PECULIARITIES OF PRESCHOOL EDUCATION INSTITUTION AND FAMILY INTERACTION ON MORAL EDUCATION OF SENIOR PRESCHOOLERS
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2021.5.4Keywords:
moral education, pedagogical interaction, humanism, ethical normsAbstract
The article raises the issue of preschoolers moral education, analyzes the current state and prospects of this problem, considers effective ways to develop this phenomenon through the interaction of preschool and family. The authors share their own experience of future educators training to interact with parents on moral education of senior preschoolers, effective forms and methods that can be useful for preschool educators. The study is based on the such methodological approaches as: axiological; environmental; activity (provides such an organization of the object, in which he realizes himself as a person, reveals the capabilities, creative abilities and is an active participant in various activities in the system: “goal – motive – means – action – result”). The basis of moral education, in the considered context, is the following fundamental research: theoretical principles of education (I. Bekh, A. Bogush, V. Galuzynskyi, O. Savchenko, O. Sukhomlynska, etc.); modern concepts of humanization of education (G. Ball, V. Bilousova, E. Bondarevska, S. Goncharenko, M. Yevtukh, Y. Maliovanyi, etc.). The scientific novelty of the study is to improve the methods and forms of interaction of the preschool educator with parents, taking into account the humanistic approach and methods of developing critical thinking.Among the effective ones are the following: conflict method, method of contrasts, blitz game method, game design, intensive learning games, round table with sharp corners, trainings, empathy method, garland of associations, “fishbone”. The study of the peculiarities of the preschool and family interaction on the moral education of senior preschoolers concluded that the integration of family and preschool education, increased parental participation in the educational process, especially in the moral education of senior preschoolers, contributes to the humanization of relations between children, parents and educators, improves the psychological climate and communication.
References
Базовий компонент дошкільної освіти / під ред. наук. керівн. Т.О. Піроженко. Київ, 2021, 37 с.
Бех І. Ціннісні наголоси у сучасному вихованні. Світ виховання. 2007. № 5. С. 4–8.
Галян О.І. Розвиток моральної свідомості та самосвідомості на етапі дошкільного дитинства : монографія / за ред. М.В. Савчина, І.М. Галяна. Дрогобич, 2009. 240 с.
Залізняк А.М. Підготовка студентів до роботи з батьками з морального виховання дітей старшого дошкільного віку : навч.-метод. посіб. Київ : Міленіум, 2006. 92 с.
Курчатова А.В. Активізація самостійної роботи студентів вишів у процесі професійної підготовки до виховання дітей старшого дошкільного віку. Сучасна освіта: філософія, інновації, досвід. Лодзь, 2015. № 1. С. 98–102.
Курчатова А.В. Підготовка майбутніх вихователів до взаємодії з сім’єю з морального виховання дітей дошкільного віку (інноваційні форми роботи). Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В.О. Сухомлинського. Педагогічні науки : збірник наукових праць / за ред. проф. Т. Степанової. Миколаїв : МНУ імені В.О. Сухомлинського, 2018. № 1 (60). С. 136–141.
Лисенко Н.В., Кирста Н.Р. Педагогіка українського дошкілля: у 3-х частинах : навч. посіб. Київ : Слово, 2010. Ч. 2. 263 c.
Машовець М.А. Підготовка студентів до співпраці з батьками дітей дошкільного віку : навч.-метод. посіб. Київ : НПУ ім. М. Драгоманова. 2000. 128 с.
Методичні рекомендації щодо організації взаємодії закладів дошкільної освіти з батьками вихованців : лист МОН України від 11.10.2017 р. № 1/9-546. URL: https://drive.google.com/file/d/0Bxpu4GDXDpc7YWVvcWUtVWJpdEk/view
Про освіту : Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text