INCLUSIVE COMPETENCE OF PRIMARY SCHOOL TEACHERS: ENSURING AN INCLUSIVE EDUCATIONAL ENVIRONMENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2024.5.12

Keywords:

inclusive education, inclusive competence, person with special educational needs, pedagogical worker, primary school, inclusive educational environment

Abstract

The article examines the inclusive competence of primary school teachers based on the professional teacher standard, defined as a complex of three categories of personal and professional characteristics: the ability to create conditions for the functioning of an inclusive educational environment; the ability to provide pedagogical support for individuals with special educational needs; and the ability to ensure favorable conditions in the educational environment that consider each individual’s needs, abilities, and interests. Emphasis is placed on the abilities required for the development of an inclusive educational environment, including the use of inclusive learning tools (inclusive policies, practices, and culture) and the application of universal design principles and reasonable accommodations to ensure accessibility. Necessary conditions for forming an inclusive educational environment are identified: resource provision for inclusive education needs (legal, programmatic-methodological, informational, material-technical, and staffing); overcoming social barriers in the consciousness of educators and society; and fostering team collaboration among all participants in the educational process. The importance of leveraging social-psychological resources is highlighted—nurturing supportive relationships within the systems of «teacher-student with special needs,» «student with special needs-other students,» and among members of the psycho-pedagogical support team, including parents, to ensure an inclusive environment.

References

Бойчук Ю. Д. Інклюзивна компетентність майбутнього вчителя основ здоров’я : монографія. Ю.Д. Бойчук, О.С. Бородіна, О.М. Микитюк. Харків: ХНПУ ім. Г. С. Сковороди. 2015. 117 с.

Бражнич О. Г. Педагогічні умови диференційованого навчання учнів загальноосвітньої школи : дис. … канд. пед. наук : 13.00.07. Кривий Ріг, 2001. 238 с.

Бевзюк М. С. Особливості підготовки вчителя початкової школи до роботи з дітьми з особливими освітніми потребами в інклюзивному середовищі. Актуальні питання корекційної освіти. Педагогічні науки. 2017. Вип. 9 (2). С. 5–14. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apko_2017_9%282%29__3

Демченко І. І. Підготовка майбутнього вчителя початкових класів до засвоєння педагогічних засад інклюзивної освіти. Збірник наукових праць [Херсонського державного університету]. Педагогічні науки. 2013. Вип. 64. С. 358–364. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znppn_2013_64_77

Калініченко І. О. Особливості формування інклюзивного освітнього середовища для забезпечення всебічного розвитку дитини. Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами. 2012. № 9. С. 120–126. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apnvlop_2012_9_15.

Національна стратегія із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року : Розпорядження КМУ від 14 квітня 2021 р. № 366-р. Київ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/195/2020#Text

Національна Стратегія розвитку інклюзивного навчання на період до 2029 року : Розпорядження КМУ від 07 червня 2024 р. № № 527-р. Київ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/527-2024-%D1%80#Text

Професійний стандарт за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста». 2020. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v2736915-20#Text

Скрипник Т. В. Підготовка освітнього середовища до інклюзивного процесу у закладах загальної середньої освіти. Освітологічний дискурс. НПУ імені М.П. Драгоманова. Київ. 2020. № 1 (28).

Aligning Competence Frameworks for Teacher Professional Learning for Inclusion. European Agency for Special Needs and Inclusive Education (2021). URL: https://www.europeanagency.org/sites/default/files/Aligning%20Competence%20Frameworks%20for%20Teacher%20Professional%20Learning%20for%20Inclusion_0.pdf

Published

2024-12-30

How to Cite

PROVALNA Н. (2024). INCLUSIVE COMPETENCE OF PRIMARY SCHOOL TEACHERS: ENSURING AN INCLUSIVE EDUCATIONAL ENVIRONMENT. Acta Paedagogica Volynienses, (5), 80–85. https://doi.org/10.32782/apv/2024.5.12

Issue

Section

SECTION 3 SPECIAL EDUCATION