ЕФЕКТИВНІ ТЕХНОЛОГІЇ ДЛЯ МОТИВАЦІЇ ДО НАВЧАННЯ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ ТЕХНІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2025.1.31Ключові слова:
мотивація студентів, технічна освіта, педагогічні технології, проєктне навчання, гейміфікація, цифрові технології, інтерактивне навчання, індивідуалізація навчання, освітній процесАнотація
Стаття присвячена дослідженню ефективних технологій для мотивації студентів технічних спеціальностей у контексті покращення якості освітнього процесу. У дослідженні аналізуються сучасні підходи до навчання, зокрема проєктне навчання, гейміфікація, використання цифрових та інформаційно-комунікаційних технологій, індивідуалізація навчання, кейс-метод, інтерактивні лекції, проблемне та модульне навчання. Ці підходи сприяють підвищенню зацікавленості студентів, розвитку аналітичного мислення, критичних навичок та практичного застосування теоретичних знань. Проєктне навчання дозволяє студентам працювати над реальними проєктами, розвиваючи навички командної роботи, креативність та відповідальність. Гейміфікація додає елементи змагання та нагород, стимулюючи активну участь в освітньому процесі. Цифрові технології сприяють спрощенню засвоєння складних технічних понять, дозволяючи студентам проводити експерименти у віртуальних лабораторіях або симуляторах, що наближає їх до умов реальної професійної діяльності. Індивідуалізація навчання враховує особливості кожного студента, надаючи можливість працювати у власному темпі та зменшуючи ризик перевантаження. Підвищення мотивації студентів є ключовим завданням для ефективної підготовки конкурентоспроможних фахівців у сучасних умовах швидкого розвитку технічних галузей. Інтеграція інноваційних педагогічних технологій у систему вищої технічної освіти допомагає подолати розрив між теоретичними знаннями та їх практичним застосуванням, роблячи освітній процес цікавішим, ефективнішим та більш адаптованим до потреб сучасного ринку праці.
Посилання
Грабовенко І. С. Особливості впровадження проектної методики під час навчання студентів вищих технічних навчальних закладів. Вісник Дніпропетровського університету. Серія : Мовознавство. 2013. № 21, вип. 19(3). С. 38–44.
Губіна А. М. Концепція дослідження мотивації досягнення успіху у професійному самовизначенні студентів технічних спеціальностей. Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Психологія. 2014. № 47. С. 50–58.
Клочко В. І., Коломієць А. А. Формування мотивації навчально-пізнавальної діяльності студентів технічних спеціальностей : монографія. Вінниця : ВНТУ, 2012. 188 с.
Лобода С. М., Родіонова О. В. Застосування мультимедійних технологій у підготовці бакалаврів технічних спеціальностей. Наукові записки Малої академії наук України. 2022. № 1(23). С. 76–84.
Паржницький В., Cавенко О., Шнюкова І. Організація модульного навчання у професійній та професійно-технічній освіті. Проблеми освіти. 2023. № 1. С. 231–245.
Підбуцька Н. В. Психологічні особливості структури мотиваційної сфери студентів технічних спеціальностей. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія: Психологія. 2013. № 51. С. 34–37.
Приходько Д. С. Інноваційні технології у навчанні студентів технічних спеціальностей: подкастинг. Advanced education. 2014. № 1. С. 59–65.
Рекун О. О., Пригодій А. В. Cаsy-study як інтерактивна форма навчання в професійно-технічних навчальних закладах. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки. 2017. № 144. С. 196–198.
Романишин Ю. Л., Магас Б. Я., Шекета В. І. Формування навчально-професійної мотивації студентів у технічних закладах вищої освіти. Науковий вісник Льотної академії. Серія : Педагогічні науки. 2019. № 5. С. 212–217.
Сабадош Ю. Г. Інтерактивні лекції розвитку самоосвітньої компетентності майбутніх фахівців технічних спеціальностей. Фізико-математична освіта: науковий журнал. 2023. Вип. 1(23). С. 60–64.
Староста В. І. Мотивація навчання студентів різних курсів. Електронне наукове фахове видання «Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету». 2021. Вип. 11. С. 158–173.
Стинська В., Чепіль М., Прокопів Л. Кейс-метод – інновація у методиці підготовки студентів магістратури у закладі вищої освіти. Молодь і ринок. 2023. № 4(212). С. 16–19.
Стрілкова Т. Мотивація студентів до здобуття технічної та фізико-математичної освіти. Новий Колегіум. 2020. № 3(101). С. 7–11.
Толочко С. Інноваційні технології формування компетентності здобувачів освіти: від гейміфікації до проєктної діяльності. Вісник науки та освіти. 2023. № 4(10). С. 710–725.
Трифонова О. М. Інформаційно-цифрові ресурси у навчанні фізики та технічних дисциплін при підготовці майбутніх фахівців комп’ютерних технологій. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія : Педагогічні науки. 2019. № 3. С. 275–280.
Чебакова Ю. Г. Особливості формування інженерної компетенції у випускників технічних ВНЗ засобами проблемного навчання. Науковий огляд. 2016. № 3(24). URL: https://www.naukajournal.org/index.php/naukajournal/ article/view/815
Чемерис О., Кулик І., Прокоф’єв Є. Індивідуалізація навчання у ЗВО як необхідна умова підвищення якості професійної підготовки. Молодь і ринок. 2023. № 6–7. С. 120–125.
Шапран О., Шапран Ю. Індивідуалізація професійної підготовки здобувачів вищої освіти засобами техно- логії змішаного навчання в умовах воєнного стану. Вісник науки та освіти. 2023. № 7(13). С. 891–905.