EFFECTIVE TECHNOLOGIES TO MOTIVATE STUDENTS OF TECHNICAL SPECIALTIES TO STUDY
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2025.1.31Keywords:
student motivation, technical education, pedagogical technologies, project-based learning, gamification, digital technologies, interactive learning, individualized learning, educational processAbstract
The article is devoted to the study of effective technologies for motivating students of technical specialties in the context of improving the quality of the educational process. The study analyzes modern approaches to learning, including project-based learning, gamification, the use of digital and information and communication technologies, individualized learning, the case method, interactive lectures, problem-based and modular learning. These approaches help to increase students’ interest, develop analytical thinking, critical skills and practical application of theoretical knowledge. Project-based learning allows students to work on real projects, developing teamwork skills, creativity, and responsibility. Gamification adds elements of competition and rewards, stimulating active participation in the educational process. Digital technologies help to simplify the learning of complex technical concepts by allowing students to conduct experiments in virtual laboratories or simulators, which brings them closer to the conditions of real professional activity. Individualized learning takes into account the characteristics of each student, allowing them to work at their own pace and reducing the risk of overload. Increasing students’ motivation is a key task for the effective training of competitive specialists in today’s rapidly developing technical industries. The integration of innovative pedagogical technologies into the system of higher technical education helps to bridge the gap between theoretical knowledge and its practical application, making the educational process more interesting, efficient, and more adapted to the needs of the modern labor market.
References
Грабовенко І. С. Особливості впровадження проектної методики під час навчання студентів вищих технічних навчальних закладів. Вісник Дніпропетровського університету. Серія : Мовознавство. 2013. № 21, вип. 19(3). С. 38–44.
Губіна А. М. Концепція дослідження мотивації досягнення успіху у професійному самовизначенні студентів технічних спеціальностей. Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Психологія. 2014. № 47. С. 50–58.
Клочко В. І., Коломієць А. А. Формування мотивації навчально-пізнавальної діяльності студентів технічних спеціальностей : монографія. Вінниця : ВНТУ, 2012. 188 с.
Лобода С. М., Родіонова О. В. Застосування мультимедійних технологій у підготовці бакалаврів технічних спеціальностей. Наукові записки Малої академії наук України. 2022. № 1(23). С. 76–84.
Паржницький В., Cавенко О., Шнюкова І. Організація модульного навчання у професійній та професійно-технічній освіті. Проблеми освіти. 2023. № 1. С. 231–245.
Підбуцька Н. В. Психологічні особливості структури мотиваційної сфери студентів технічних спеціальностей. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія: Психологія. 2013. № 51. С. 34–37.
Приходько Д. С. Інноваційні технології у навчанні студентів технічних спеціальностей: подкастинг. Advanced education. 2014. № 1. С. 59–65.
Рекун О. О., Пригодій А. В. Cаsy-study як інтерактивна форма навчання в професійно-технічних навчальних закладах. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки. 2017. № 144. С. 196–198.
Романишин Ю. Л., Магас Б. Я., Шекета В. І. Формування навчально-професійної мотивації студентів у технічних закладах вищої освіти. Науковий вісник Льотної академії. Серія : Педагогічні науки. 2019. № 5. С. 212–217.
Сабадош Ю. Г. Інтерактивні лекції розвитку самоосвітньої компетентності майбутніх фахівців технічних спеціальностей. Фізико-математична освіта: науковий журнал. 2023. Вип. 1(23). С. 60–64.
Староста В. І. Мотивація навчання студентів різних курсів. Електронне наукове фахове видання «Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету». 2021. Вип. 11. С. 158–173.
Стинська В., Чепіль М., Прокопів Л. Кейс-метод – інновація у методиці підготовки студентів магістратури у закладі вищої освіти. Молодь і ринок. 2023. № 4(212). С. 16–19.
Стрілкова Т. Мотивація студентів до здобуття технічної та фізико-математичної освіти. Новий Колегіум. 2020. № 3(101). С. 7–11.
Толочко С. Інноваційні технології формування компетентності здобувачів освіти: від гейміфікації до проєктної діяльності. Вісник науки та освіти. 2023. № 4(10). С. 710–725.
Трифонова О. М. Інформаційно-цифрові ресурси у навчанні фізики та технічних дисциплін при підготовці майбутніх фахівців комп’ютерних технологій. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія : Педагогічні науки. 2019. № 3. С. 275–280.
Чебакова Ю. Г. Особливості формування інженерної компетенції у випускників технічних ВНЗ засобами проблемного навчання. Науковий огляд. 2016. № 3(24). URL: https://www.naukajournal.org/index.php/naukajournal/ article/view/815
Чемерис О., Кулик І., Прокоф’єв Є. Індивідуалізація навчання у ЗВО як необхідна умова підвищення якості професійної підготовки. Молодь і ринок. 2023. № 6–7. С. 120–125.
Шапран О., Шапран Ю. Індивідуалізація професійної підготовки здобувачів вищої освіти засобами техно- логії змішаного навчання в умовах воєнного стану. Вісник науки та освіти. 2023. № 7(13). С. 891–905.