MODERNIZATION OF THE CONTENT OF SCHOOL MATHEMATICS EDUCATION IN THE DIMENSIONS OF NUSH

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2024.5.9

Keywords:

New Ukrainian school, state standard of general secondary education, mathematical education, mathematical educational branch, competence approach, competences, pedagogical education

Abstract

The article examines the process of modernization of the content of school mathematics education in the context of the New Ukrainian School. The main principles of modernization of education are presented, the peculiarities of the conceptual foundations of the reform of the secondary school «The New Ukrainian School» are explained. The purpose of modern mathematics education and the place of mathematics in the system of school education are outlined. Also, the directions in which students acquire basic knowledge of the mathematical educational field in accordance with the State Standard of Basic Secondary Education, and what abilities and skills the students will acquire based on the knowledge obtained, are also determined. It is detailed how, according to the State Standard, the indexes of mandatory student learning outcomes are deciphered. The benchmarks for evaluating student learning outcomes are considered, 4 groups of related learning outcomes in the mathematical educational field according to the State Standard are given and characterized. Each of these groups is aimed at developing different aspects of students' mathematical competence. This helps not only to systematize the learning process, but also to ensure an individual approach to each student, focusing learning on the practical application of knowledge, the development of logical and critical thinking, as well as readiness to solve problems in life and professional activity. The article notes that the modernization of the content of school mathematics education in the context of the NUS implies a comprehensive approach, which in turn includes not only changes in the educational process itself, but also in approaches to learning, assessment, and professional development of teachers.

References

Гриневич, Л. Концептуальні ідеї реформи «Нова українська школа» у світлі української педагогічної думки. Український Педагогічний журнал. 2023. № 4. С. 98-111.

Про освіту : Закон України від 5 вересня 2017 р. № 2145-VIII / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Андрюханова В.М. Сучасні підходи щодо вирішення проблеми підготовки вчителя до інноваційної діяльності. Управління школою. 2020. № 34. С. 5–10.

Бурда М. І., Тарасенкова Н. А, Васильєва Д. В., Вашуленко О. П. Концепція математичної освіти 12-річної школи. Математика в рідній школі. 2018. Випуск № 9. С. 2–8.

Шулик Т.В., Новіков О.О., Волік С.В. Особливості математичної освіти в контексті «Нової української школи». Збірник наукових праць фізико-математичного факультету ДДПУ. Слов’янськ: ДДПУ. 2017. № 7. С. 171–176.

Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи / Мiнiстерство освiти i науки України. 2016. URL: https://mon.gov.ua/s/mon/sites/1/zagalna-serednya/nova-ukrainska-shkola.pdf

Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої освіти : Постанова від 30 вересня 2020 р. № 898 / Кабінет Міністрів України. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannya-derzhavnihstandartiv-povnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti

7 клас НУШ: огляд і розбір Держстандарту математичної освітньої галузі. Освітній проект «На Урок» для вчителів. URL: https://naurok.com.ua/post/7-klas-nush-oglyad-i-rozbir-derzhstandartu-matematichno-osvitno-galuzi

Published

2024-12-30

How to Cite

SKOROLITNIA А. (2024). MODERNIZATION OF THE CONTENT OF SCHOOL MATHEMATICS EDUCATION IN THE DIMENSIONS OF NUSH. Acta Paedagogica Volynienses, (5), 61–66. https://doi.org/10.32782/apv/2024.5.9

Issue

Section

SECTION 2 PRIMARY EDUCATION