PATRIOTISM AS THE BASIS FOR THE FORMATION OF SOCIO-CIVIC COMPETENCE IN OLDER PRESCHOOL CHILDREN
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2025.1.9Keywords:
patriotism, socio-civic competence, older preschool childrenAbstract
One of the priority tasks of modern education, particularly preschool education, is the formation of a nationally conscious citizen-patriot – з an individual with deep value orientations whose worldview, way of thinking, feelings, and actions are directed toward self-development and the building of a democratic civil society in Ukraine. This article highlights the features of fostering patriotism as a foundation for developing socio-civic competence in older preschool children. The relevance of the research problem and its social significance are defined. Based on scientific and methodological literature and current regulatory documents in the field of preschool education, the study reveals the meanings of the concepts of «patriotism» and «socio-civic competence». This competence in older preschool children is manifested in personal qualities, social feelings, love for the homeland, an interest in the national and cultural values of their people, basic knowledge about their native country, its state symbols, traditions, and customs, as well as a willingness to participate in social events aimed at improving collective life. It is noted that fostering patriotism occurs through systematic and purposeful pedagogical influence, aimed at strengthening children’s national identity, creating a positive image of their country, affirming an active civic position, and cultivating a valuable attitude toward family as part of the nation and its cultural heritage. It is on this foundation that true patriotism is born. The study emphasizes the importance of methods and tools that engage children in learning about Ukrainian traditions and culture, encouraging manifestations of patriotism and civic awareness in accordance with their age characteristics. These include conversations, reading literary works, folk games and toys, listening to musical compositions, and exploring various forms of folk art (pottery, wickerwork, embroidery, pysanka painting, etc.), as well as celebrating national and folk holidays and commemorating historical dates. The research also underscores the crucial role of the family in shaping patriotic feelings in children and the development of effective forms of collaboration between families and preschool educational institutions in this regard.
References
Добровольська Л. Н., Чорновіл В. О. Національно-патріотичне виховання молодших школярів – пріоритетний напрям діяльності педагогів : навчально-методичний посібник. Черкаси : Видавництво комунального навчального закладу «Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради», 2016. 140 с.
Базовий компонент дошкільної освіти в Україні. 2021. URL: https://mon.gov.ua/osvita-2/doshkilna-osvita-2/ bazoviy-komponent-doshkilnoi-osviti-v-ukraini
Fedorova S., Zheinova S., Ryhina O., Butenko V., Karnaukhova A. Developing social and citizenship skills through interactive engagement in senior preschoolers. AD ALTA: Journal of Interdisciplinary Research. 2024. № 14/01-XLII. Pp. 43–47. URL: https://www.magnanimitas.cz/ADALTA/140142/papers/A_09.pdf
Новосьолова І., Пентій О. Виховання патріотично налаштованої особистості дошкільника. Вихователь-методист дошкільного закладу. 2016. № 8. С. 16–21.
Косенчук О. Соціально-громадянська компетентність дошкільника: сучасний освітній. Дошкільне виховання. 2023. № 5. URL: https://uied.org.ua/2023/05/10329/
Кривоніс М. Л., Дроботій О. Л. Патріотичне виховання в ДНЗ. Харків : Вид.-во «Ранок», 2017. 192 с.
Педагогічний словник / за ред. М. Д. Ярмаченка. К. : Пед. думка, 2001. 516 с.
Гавриш Н., Косенчук О. Моя країна – Україна: хрестоматія для дошкільнят з національно-патріотичного виховання. Харків : Ранок, 2022. 96 с.
Каплуновська О. Сyчacний погляд на патріотичне виховання: особливості організації роботи з дошкільнятами. Дошкільне виховання. 2015. № 8. С. 8–10.
Каплуновська О., Кичата І., Палець Ю. Україна – моя Батьківщина. Парціальна програма національно-патріотичного виховання дітей дошкільного віку / за наук. ред. О. Д. Рейпольської. Тернопіль : Мандрівець, 2016. 72 с.
Гавриш Н. Моя країна – Україна, або Виховуємо патріотів змалечку. Вихователь-методист дошкільного закладу. 2023. № 8. URL: https://emetodyst.expertus.com.ua/10008612
Живи, Україно, живи для краси! Національно-патріотичне виховання в ДНЗ. Старший вік / упоряд. А. Г. Частінікова. Х. : Вид. група «Основа», 2016. 102 с.
Гавриш Н. Виховуємо патріотів змалечку. Вихователь-методист дошкільного закладу. 2022. № 5. URL: https://emetodyst.expertus.com.ua/965818
Державні на національні символи України : матеріали для проведення занять зі старшими дошкільниками / упорядн. О. В. Гноінська. Х. : Веста, 2011. 80 с.