ЕФЕКТИВНІСТЬ ЗАСТОСУВАННЯ ПРОЄКТНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ПРИ ВИКЛАДАННІ ЛІНГВІСТИЧНИХ ДИСЦИПЛІН У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2025.3.21

Ключові слова:

проєкт, проєктні технології, лінгвістичні компоненти, заклади вищої освіти, здобувачі освіти, філологія, середня освіта, учителі-філологи

Анотація

У статті основна увага зосереджена на значущості проєктних технологій в освітньому процесі закладів вищої освіти, зокрема при викладанні студентам-філологам дисциплін лінгвістичного спрямування. Оскільки одним із ключових завдань вищої освіти є підготовка висококваліфікованих фахівців, здатних до критичного мислення, інноваційної діяльності та ефективної комунікації, то особливого значення набуває формування креативних здобувачів освіти, які можуть не лише засвоювати знання, а й активно їх застосовувати, генерувати нові ідеї та знаходити нестандартні рішення. У цьому на допомогу приходять проєктні технології, які сьогодні є особливо популярними, бо створення проєктів дозволяє студентам не лише поглиблювати теоретичні знання, а й розвивати практичні навички, такі як планування, співпраця, розв’язання проблем, ухвалення рішень та презентація результатів. Мета статті – визначити місце проєктної діяльності при вивченні освітніх компонентів лінгвістичного спрямування в закладах вищої освіти і на конкретних прикладах вказати на ефективність проєктних технологій у формуванні відповідних компетентностей у майбутніх учителів-філологів. Технології значно розширюють спектр освітніх методів, що допомагає говорити зі студентами однією мовою, робить навчання більш зрозумілим, динамічним та цікавим. Водночас технології надають унікальну можливість поєднати вивчення мови з її практичним застосуванням, що не тільки сприяє засвоєнню складних граматичних конструкцій чи лексичних одиниць, але й розвиває комунікативні здібності, міжкультурну компетенцію і творчий потенціал майбутніх філологів, перекладачів, викладачів та інших фахівців у галузі лінгвістики. Важливе місце в освітньому процесі посідає оцінювання знань студентів, зокрема і якості виконаних проєктів, до чого необхідно залучати усіх здобувачів освіти, що сприяє активізації уваги, виробляє уміння аналізувати, порівнювати, уникати суб’єктивності тощо, а отже, буде незамінним у майбутній професійній діяльності учителів-філологів.

Посилання

Аліксійчук О. С., Федорчук В. В. Проектна діяльність студентів у процесі опанування навчальної дисципліни «Шкільний курс світової художньої культури та методика його викладання» : навчально-методичний посібник. Кам’янець-Подільський, 2008. 30 с.

Вороненко Т. І. Класифікація навчальних проектів. Проблеми сучасного підручника. 2016. № 17. С. 76–91.

Коваль О. Ю. Проектна методика навчання іноземної мови студентів ВНЗ. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. наук. пр. Запоріжжя : КПУ, 2019. Вип. 63. Т. 2. С. 89–92.

Кучерук О. А., Сергієнко Б. Б., Шурхно Н. Ф. Проєктна діяльність як компонент лінгвометодичної підготовки майбутніх учителів української мови та літератури. Матеріали VІІ Міжнародної науково-практичної конференції «Неперервна освіта нового сторіччя: досягнення та перспективи» : електронний збірник наукових праць Запорізького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти. 2021. Ч. 2. URL: https://drive.google.com/file/d/1bEuL bRQcP6bUL5gBsbhA9tGtzshRxqxy/view (дата звернення: 20.06.2025).

Портян М. О. Формування проектувальної компетентності майбутніх учителів початкової школи і вихователів. Теорія та методика навчання та виховання. 2019. Вип. 46. С. 104–121.

Хайруліна Н., Кирʼязова О., Оверчук О. Проєктна діяльність як шлях підвищення мотивації до вивчення іноземної мови здобувачів освіти немовних ЗВО України в сучасних реаліях. Академічні візії. 2023. Вип. 19. 11 с. URL: https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/361 (дата звернення: 21.06.2025).

Шакура Ю. О., Євтушок І. О. Практичне використання технології проектного навчання під час лінгвістичної підготовки майбутніх учителів початкової школи. Young Scientist. 2017. № 12 (52). С. 476–480.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-08-29

Як цитувати

ТОРЧИНСЬКА, Н., & ТОРЧИНСЬКИЙ, М. (2025). ЕФЕКТИВНІСТЬ ЗАСТОСУВАННЯ ПРОЄКТНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ПРИ ВИКЛАДАННІ ЛІНГВІСТИЧНИХ ДИСЦИПЛІН У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ. Acta Paedagogica Volynienses, (3), 142–147. https://doi.org/10.32782/apv/2025.3.21

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 3 СПЕЦІАЛЬНА ОСВІТА