PECULIARITIES OF APPLYING PROBLEM-BASED LEARNING TECHNOLOGY IN THE LESSONS OF THE INTEGRATED COURSE “I EXPLORE THE WORLD”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2024.2.8

Keywords:

problem-based learning, technology, primary school, New Ukrainian School, problem situation, problematic question

Abstract

The article discusses the peculiarities of using problem-based learning technology in the lessons of the integrated course "I Explore the World". The key positions of scientists on the issue of improving education at different stages of its formation are highlighted. The contribution of scientists to the creation of concepts for the development of the theory of problem-based learning is assessed. The essence of the concept of "problem-based learning" and its fundamental differences from traditional pedagogical technologies are revealed. Particular attention is paid to the specifics of creating a problematic issue as a means of activating productive, creative educational and cognitive activity. The main goals of posing problem situations to junior schoolchildren are identified: stimulation of mental activity; development of communication skills; consolidation and repetition of new material; testing of knowledge. The author identifies 4 main stages of problem solving by primary education pupils, namely: problem awareness, hypothesis formulation, hypothesis proof, and summarizing. A memo-instruction is proposed to facilitate the solution of problematic issues by pupils in the lessons "I Explore the World". Examples of problematic tasks from several educational fields are given, which should be used to develop children's mental activity. It is concluded that in modern conditions, the introduction of problem-based learning technology in primary school is not only appropriate, but also absolutely necessary, because it is the basis for the formation of a fully developed creative personality capable of independent search, accumulation, systematization and logical implementation of the acquired knowledge. The article is of scientific and practical interest for higher education students, primary school teachers, researchers and all those interested in the use of problem-based learning technology in the lessons of the integrated course "I Explore the World".

References

Грошовенко О. П., Жовнич О. В., Коваль Т. В. Використання технології проблемного навчання на уроках інтегрованого курсу «Я досліджую світ». Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців : методологія, теорія, досвід, проблеми. 2022. № 63. С. 87–95.

Постанова Кабінету міністрів України «Про внесення змін до Державного стандарту початкової освіти». 2019. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/688-2019-%D0%BF#Text (дата звернення : 20.04.2024).

Кучеренко І. А. Сучасний урок в умовах технологізації навчання в закладах П(ПТ)О : електронний навчальний курс. Біла Церква : БІНПО ДЗВО «УМО» НАПН України, 2024. 81 с.

Павленко В. В. Проблемне навчання : становлення, сутність, перспективи. Цілі та результати освітніх реформ : українсько–польський діалог : матер. міжнар. наук.–практ. конф., 15–16 травня 2013 р., м. Київ, 2013. С. 126–134.

Петрова О. С. Розвиток дослідницьких умінь у молодших школярів на інтегрованому курсі «Я досліджую світ» : кваліфікаційна робота магістра спеціальності 013 «Початкова освіта» / наук. керівник О. М. Мельник. Запоріжжя : ЗНУ, 2022. 74 с.

Розпорядження Кабінету міністрів України «Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти “Нова українська школа” на період до 2029 року». 2016. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/988-2016-%D1%80 (дата звернення : 20.04.2024).

Сафонова О. Використання проблемних ситуацій у початковій школі. Креативність особистості як фактор інноваційного розвитку суспільства : збірн. наук. праць. Житомир : ФО-П Левковець Н.М., № 2. 2020. С. 135–140.

Типова освітня програма для 1–2 класів НУШ (розроблена під керівництвом О. Я. Савченко). Нова українська школа. URL : https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlyapochatkovoyi-shkoli (дата звернення : 20.04.2024).

Типова освітня програма для 3–4 класів НУШ (розроблена під керівництвом О. Я. Савченко). Нова українська школа. URL : https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlyapochatkovoyi-shkoli (дата звернення : 20.04.2024).

Швардак М. В. Проблемне навчання в умовах сучасної школи. Фізико-математична освіта. 2017. № 1 (11). С. 124–127.

Published

2024-06-19

How to Cite

ФАТЬЯНОВА, Т. (2024). PECULIARITIES OF APPLYING PROBLEM-BASED LEARNING TECHNOLOGY IN THE LESSONS OF THE INTEGRATED COURSE “I EXPLORE THE WORLD”. Acta Paedagogica Volynienses, (2), 49–53. https://doi.org/10.32782/apv/2024.2.8

Issue

Section

SECTION 2 PRIMARY EDUCATION