THEORETICAL AND METHODOLOGICAL BASES OF TRAINING FUTURE SPECIALISTS IN THE FIELD OF SECURITY AND SECURITY TO PERFORM PROFESSIONAL DUTIES IN EXTREME SITUATIONS
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2024.6.12Keywords:
training, safety, security, theoretical foundations, psychological aspects, legal basis, practical training, approach, simulation of extreme situations, assessment of educational results, stress, extreme situations, preparation for professional activityAbstract
Training specialists in the field of security and security is an extremely important aspect of ensuring stability and security in modern society. In light of growing threats such as terrorism, natural disasters, man-made accidents and other extreme situations, it is necessary to provide high-quality training of specialists capable of adequately responding to challenges. This article examines the theoretical and methodological foundations of training future specialists in this field. Include basic principles and teaching methods that will contribute to the development of critical thinking, stress resistance and adaptability in specialists. Also, special attention will be paid to an interdisciplinary approach to learning, the integration of practical trainings and simulation exercises that provide students with the opportunity to apply theoretical knowledge in practice. An important element of training is the formation of communication skills and the ability to work in a team, since the cooperation of different services is critically important in crisis situations. After studying this article readers will get a clear idea of the key aspects that should be taken into account when forming educational programs in the field of safety and security, as well as the role of new technologies in the learning process. Finally, in the context of an interdisciplinary approach, efforts should be made to attract professionals from different fields who can share their expertise, innovative ideas, and problem-solving techniques. Discussion of practical cases from various fields of activity can contribute to the formation of an integrated approach to solving complex problems faced by modern specialists in conditions of instability. Thus, educational programs in the field of safety and security should be based on the integration of theory and practice, the use of innovative teaching methods, the development of key competencies, as well as the active involvement of participants in the learning process through interdisciplinary cooperation. This will form a new generation of professionals who are ready for the challenges of our time.
References
Романовський О. Концептуальні засади інноваційно-стратегічного напряму підготовки майбутніх військових фахівців різних спеціальностей сектору безпеки, охорони, оборони в умовах освітніх трансформацій : Щоквартальний науково-практичний журнал. 2021. № 4. С. 47–58.
Бідюк Наталя Михайлівна. Теоретичні і методичні засади професійної підготовки фахівців з охоронної діяльності та безпеки : автореферат дис. д.п.у. Д20.051.01: захищена 20.12.2019/ наук. Кон. Бідюк Н.М. ; опоненти: О. В. Діденко, В. М. Манько, В. І. Пліско ; Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника. Івано-Франківськ, 2019. 42 с.
Ігор Козубцов. Модель професійної підготовки офіцерів сектору безпеки та оборони у мотиваційному вимірі. Військова освіта 2023 : збірник наукових праць, м. Київ, 8 червня 2023 р. Київ, 2023. С. 108–122.
Котелюх М. О. Взаємодія фахівців сектору безпеки і оборони україни у сфері тактико-спеціальної, вогневої, фізичної та психологічної підготовки. Підготовка правоохоронців в системі МВС України в умовах воєнного стану : збірник наукових праць., м. Харків, 6 квітня 2022 р. С. 224–225.
Богуславський, В., Булах, С., & Бачинська, Н. (2024). Актуальні дослідження спеціальної фізичної та психологічної підготовки сил охорони правопорядку в екстремальних умовах. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова, 3K(176), 94–98. https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2024.3K(176).21
Кузікова С., Зливков В., Лукомська С., Щербак Т., Котух О. Психологічний супровід особистості в умовах війни : навч. посібник. Київ ; Ніжин : Видавець ПП Лисенко М. М., 2024. 260 с.
Бачинська, Н., Богуславський, В., Петренко, С., Кириченко, А., Анісімов, Д., & Вознюк, К. (2023). Дослідження психофізіологічних показників майбутніх поліцейських з урахуванням гендерного аспекту. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова, 4(163), 40–44. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2023.04(163).07
Вольська, А., Юрчук, М., & Богуславський, В. (2024). Зарубіжний досвід підготовки майбутніх фахівців сектору безпеки та охорони до професійної діяльності в екстремальних умовах. Scientific Collection «InterConf», (204), 276–278.
Богуславський В. В. Значення національного опору у зміцненні обороноздатності країни. Міжнародна та національна безпека: теоретичні і прикладні аспекти : матеріали VІІІ Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Дніпро, 15 березня 2024 р.) ; у 2-х ч. Ч. І. Дніпро : ДДУВС, 2024. С. 141–142.
Богуславський В. В. Фізична підготовка та фізичне виховання курсантів в умовах воєнного стану. Актуальні проблеми службово-бойової діяльності сил сектору безпеки та оборони України : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. (м. Дніпро, 28 квітня 2023 р.). Дніпро : ДДУВС, 2023. С. 24–25.