ВИКОРИСТАННЯ ЦИФРОВИХ ОСВІТНІХ РЕСУРСІВ У ФОРМУВАННІ ІНФОРМАЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2025.4.2Ключові слова:
цифрові освітні ресурси, інформаційна культура, дошкільна освіта, цифрові технології, цифрова компетентність, цифрова грамотність, підготовка вихователівАнотація
У статті досліджується використання цифрових освітніх ресурсів у формуванні інформаційної культури майбутніх фахівців дошкільної освіти. Метою роботи є аналіз теоретичних засад і практичних аспектів застосування цифрових ресурсів у підготовці студентів, а також визначення їх впливу на розвиток ключових компетентностей, зокрема інформаційної культури. Емпірична частина реалізована на основі анкетування студентів спеціальності «Дошкільна освіта» Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника, що дало змогу оцінити рівень обізнаності щодо цифрових технологій та популярність їх використання в освітньому процесі. Наукова новизна статті полягає у комплексному підході до визначення цифрових освітніх ресурсів та їх багатофункціональної ролі в професійній підготовці вихователів дошкільних закладів. Враховано сучасні підходи до визначення цифрових освітніх ресурсів як багатофункціональних інструментів, які охоплюють електронні підручники, інтерактивні платформи, мобільні додатки, віртуальну та доповнену реальність. Формування інформаційної культури розглядається як комплексний процес, що включає когнітивний, ціннісний і поведінковий компоненти, а також етичні засади роботи з інформацією. Висновки статті підтверджують, що цифрові освітні ресурси виступають ефективним засобом підвищення якості підготовки майбутніх вихователів. Вони сприяють розвитку інформаційної культури, цифрової грамотності, критичного мислення, креативності, навичок саморозвитку і комунікації. Результати експериментального дослідження засвідчили, що більшість студентів мають високий або середній рівень знань про цифрові ресурси та активно застосовують такі платформи, як Zoom, Google Classroom, Canva, Kahoot! тощо. Водночас виявлено потребу в ширшому використанні інноваційних інструментів і подальшому вдосконаленні цифрового освітнього середовища. Перспективними напрямами подальших досліджень є розробка нових методик інтеграції цифрових ресурсів у навчальний процес, вивчення їхнього впливу на академічні досягнення та професійну компетентність студентів, а також оптимізація формування інформаційної культури в умовах дистанційного і змішаного навчання.
Посилання
Борисейко О., Касімова Н., Лебедєва І., Улітко І. Цифрові освітні ресурси: методичні вказівки до проведення лабораторних робіт. Київський національний університет імені Тараса Шевченка. 2025. 74 с.
Велика українська енциклопедія. Культура інформаційна. 2016. URL: https://surl.lt/thrali (дата звернення: 11.08.2025).
Гевко І., Гільтай Л. Застосування цифрових освітніх ресурсів при підготовці майбутніх фахівців компʼютерних технологій. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. 2020. Том 167. № 11. С. 94-98.
Дущенко О. Використання цифрових освітніх ресурсів у підготовці майбутніх учителів. Topical paradigms of training a modern teacher: Scientific monograph. Riga, Latvia: «Baltija Publishing», 2024. С. 38-55.
Коломієць О., Головата О. Формування інформаційної культури майбутнього фахівця у контексті сучасних освітніх завдань. Соціум. Документ. Комунікація. Серія: Історичні науки. 2020. № 10. С. 310-333.
Купіна О. Формування інформаційної культури майбутніх учителів в умовах збройної агресії та інформаційної війни. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2023. Вип. 65. Том 2. С. 283-288.
Листопад Н. Формування інформаційної культури майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Педагогічні науки. 2019. № 2. С. 177-182.
Олефіренко Т., Полевик Р. Цифрові освітні ресурси як інструмент професійного розвитку майбутніх учителів технологічної освіти. Освітньо-науковий простір. 2024. № 7. Том 1. С. 120-130.
Опис рамки цифрової компетентності для громадян України. 2021. URL: https://surl.li/skxsza (дата звернення: 11.08.2025).
Пришляк О. Формування інформаційної культури майбутніх педагогів. Науковий вісник Ужгородського Національного університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. 2011. № 20. С. 113-115.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.





