ОСВІТНІ СТРАТЕГІЇ РОЗВИТКУ ЕКОЛОГІЧНОЇ СВІДОМОСТІ У ЗДОБУВАЧІВ ТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2024.6.14Ключові слова:
екологічна свідомість, технічна освіта, екологічна відповідальність, методи навчання, екологічна освітаАнотація
У статті досліджено процес формування екологічної свідомості серед студентів технічних спеціальностей як одного з ключових завдань сучасної освіти. Розкриваються теоретичні основи екологічної свідомості, її структурні компоненти, такі як когнітивний, емоційно-ціннісний і поведінковий аспекти, та їх значення для професійної діяльності майбутніх інженерів. Визначено важливість усвідомлення екологічної відповідальності, яке є необхідним для мінімізації впливу технічної діяльності на навколишнє середовище. Акцентовано увагу на особливостях екологічної свідомості студентів технічних спеціальностей, включаючи вплив їхньої професійної орієнтації на ставлення до екологічних питань. Розглянуто основні методи формування екологічної свідомості, зокрема інтеграцію екологічної тематики у навчальні програми, застосування активних методів навчання, таких як проєктна діяльність, симуляції, кейси, міждисциплінарний підхід і практична робота. Особливу увагу приділено використанню сучасних інформаційних технологій, таких як моделювання екологічних сценаріїв, і цифровим платформам, а також співпраці з екологічними організаціями для залучення студентів до реальних проєктів. Висвітлено питання залучення студентів до науково-дослідницької діяльності, яка не лише розширює їхні знання, але й сприяє розвитку навичок екологічно відповідального мислення. Наголошено на важливості участі у волонтерських екологічних проєктах, наукових конкурсах або заходах зі збереження довкілля, що сприяють розвитку практичних навичок і формуванню екологічних цінностей. Проаналізовано виклики, які перешкоджають ефективному формуванню екологічної свідомості. До них належать недостатня інтеграція екологічних аспектів у технічні дисципліни, брак ресурсів і сучасного обладнання, низька мотивація студентів, а також обмежений рівень екологічної кваліфікації викладачів. Підкреслюється необхідність системного підходу до вирішення цих проблем, який передбачає оновлення навчальних програм, створення мотиваційного середовища, підвищення кваліфікації викладачів і залучення студентів до екологічно орієнтованої діяльності.
Посилання
Андреєва Т. Т., Дзюбенко О. В. Формування екологічної свідомості у здобувачів вищої освіти в реаліях сьогодення: теоретичний аспект. Professional Education: Methodology, Theory and Technologies. 2020. № 11. С. 67–81.
Бочковська А. Сталий розвиток суспільства в Україні. Геополітика України: історія і сучасність : збірник наукових праць / ред. кол.: І. В. Артьомов (гол. ред.) та ін. Ужгород : ДВНЗ «УжНУ», 2018. Вип. 1 (20). С. 144 –152. DOI: 10.24144/2078-1431.2018.1(20).
Доценко Н., Курепін В. Онлайн засоби навчання як інструмент цифрової трансформації інженерної освіти. Traditions and new scientific strategies in the context of global transformation of society. Chapter «Pedagogical sciences». 2024. Т. 2. С. 49–90.
Заболотна М. О. Формування екологічної компетентності успішного фахівця за допомогою методу проектів. Екологічна культура особистості. З досвіду роботи закладів фахової передвищої освіти: метод. реком. Київ : Науково-методичний центр вищої та фахової передвищої освіти, С. 3–6.
Колошко Ю. В. Впровадження технологій інформаційної екології у вищій освіті. Збірник матеріалів Всеукраїнської конференції з проблем вищої освіти з міжнародною участю «Екологічно орієнтована вища освіта. Методологія та практика – 2023». 27 жовтня 2023 року. № 1. С. 39–43.
Лавніков О. А., Лесик А. С. Інтегративний підхід у системі вищої освіти: поняття і особливості. Вісник університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». Педагогічні науки. 2020. № 1 (19). С. 195–199.
Падун Н. О., Падун А. О. Інтегроване навчання як міждисциплінарна проблема. Наукові записки НДУ ім. М. Гоголя. Психолого-педагогічні науки. 2017. № 2. С. 26–31.
Сергачова В. Е. Особливості розвитку екологічної свідомості майбутніх юристів. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Психологічні науки». 2018. Т. 2, № 3. С. 192–197.
Томчук М., Томчук С. Розвиток екологічної свідомості студентів інформаційними засобами. Науковий вісник Вінницької академії безперервної освіти. Серія «Педагогіка. Психологія». 2022. № 1. С. 39–50.
Черновол Н. М. Педагогічні умови формування екологічної компетентності майбутніх інженерів у процесі технологічних практик. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. Педагогічні науки. 2010. № 3.