PREPARATION OF FUTURE EDUCATORS FOR THE AESTHETIC EDUCATION OF PRESCHOOL CHILDREN IN THE PROCESS OF STUDYING PRESCHOOL PEDAGOGY
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2024.4.1Keywords:
aesthetic education, preschool children, preschool education institution, preparation of future educators for the aesthetic education of preschool children, aesthetic competence of future educators of preschool education institutions.Abstract
The article highlights the content of the preparation of future educators of preschool education institutions for the aesthetic education of preschool children during the study of the normative academic discipline «Preschool Pedagogy» in a pedagogical institution of higher education. Aspects of modern topical research on the problem of aesthetic education of preschool children in preschool education institutions and the development of aesthetic competence of future specialists in the preschool industry in psychological and pedagogical literature. The author’s own definition of the concept of «aesthetic competence of future educators of preschool education institutions» is presented, which is interpreted as the ability to aesthetic perception, experience, evaluation and transformation of the world according to the laws of beauty, the formation of the aesthetic ideal, taste, values, the presence of developed aesthetic feelings, judgments, knowledge in the field of aesthetics, preschool pedagogy and psychology and the ability to apply them in the aesthetic education of children. The main components of aesthetic competence of future educators of preschool education institutions are defined, namely: motivational, personal, cognitive, activity, reflective, which are directly related to each other. Recommendations for scientific and pedagogical staff of higher education institutions on the preparation of future educators for the aesthetic education of preschoolers in the process of teaching the normative academic discipline «Preschool Pedagogy» in a pedagogical institution of higher education have been developed. Examples of tasks for applicants for higher education of the educational degree «Bachelor», which affect their aesthetic development, are given. The directions of further scientific research are determined, which consist in the development of modern effective forms, methods and psychological-pedagogical conditions for the development of aesthetic competence of future educators in the conditions of distance learning.
References
Аторіна В. М. Розвиток естетичної компетентності майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти у фаховій підготовці : дис. … доктора філософії : 011 Освітні, педагогічні науки. Глухів. 2021. 314 с.
Базовий компонент дошкільної освіти. URL : https://mon.gov.ua/ua/osvita/doshkilna-osvita/bazovij-komponentdoshkilnoyi-
osviti-v-ukrayini (дата звернення: 10.10.2024).
Дронова О. О., Бут А. Використання елементів STREAM-освіти у педагогічній технології художньо-естетичного розвитку старших дошкільників. Наукова скарбниця освіти Донеччини : науково-методичний журнал /Донецький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти, Донецький національний університет. 2017. № 1. С. 40–45.
Заїка О. Я. Розвиток художньо-творчих здібностей майбутніх педагогів засобами концертно-виконавської діяльності : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02. Київ, 2013. 20 с.
Рожнова В. М. Сутність та структура естетичної компетентності майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти. Вісник Глухівського національного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. Глухів, 2019. Вип. 40. С. 71–79.