КОНЦЕПТУАЛЬНІ АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ ОСНОВ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ ОСОБИСТОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2023.1.1

Ключові слова:

концепція, мислення, основи критичного мислення, формування основ критичного мислення, особистість

Анотація

У статті автором проаналізовано концептуальні аспекти формування основ критичного мислення у дитини старшого дошкільного віку; історію виникнення проблематики дослідження. Вивчення філософських та наукових джерел, законодавчих і нормативно-правових документів освітньої галузі дозволило обгрунтувати думку про те, що формування основ критичного мислення у дітей старшого дошкільного віку є важливим і складним завданням закладу дошкільної освіти. Актуальність його розв’язання зумовлено новими освітніми стратегіями, спрямованими на формування «думаючої особистості», здатної приймати рішення. Автором окреслено концептуальні освітні цілі, що визначають способи та шляхи якісної реалізації освітніх задач. У статті уточнено зміст поняття «мислення», ознаки їх прояву; проаналізовано погляди вчених на зміст поняття «критичне мислення», «критичність» як базову якість особистості. У загальнопедагогічному аспекті розкрито зміст поняття «формування основ критичного мислення» як процесу, що спрямований на формування критичного способу мислення та реалізується через дії й уміння мислити. Як результат – мисленнєва вмілість. Доведено, що мислення розгортається як процес розв’язку думки, яка допомагає усвідомити інформацію, перетворити її у власні знання, вміння і досвід; проаналізувати та оцінити результативність процесу. У змісті статті розкрито специфіку прояву критичного мислення; охарактеризовано інтелектуальні здібності як складові вербально-лінгвістичного, логіко-математичного, візуально-просторового міжособистісного та внутрішньоособистісного інтелекту. Визначено загальну концепцію універсального дизайну в освітньому пізнавальному просторі України. Доведено необхідність оволодіння дітьми старшого дошкільного віку критичними формами мислення.

Посилання

Базовий компонент дошкільної освіти : нова редакція / О. М. Байер та ін.; наук. кер. Т. О. Піроженко. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/12.01/Pro_novu_redaktsiyu%20Bazovoho%20komponenta%20doshkilnoyi%20osvity.pdf (дата звернення: 20.03. 2023).

Біла І. М. Психологічні аспекти готовності до шкільного навчання. Дошкільна освіта в контексті ідей Нової української школи. Хмельницький, 2020. С. 31–36.

Грушко О. Плекаймо критичність мислення у дошкільнят. Технологія «Слухання з передбаченням». Дошкільне виховання. 2009. № 4 С. 4–6. URL: https://ua1lib.org/book/2988079/f36df5?id=2988079&secret=f36df5 (дата звернення: 20.03. 2023).

Дошкільна освіта в контексті ідей Нової української школи : зб. наук. праць. Хмельницький : ФОП Мельник А. А., 2020. 496 с. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/31201/1/L_Harashchenko_TSDDDVvRI_2020.pdf (дата звернення: 20.03.2023).

Європейська рамка якості дошкільної освіти. URL: https://internat-diabet.com.ua/wp-content/uploads/2021/05/Європеи_ська_рамка_якості_дошкільноі_освіти.pdf (дата звернення: 20.03.2023).

Краткий словник педагогічних понять: навч. посіб. /авт.-упор. А. Пермяков, В. Морозов, Е. Зарядинова. Вид. 2. випр. і доп. Кривий Ріг, 2010. 144 с.

Кроуфорд А., Саул В., Метьюз С., Макінстер Д. Технології розвитку критичного мислення учнів : наук.-метод. посіб. Київ : Вид-во «Плеяди», 2006. 220 с. URL: https://osvita.ua/doc/files/news/487/48780/KritichneView.pdf (дата звернення: 20.03. 2023).

Пометун О. І., Сущенко І. М. Навчаємо мислити критично : посібник для вчителів. Дніпропетровськ : Ліра, 2016. 144 с.

Порошенко М. А. Інклюзивна освіта: навчальний посібник. Київ : ТОВ «Агентство «Україна», 2019. 300 с.

Терно С. Зародження і еволюція ідеї розвитку критичного мислення. Проблеми дидактики історії. Кам’янець-Подільський, 2014. Вип. 5. С. 21–30. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Prdist_2014_5_5 (дата звернення: 20.03.2023).

Тягло О. Критичне мислення – освітня інновація доби демократично орієнтованих трансформацій суспільства. Вісник програм шкільних обмінів. 2006. № 28. C. 7–10.

Халперн Д. Психологія критичного мислення. URL: http://kyiv-heritage-guide.com/sites/default/files/ХАЛПЕРН%20-%20Психология%20критического%20мышления%202000%20512с.pdf (дата звернення: 22.03.2023).

Харченко Н. В. Критичне мислення як характеристика сучасної особистості підлітка. URL: https://lib.iitta.gov.ua/707706/1/25.pdf (дата звернення: 22.03.2023).

Цвєткова Г. Г., Мельничук Є.О. Критичне мислення дітей старшого дошкільного віку. Освітньо-науковий простір. 2021. № 1. С. 111–119. URL: https://ess.npu.edu.ua/index.php/ess/article/view/13/13 (дата звернення: 22.03.2023).

Paul R. W. Critical Thinking: What Every Person Needs to Survive in a Rapidly Changing World. Rohnert Park, CA : Center for Critical Thinking and Moral Critique, Sonoma State Univ., 1990.

Paul R. and Elder L. The Miniature Guide to Critical Thinking Concepts and Tools. Dillon Beach : Foundation for Critical Thinking Press. 20.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-24

Як цитувати

БАДІЦА, М. (2023). КОНЦЕПТУАЛЬНІ АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ ОСНОВ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ ОСОБИСТОСТІ. Acta Paedagogica Volynienses, (1), 3–9. https://doi.org/10.32782/apv/2023.1.1

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 ДОШКІЛЬНА ОСВІТА