ІНКЛЮЗИВНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ПЕДАГОГІЧНОГО ПРАЦІВНИКА ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ: ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ІНКЛЮЗИВНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2024.5.12

Ключові слова:

інклюзивна освіта, інклюзивна компетентність, особа з особливими освітніми потребами, педагогічний працівник, початкова школа, інклюзивне освітнє середовище

Анотація

Розглянуто інклюзивну компетентність педагогічних працівників початкової школи з точки зору професійного стандарту вчителя як комплексу трьох категорій особистісно-професійних характеристик: здатності створювати умови, що забезпечують функціонування інклюзивного освітнього середовища; здатності до педагогічної підтримки осіб з особливими освітніми потребами та здатності забезпечувати в освітньому середовищі сприятливі умови для кожного з урахуванням його індивідуальних потреб, можливостей, здібностей та інтересів. Описано сутність і значення сучасного інклюзивного освітнього середовища, розкрито його зміст та структурні компоненти: використання інструментів інклюзивного навчання (інклюзивна політика, практика й культура); застосування принципів і стратегій універсального дизайну та розумного пристосування для забезпечення доступності. Сформульовано необхідні умови формування інклюзивного освітнього середовища: ресурсне забезпечення потреб інклюзивної освіти (нормативно-правове, програмно-методичне, інформаційне, матеріально-технічне, кадрове); подолання соціальних бар’єрів у свідомості педагогів і суспільства та впровадження командної взаємодії між усіма суб’єктами освітнього процесу. Наголошено на важливості використання соціально-психологічного ресурсу – плекання доброзичливих підтримуючих взаємостосунків в системах «вчитель – учень з ООП», «учень з ООП – учні класу» та між усім членами команди психолого-педагогічного супроводу, включаючи батьків. Встановлено, що розвиток інклюзивної компетентності педагогічних працівників початкової школи в системі післядипломної освіти є важливою умовою забезпечення інклюзивного освітнього середовища.

Посилання

Бойчук Ю. Д. Інклюзивна компетентність майбутнього вчителя основ здоров’я : монографія. Ю.Д. Бойчук, О.С. Бородіна, О.М. Микитюк. Харків: ХНПУ ім. Г. С. Сковороди. 2015. 117 с.

Бражнич О. Г. Педагогічні умови диференційованого навчання учнів загальноосвітньої школи : дис. … канд. пед. наук : 13.00.07. Кривий Ріг, 2001. 238 с.

Бевзюк М. С. Особливості підготовки вчителя початкової школи до роботи з дітьми з особливими освітніми потребами в інклюзивному середовищі. Актуальні питання корекційної освіти. Педагогічні науки. 2017. Вип. 9 (2). С. 5–14. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apko_2017_9%282%29__3

Демченко І. І. Підготовка майбутнього вчителя початкових класів до засвоєння педагогічних засад інклюзивної освіти. Збірник наукових праць [Херсонського державного університету]. Педагогічні науки. 2013. Вип. 64. С. 358–364. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znppn_2013_64_77

Калініченко І. О. Особливості формування інклюзивного освітнього середовища для забезпечення всебічного розвитку дитини. Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами. 2012. № 9. С. 120–126. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apnvlop_2012_9_15.

Національна стратегія із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року : Розпорядження КМУ від 14 квітня 2021 р. № 366-р. Київ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/195/2020#Text

Національна Стратегія розвитку інклюзивного навчання на період до 2029 року : Розпорядження КМУ від 07 червня 2024 р. № № 527-р. Київ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/527-2024-%D1%80#Text

Професійний стандарт за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста». 2020. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v2736915-20#Text

Скрипник Т. В. Підготовка освітнього середовища до інклюзивного процесу у закладах загальної середньої освіти. Освітологічний дискурс. НПУ імені М.П. Драгоманова. Київ. 2020. № 1 (28).

Aligning Competence Frameworks for Teacher Professional Learning for Inclusion. European Agency for Special Needs and Inclusive Education (2021). URL: https://www.europeanagency.org/sites/default/files/Aligning%20Competence%20Frameworks%20for%20Teacher%20Professional%20Learning%20for%20Inclusion_0.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30

Як цитувати

ПРОВАЛЬНА, Н. (2024). ІНКЛЮЗИВНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ПЕДАГОГІЧНОГО ПРАЦІВНИКА ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ: ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ІНКЛЮЗИВНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА. Acta Paedagogica Volynienses, (5), 80–85. https://doi.org/10.32782/apv/2024.5.12

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 3 СПЕЦІАЛЬНА ОСВІТА