THE USE OF DIGITAL EDUCATIONAL RESOURCES IN SHAPING THE INFORMATION CULTURE OF FUTURE PRESCHOOL EDUCATION SPECIALISTS
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2025.4.2Keywords:
digital educational resources, information culture, preschool education, digital technologies, digital competence, digital literacy, teacher trainingAbstract
The article examines the use of digital educational resources in shaping the information culture of future preschool education specialists. The aim of the work is to analyze the theoretical foundations and practical aspects of the use of digital resources in student training, as well as to determine their impact on the development of key competencies, in particular information culture. The empirical part is based on a survey of students majoring in Preschool Education at Vasyl Stefanyk Precarpathian National University, which made it possible to assess the level of awareness of digital technologies and the popularity of their use in the educational process. The scientific novelty of the article lies in a comprehensive approach to defining digital educational resources and their multifunctional role in the professional training of preschool teachers. It takes into account modern approaches to defining digital educational resources as multifunctional tools that include electronic textbooks, interactive platforms, mobile applications, virtual and augmented reality. The formation of information culture is seen as a complex process that includes cognitive, value, and behavioral components, as well as ethical principles for working with information. The conclusions of the article confirm that digital educational resources are an effective means of improving the quality of training for future educators. They contribute to the development of information culture, digital literacy, critical thinking, creativity, self-development, and communication skills. The results of the experimental study showed that most students have a high or medium level of knowledge about digital resources and actively use platforms such as Zoom, Google Classroom, Canva, Kahoot!, etc. At the same time, there is a need for wider use of innovative tools and further improvement of the digital educational environment. Promising areas for further research include the development of new methods for integrating digital resources into the educational process, studying their impact on students' academic achievements and professional competence, and optimizing the formation of information culture in the context of distance and blended learning.
References
Борисейко О., Касімова Н., Лебедєва І., Улітко І. Цифрові освітні ресурси: методичні вказівки до проведення лабораторних робіт. Київський національний університет імені Тараса Шевченка. 2025. 74 с.
Велика українська енциклопедія. Культура інформаційна. 2016. URL: https://surl.lt/thrali (дата звернення: 11.08.2025).
Гевко І., Гільтай Л. Застосування цифрових освітніх ресурсів при підготовці майбутніх фахівців компʼютерних технологій. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. 2020. Том 167. № 11. С. 94-98.
Дущенко О. Використання цифрових освітніх ресурсів у підготовці майбутніх учителів. Topical paradigms of training a modern teacher: Scientific monograph. Riga, Latvia: «Baltija Publishing», 2024. С. 38-55.
Коломієць О., Головата О. Формування інформаційної культури майбутнього фахівця у контексті сучасних освітніх завдань. Соціум. Документ. Комунікація. Серія: Історичні науки. 2020. № 10. С. 310-333.
Купіна О. Формування інформаційної культури майбутніх учителів в умовах збройної агресії та інформаційної війни. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2023. Вип. 65. Том 2. С. 283-288.
Листопад Н. Формування інформаційної культури майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Педагогічні науки. 2019. № 2. С. 177-182.
Олефіренко Т., Полевик Р. Цифрові освітні ресурси як інструмент професійного розвитку майбутніх учителів технологічної освіти. Освітньо-науковий простір. 2024. № 7. Том 1. С. 120-130.
Опис рамки цифрової компетентності для громадян України. 2021. URL: https://surl.li/skxsza (дата звернення: 11.08.2025).
Пришляк О. Формування інформаційної культури майбутніх педагогів. Науковий вісник Ужгородського Національного університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. 2011. № 20. С. 113-115.






