне мислення як характеристика сучасної особистості підлітка. URL: https://lib.iitta.gov.ua/707706/1/25.pdf (дата звернення: 22.03.2023).

Цвєткова Г. Г., Мельничук Є.О. Критичне мислення дітей старшого дошкільного віку. Освітньо-науковий простір. 2021. № 1. С. 111–119. URL: https://ess.npu.edu.ua/index.php/ess/article/view/13/13 (дата звернення: 22.03.2023).

Paul R. W. Critical Thinking: What Every Person Needs to Survive in a Rapidly Changing World. Rohnert Park, CA : Center for Critical Thinking and Moral Critique, Sonoma State Univ., 1990.

Paul R. and Elder L. The Miniature Guide to Critical Thinking Concepts and Tools. Dillon Beach : Foundation for Critical Thinking Press. 20.

Published

2023-05-24

How to Cite

БАДІЦА, М. (2023). CONCEPTUAL ASPECTS OF FORMING FOUNDATIONS OF CRITICAL THINKING OF A PERSONALITY. Acta Paedagogica Volynienses, (1), 3–9. https://doi.org/10.32782/apv/2023.1.1

Issue

Section

SECTION 1 PRE-SCHOOL EDUCATION