DETERMINING THE PEDAGOGICAL REQUIREMENTS FOR THE FORMATION OF FOREIGN LANGUAGE COMMUNICATION COMPETENCE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2023.5.9

Keywords:

communication competence, information and digital competence, information, motivation

Abstract

Perception involves the reflection of objects and phenomena of the world around us and their interrelationships in the mind of a person, which can be presented in a natural form, in a verbal presentation, with the help of illustrations, etc. and, accordingly, involve the participation of various perceptual organs on the part of the learner – auditory, visual, etc. receptors. For example, the teacher used a mini-text with pictures as supports in teaching communication. In addition, reading short stories and comic books was another technique used in foreign language teaching, as the adventures of the characters in comic books motivate the learner to read the characters’ lines and encourage them to reproduce the lines not only with correct pronunciation but also with appropriate intonation. This was facilitated by the use of high-quality audio accompaniment, which influenced the development of phonemic awareness and intonation and pronunciation skills during reading by roles or during dramatisation based on a model. The second pedagogical condition was the formation of teachers’ competence in the use of the latest technologies in the educational process in order to develop foreign language communication competence. The third pedagogical condition is the development of positive motivation to communicate in foreign languages. Motivation is a crucial component of the organisation of learning activities. Any human activity is always motivated by a motive. Many researchers believe that motivation for learning activities exists as a separate type of motivation. By motivation for distance learning, we mean cognitive interests, motives, cognitive needs as conscious motivations for learning. The importance of information and digital competence is outlined in the Concept of the New Ukrainian School. It involves the confident and at the same time critical use of information and communication technologies to create, search, process, exchange information at work, in public space and private communication, information and media literacy, programming basics, algorithmic thinking, database work, Internet and cybersecurity skills, understanding of the ethics of working with information (copyright, intellectual property, etc.) The development of cadets’ foreign language communication competence ensures their continuous professional development in mastering digital technologies and the information culture of the educational process for successful foreign language learning.

References

Арістова Н. О. Формування мотивації вивчення іноземної мови у студентів вищих навчальних закладів : монографія. К. : ТОВ «ГЛІФМЕДІЯ», 2015. 240 с.

Бернвальдт Т. Формування мотивації навчальної діяльності майбутніх учителів в умовах сьогодення. Рідна школа. 2011. № 11. С. 60–63. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/rsh_2011_11_17 (дата звернення 14.12.2022).

Вишневський О. І. Теоретичні основи сучасної української педагогіки. Вид. 3-тє, доопрац., допов. Київ, Знання, 2008. 568 с.

Лукьяненко Д. В. Рекомендації щодо організації освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти із застосуванням технологій дистанційного навчання для вчителів української мови і літератури. Організація освітнього процесу із застосуванням технологій дистанційного навчання у 2020/2021 навчальному році : метод. рек. / за заг. ред. В. І. Шуляра. ОІППО, 2020. С. 31.

Лютий В. М. Теоретичне обґрунтування сутності, значення і особливостей мовної компетентності офіцерів військових частин Національної гвардії України. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. 2020. № 5(336). С. 35–51.

Маслак Л. П. Педагогічні умови формування культурологічної компетентності майбутніх офіцерів радіоінженерних спеціальностей : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 / Житомирський державний університет імені Івана Франка. Житомир, 2010. 20 с.

Моторнюк Т. М. Інформаційно-комунікаційні технології у контексті навчання англійській мові студентів ВНЗ. Сучасні підходи до навчання іноземної мови: шляхи інтеграції школи та ВНЗ : матеріали IIІ Міжнародної конференції, м. Харків, 12 квітня 2013 р. С. 115. URL:https://www.univer.kharkov.ua/images/redactor/news/2013-04-15/abstracts_conf_2013_april.pdf (дата звернення 14.12.2022).

Основи організації дистанційного навчання у системі неперервної освіти : метод. рек. / уклад. О. П. Муковіз. Умань : Жовтий О. О., 2016. 66 с.

Published

2023-12-20

How to Cite

БОГДАНОВА, О. (2023). DETERMINING THE PEDAGOGICAL REQUIREMENTS FOR THE FORMATION OF FOREIGN LANGUAGE COMMUNICATION COMPETENCE. Acta Paedagogica Volynienses, (5), 57–61. https://doi.org/10.32782/apv/2023.5.9

Issue

Section

SECTION 3 SPECIAL EDUCATION