EDUCATIONAL STRATEGIES FOR DEVELOPING ECOLOGICAL AWARENESS AMONG TECHNICAL EDUCATION STUDENTS
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2024.6.14Keywords:
ecological awareness, technical education, ecological responsibility, teaching methods, ecological educationAbstract
The article explores the process of developing ecological awareness among students in technical specialties as one of the key tasks of modern education. It reveals the theoretical foundations of ecological awareness, its structural components such as cognitive, emotional-value, and behavioral aspects, and their significance for the professional activities of future engineers. The importance of understanding ecological responsibility, essential for minimizing the impact of technical activities on the environment, is highlighted. Attention is focused on the specific features of ecological awareness among technical students, including the influence of their professional orientation on attitudes toward environmental issues. The main methods of forming ecological awareness are considered, including the integration of ecological topics into educational programs, the use of active teaching methods such as project-based learning, simulations, case studies, interdisciplinary approaches, and practical work. Special emphasis is placed on the use of modern information technologies, such as ecological scenario modeling and digital platforms, as well as collaboration with environmental organizations to involve students in real-world projects. The article addresses the involvement of students in research activities, which not only expand their knowledge but also contribute to the development of skills in environmentally responsible thinking. The importance of participation in volunteer environmental projects, scientific competitions, or environmental preservation activities is emphasized, as these contribute to the development of practical skills and the formation of ecological values. Challenges hindering the effective formation of ecological awareness are analyzed, including insufficient integration of ecological aspects into technical disciplines, a lack of resources and modern equipment, low student motivation, and limited ecological qualifications among instructors. The necessity of a systematic approach to addressing these issues is underscored, involving curriculum updates, the creation of a motivational environment, faculty training, and the engagement of students in environmentally oriented activities.
References
Андреєва Т. Т., Дзюбенко О. В. Формування екологічної свідомості у здобувачів вищої освіти в реаліях сьогодення: теоретичний аспект. Professional Education: Methodology, Theory and Technologies. 2020. № 11. С. 67–81.
Бочковська А. Сталий розвиток суспільства в Україні. Геополітика України: історія і сучасність : збірник наукових праць / ред. кол.: І. В. Артьомов (гол. ред.) та ін. Ужгород : ДВНЗ «УжНУ», 2018. Вип. 1 (20). С. 144 –152. DOI: 10.24144/2078-1431.2018.1(20).
Доценко Н., Курепін В. Онлайн засоби навчання як інструмент цифрової трансформації інженерної освіти. Traditions and new scientific strategies in the context of global transformation of society. Chapter «Pedagogical sciences». 2024. Т. 2. С. 49–90.
Заболотна М. О. Формування екологічної компетентності успішного фахівця за допомогою методу проектів. Екологічна культура особистості. З досвіду роботи закладів фахової передвищої освіти: метод. реком. Київ : Науково-методичний центр вищої та фахової передвищої освіти, С. 3–6.
Колошко Ю. В. Впровадження технологій інформаційної екології у вищій освіті. Збірник матеріалів Всеукраїнської конференції з проблем вищої освіти з міжнародною участю «Екологічно орієнтована вища освіта. Методологія та практика – 2023». 27 жовтня 2023 року. № 1. С. 39–43.
Лавніков О. А., Лесик А. С. Інтегративний підхід у системі вищої освіти: поняття і особливості. Вісник університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». Педагогічні науки. 2020. № 1 (19). С. 195–199.
Падун Н. О., Падун А. О. Інтегроване навчання як міждисциплінарна проблема. Наукові записки НДУ ім. М. Гоголя. Психолого-педагогічні науки. 2017. № 2. С. 26–31.
Сергачова В. Е. Особливості розвитку екологічної свідомості майбутніх юристів. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Психологічні науки». 2018. Т. 2, № 3. С. 192–197.
Томчук М., Томчук С. Розвиток екологічної свідомості студентів інформаційними засобами. Науковий вісник Вінницької академії безперервної освіти. Серія «Педагогіка. Психологія». 2022. № 1. С. 39–50.
Черновол Н. М. Педагогічні умови формування екологічної компетентності майбутніх інженерів у процесі технологічних практик. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. Педагогічні науки. 2010. № 3.