THE EFFECTIVENESS OF PROJECT-BASED LEARNING IN TEACHING LINGUISTIC DISCIPLINES AT HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2025.3.21

Keywords:

project, project-based learning, linguistic disciplines, higher education institutions, students, philology, secondary education, philology teacher

Abstract

The article highlights the crucial role of project-based learning in higher education, specifically in teaching linguistic disciplines to philology students. A primary goal of higher education is to prepare highly qualified professionals who possess critical thinking, innovative problem-solving abilities, and effective communication skills. Therefore, it's essential to foster creative students who can not only absorb knowledge but also actively apply it, generate new ideas, and devise innovative solutions. Project-based learning, a particularly popular and effective approach today, facilitates this by allowing students to deepen their theoretical knowledge and develop practical skills such as planning, collaboration, decision-making, problem-solving, and presenting results. The purpose of this article is to define the place of project activities within linguistic educational components in higher education institutions and to demonstrate the effectiveness of project-based learning in developing relevant competencies in future philology teachers through specific examples. Furthermore, technology significantly broadens the scope of educational methods. Its integration helps educators connect with students more effectively, making learning more comprehensible, dynamic, and engaging. Simultaneously, these technologies offer a unique opportunity to combine language acquisition with its practical application. This not only aids in mastering complex grammatical structures or lexical items but also cultivates communication skills, intercultural competence, and the creative potential of future philologists, translators, educators, and other linguistic specialists. An integral aspect of the educational process is student assessment, including the quality evaluation of completed projects. Involving all students in this assessment is crucial as it fosters active engagement, develops analytical and comparative abilities, minimizes subjectivity, and, consequently, becomes indispensable for the future professional activities of philology teachers.

References

Аліксійчук О. С., Федорчук В. В. Проектна діяльність студентів у процесі опанування навчальної дисципліни «Шкільний курс світової художньої культури та методика його викладання» : навчально-методичний посібник. Кам’янець-Подільський, 2008. 30 с.

Вороненко Т. І. Класифікація навчальних проектів. Проблеми сучасного підручника. 2016. № 17. С. 76–91.

Коваль О. Ю. Проектна методика навчання іноземної мови студентів ВНЗ. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. наук. пр. Запоріжжя : КПУ, 2019. Вип. 63. Т. 2. С. 89–92.

Кучерук О. А., Сергієнко Б. Б., Шурхно Н. Ф. Проєктна діяльність як компонент лінгвометодичної підготовки майбутніх учителів української мови та літератури. Матеріали VІІ Міжнародної науково-практичної конференції «Неперервна освіта нового сторіччя: досягнення та перспективи» : електронний збірник наукових праць Запорізького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти. 2021. Ч. 2. URL: https://drive.google.com/file/d/1bEuL bRQcP6bUL5gBsbhA9tGtzshRxqxy/view (дата звернення: 20.06.2025).

Портян М. О. Формування проектувальної компетентності майбутніх учителів початкової школи і вихователів. Теорія та методика навчання та виховання. 2019. Вип. 46. С. 104–121.

Хайруліна Н., Кирʼязова О., Оверчук О. Проєктна діяльність як шлях підвищення мотивації до вивчення іноземної мови здобувачів освіти немовних ЗВО України в сучасних реаліях. Академічні візії. 2023. Вип. 19. 11 с. URL: https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/361 (дата звернення: 21.06.2025).

Шакура Ю. О., Євтушок І. О. Практичне використання технології проектного навчання під час лінгвістичної підготовки майбутніх учителів початкової школи. Young Scientist. 2017. № 12 (52). С. 476–480.

Published

2025-08-29

How to Cite

TORCHYNSKA Н., & TORCHYNSKYІ М. (2025). THE EFFECTIVENESS OF PROJECT-BASED LEARNING IN TEACHING LINGUISTIC DISCIPLINES AT HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS. Acta Paedagogica Volynienses, (3), 142–147. https://doi.org/10.32782/apv/2025.3.21

Issue

Section

SECTION 3 SPECIAL EDUCATION