ПАТРІОТИЗМ ЯК ОСНОВА ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНО-ГРОМАДЯНСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2025.1.9

Ключові слова:

патріотизм, соціально-громадянська компетентність, діти старшого дошкільного віку

Анотація

Одним із пріоритетних завдань сучасної освіти, зокрема дошкільної, є формування національно свідомого громадянина-патріота, особистості з глибокими ціннісними орієнтаціями, чиї світогляд, спосіб мислення, почуття та дії спрямовані на саморозвиток і розбудову демократичного громадянського суспільства в Україні. У статті висвітлено особливості виховання патріотизму як основи формування соціально-громадянської компетентності дітей старшого дошкільного віку. Визначено актуальність проблеми дослідження, її соціальну значущість. У науковій розвідці, з огляду на науково-методичну літературу й чинні нормативні документи в галузі дошкільної освіти, розкрито зміст понять «патріотизм», «соціально-громадянська компетентність». Означена компетентність дитини старшого дошкільного віку проявляється в особистісних якостях, соціальних почуттях, любові до Батьківщини, виявленні інтересу до національних, культурних цінностей свого народу, елементарних знаннях про рідну країну, її державну символіку, традиції та звичаї, готовності до посильної участі в соціальних подіях, що спрямовані на покращення спільного життя. Зазначено, що виховання патріотизму відбувається за умови систематичного та цілеспрямованого педагогічного впливу, спрямованого на зміцнення національної ідентичності дітей, створення позитивного образу своєї країни, утвердження активної громадянської позиції та виховання ціннісного ставлення до родини як частини народу, його національних цінностей. Саме на цій основі народжується справжній патріотизм. У дослідженні акцентовано увагу на значенні методів і засобів, які дають змогу зацікавити дітей пізнанням традицій та культури українського народу, спонукати до проявів патріотизму та громадянськості відповідно до вікових особливостей. Серед них: бесіди, читання художніх творів, народні ігри та іграшки, слухання музичних творів; ознайомлення з розмаїттям народної творчості (гончарство, лозоплетіння, вишивка, писанкарство та ін.); відзначення державних та народних свят, пам’ятних історичних дат. У розвідці зауважено на важливій ролі сім’ї у формуванні патріотичних почуттів у дітей, а також розробленні ефективних форм співпраці між сім’єю та закладом дошкільної освіти у цьому напрямку.

Посилання

Добровольська Л. Н., Чорновіл В. О. Національно-патріотичне виховання молодших школярів – пріоритетний напрям діяльності педагогів : навчально-методичний посібник. Черкаси : Видавництво комунального навчального закладу «Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради», 2016. 140 с.

Базовий компонент дошкільної освіти в Україні. 2021. URL: https://mon.gov.ua/osvita-2/doshkilna-osvita-2/ bazoviy-komponent-doshkilnoi-osviti-v-ukraini

Fedorova S., Zheinova S., Ryhina O., Butenko V., Karnaukhova A. Developing social and citizenship skills through interactive engagement in senior preschoolers. AD ALTA: Journal of Interdisciplinary Research. 2024. № 14/01-XLII. Pp. 43–47. URL: https://www.magnanimitas.cz/ADALTA/140142/papers/A_09.pdf

Новосьолова І., Пентій О. Виховання патріотично налаштованої особистості дошкільника. Вихователь-методист дошкільного закладу. 2016. № 8. С. 16–21.

Косенчук О. Соціально-громадянська компетентність дошкільника: сучасний освітній. Дошкільне виховання. 2023. № 5. URL: https://uied.org.ua/2023/05/10329/

Кривоніс М. Л., Дроботій О. Л. Патріотичне виховання в ДНЗ. Харків : Вид.-во «Ранок», 2017. 192 с.

Педагогічний словник / за ред. М. Д. Ярмаченка. К. : Пед. думка, 2001. 516 с.

Гавриш Н., Косенчук О. Моя країна – Україна: хрестоматія для дошкільнят з національно-патріотичного виховання. Харків : Ранок, 2022. 96 с.

Каплуновська О. Сyчacний погляд на патріотичне виховання: особливості організації роботи з дошкільнятами. Дошкільне виховання. 2015. № 8. С. 8–10.

Каплуновська О., Кичата І., Палець Ю. Україна – моя Батьківщина. Парціальна програма національно-патріотичного виховання дітей дошкільного віку / за наук. ред. О. Д. Рейпольської. Тернопіль : Мандрівець, 2016. 72 с.

Гавриш Н. Моя країна – Україна, або Виховуємо патріотів змалечку. Вихователь-методист дошкільного закладу. 2023. № 8. URL: https://emetodyst.expertus.com.ua/10008612

Живи, Україно, живи для краси! Національно-патріотичне виховання в ДНЗ. Старший вік / упоряд. А. Г. Частінікова. Х. : Вид. група «Основа», 2016. 102 с.

Гавриш Н. Виховуємо патріотів змалечку. Вихователь-методист дошкільного закладу. 2022. № 5. URL: https://emetodyst.expertus.com.ua/965818

Державні на національні символи України : матеріали для проведення занять зі старшими дошкільниками / упорядн. О. В. Гноінська. Х. : Веста, 2011. 80 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-01

Як цитувати

ФЕДОРОВА, С., & КОЗАК, Л. (2025). ПАТРІОТИЗМ ЯК ОСНОВА ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНО-ГРОМАДЯНСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ. Acta Paedagogica Volynienses, (1), 61–68. https://doi.org/10.32782/apv/2025.1.9

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 ДОШКІЛЬНА ОСВІТА