IMPLEMENTATION OF THE CONTENT LINE “WE EXPLORE LANGUAGES PHENOMENA” IN THE PROCESS OF STUDYING THE SECTION “STRUCTURAL WORDS” IN PRIMARY SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2021.4.20Keywords:
semantic line “Investigating linguistic phenomena”, morpheme structure, word formation, root, prefix, suffix, ending, related wordsAbstract
The article highlights the essence of the content line “Exploring language phenomena” in the process of studying the section “Word structure”, linguodidactic aspects of the study of this section in school. The significance and substantiation of the relevance of the study of this semantic line, aimed at the study by students of the morpheme structure of the word and the elements of word formation, is revealed and its place in modern linguistic-methodica lresearches is noted. The content of the program material, the relationship of word structure and word formation elements with other sections of the Ukrainian language studied in primary school are analyzed. Emphasis is placed on the importance of mastering by primary school students the section “Word structure” for conscious mastering of learned spelling rules, resulting in increased spelling literacy, understanding of word structure and processes of its formation, general language and speech development ofstudents, logical thinking is formed, culture is improved; children acquire analytical and constructive skills that will be applied in practice in the future.The state of the problem in school practice is studied. The experience of teachers in Rivne and Rivnenska oblast shows that in developing this section it is necessary to teach students to understand the origin of individual words, as well as to establish their relationship with the lexical meaning and structure. The importance of preventing typical student mistakes is emphasized. Students pay attention to the material shell of the word, often not understanding the meaning itself. While analyzing words, they take into account only their external design, and do not understand the role of the ending–the expression of the grammatical meaning of the word; they do not form the concepts of “common root words” and “forms of the same word”; while adding a prefix or suffix to the root and an ending to the suffix, they do not notice the alternation of sounds in the roots of words. The section “Word structure” in the current textbooks “Ukrainian language and reading” for students of grades 3–4, authored by M. Vashulenko, N. Vasylkivska, S. Dubovyk is analyzed. It is emphasized that the program material on word structure and word formation elements, which is developed in Ukrainian language and reading lessons in primary school, is the basis for conscious mastery of the language in middle and senior classes.
References
Бісовецька Л. Комплексний підхід до вивчення слова під час опрацювання теми «Будова слова» в початковій школі. Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Педагогічні науки. 2016. Випуск 1(1). С. 28–33.
Вашуленко М. Нова українська школа : методика навчання інтегрованого курсу «Українська мова» у 1–2 класах закладів загальної середньої освіти на засадах компетентнісного підходу : навч. метод. посібник. Київ : Видавничий дім «Освіта», 2019. 192 с.
Вашуленко М., Васильківська Н., Дубовик С.Українська мова та читання. Підручник для 3 класу закладів загальної середньої освіти. Частина 1. Київ : Видавничий дім «Освіта», 2020. 160 с.
Вашуленко М., Васильківська Н., Дубовик С.Українська мова та читання. Підручник для 4 класу закладів загальної середньої освіти. Частина 1. Київ : Видавничий дім «Освіта», 2020. 168 с.
Вашуленко М., Дубовик С. Формування в учнів початкових класів дослідницьких умінь на матеріалі програмового курсу української мови. Початкова школа. 2020. № 3. С. 11–17.
Гордієнко О. Розвивальна спрямованість уроків вивчення будови слова в початкових класах. Наукові записки Ніжинського державного університету ім. М. Гоголя. 2014. № 3. С. 151–155.
Гриненко О.М. Формування знань про будову слова у молодших школярів з тяжкими порушеннями мовлення : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.03 «Корекційна педагогіка». Київ, 2014. 20 с.
Державний стандарт початкової загальної освіти. URL: http://dano.dp.ua/attachments/article/303/Державний%20стандарт%20початкової%20 освіти. pdf.
9. Пономарьова К. Реалізація змістових ліній початкового курсу мовно-літературної освіти в 2-му класі. URL: https://lib.iitta.gov.ua ›.
Типові освітні програми для закладів загальної середньої освіти: 1-2 та 3-4 класи. Київ : Видавництво «Світоч», 2019. 336.