THE USE OF ART THERAPY IN THE PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE TEACHERS OF PRIMARY GRADES FOR THE FORMATION OF A POSITIVE ATTITUDE OF STUDENTS TOWARDS HEALTH CARE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2023.3.5

Keywords:

art therapy, students of primary education, health care, health, positive attitude.

Abstract

Problem. The professional training of future primary school teachers currently requires a more thorough study of the competencies underlying it. The formation of health-preserving competence of students of higher education directly affects the formation of a positive attitude of students of primary education towards health, health care, prevention of harmful habits. The purpose of the article is to conduct a study of the problem of using art therapy in the professional training of future primary school teachers for the formation of a positive attitude of students towards health care. The research methodology is based on the basic modern provisions of pedagogical science, psychology, health culture, and reflects the relationship of methodological approaches to the study of the concept of the process of forming a healthy lifestyle of a professionally successful future primary school teacher. Scientific novelty. The problem of using art therapy in the professional training of future primary school teachers to form a positive attitude of students to health care in the process of professional training in institutions of higher education was analyzed. Conclusions. It is important to use art therapy when working with students of primary education to form sustainable knowledge about health, prevention of bad habits and health care. Art therapy forms constructive forms of behavior; eliminates excessive tension, anxiety and barriers to productive, constructive actions in the health care of children. It is advisable for students of primary education to conduct classes using elements of art therapy. This allows the process of health care to be carried out gently and humanely, relieving the child of anxiety, fears, isolation, and contributes to the formation of health-care behavior.

References

Ананко Т. В. Арттерапія у системі психоемоційної підтримки здобувачів початкової освіти: методичні рекомендації. Чернігів, 2022. 60 с.

Бусел В. Т. Великий тлумачний словник сучасної української мови. / Уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел. Київ; Ірпінь : ВТФ «Перун», 2004. 1440 с.

Вознесенська О. Л., Сидоркіна М. Ю. Арт-терапія у подоланні психічної травми. Київ: Золоті ворота, 2016. 202 с.

Грищенко С. В. Самовдосконалення особистості: монографія. Під науковою редакцією: Курлянд 3. Н., Бужиної І. В. Чернігів: Десна Поліграф, 2019. 192 с.

Жара Г. І. Порадник для куратора, або як навчити студента бути здоровим та успішним: метод. посібник для кураторів академічних груп педагогічних ЗВО. Чернігів: Десна Поліграф, 2019. 100 с.

Загадковий світ емоцій. Розвиток емоційної сфери дошкільників. І. В. Молодушкіна (упоряд.). 2011. 2-ге вид. Харків: Вид. група «Основа». URL: https://dnmcps.com.ua/sites/default/files/2019-10/31/3/Загадковий%20 світ%20емоцій.%20Розвиток%20емоційної%20сфери%20дошкільників.pdf.

Крупник Г. А. Особливості психологічного супроводу адаптації першокласників до навчального процесу. Таврійський вісник освіти. 2014. № 2. С. 251–257. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tvo_2014_2_40.

Носко М. О., Грищенко С. В., Носко Ю. М. Київ: «МП Леся», 2013. 160 с.

Терлецька Л. Г. Психологія здоров'я: арт-терапевтичні технології. 2-ге вид. Київ: Слово, 2017. 128 с.

Хараджи М., Іващенко А. Особливості застосування арт-терапії у корекції страхів дітей молодшого шкільного віку. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 12. Психологічні науки. 2022. Випуск 17(62). DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series12.2022.17(62).11.

Published

2023-10-26

How to Cite

БИКОВ, І. (2023). THE USE OF ART THERAPY IN THE PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE TEACHERS OF PRIMARY GRADES FOR THE FORMATION OF A POSITIVE ATTITUDE OF STUDENTS TOWARDS HEALTH CARE. Acta Paedagogica Volynienses, (3), 29–34. https://doi.org/10.32782/apv/2023.3.5

Issue

Section

SECTION 2 PRIMARY EDUCATION