SYNERGETIC APPROACH AS A METHODOLOGICAL BASIS FOR RESEARCHING THE QUALITY OF PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE PRIMARY SCHOOL TEACHERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2025.4.7

Keywords:

synergetics, synergistic approach, professional training, quality of higher pedagogical education, primary school teacher

Abstract

The purpose of this scientific research is to provide a conceptual justification for the synergistic approach as a methodological dominant in the study of the problem of ensuring the quality of professional training of future primary school teachers. The emphasis is on the potential of synergetics as a universal analytical paradigm capable of explaining pedagogical reality in its integrity, multidimensionality, openness, and ability to self-organize, self-develop, and adapt in conditions of dynamic sociocultural transformations.The methodological basis of the study is the synergetic paradigm, which allows for the analysis of educational processes through the prism of nonlinearity, instability, and structural self-organization. In the process of scientific research, an interdisciplinary approach was applied, and systematic, comparative, and prognostic analysis of scientific studies was used, and their results were generalized. The application of the synergistic approach made it possible to identify the mechanisms of the emergence of «bifurcation points» in the educational process and to describe potential directions for the development of teacher training in the context of ensuring its quality.The scientific novelty of the study lies in the fact that it substantiates the quality of professional training of specialists in a synergistic dimension, characterizes the «synergistic effect», which is expressed in the achievement of a qualitatively new level of professional competence of teachers, which arises as a result of self-organization and nonlinear interaction of elements of the educational environment, and highlights the functions of the synergistic approach in researching the quality of professional training of future primary school teachers.The study made it possible to formulate conclusions that the quality of professional training of future primary school teachers is a dynamic process-value category that reflects the educational system's ability to adapt, be flexible, and engage in innovative self-regulation. The synergistic approach forms the basis for the development of new models of pedagogical activity and management of the educational process, aimed at achieving a high level of professional competence of future teachers.

References

Вікторенко І. Л. Теоретичні і методичні засади формування інтеграційної компетентності вчителя початкових класів Нової української школи : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04. Слов’янськ, 2021. 629 с.

Вознюк О. В. Педагогічна синергетика : генеза, теорія і практика : монографія. Житомир, 2012. 708 с.

Гончарук О. В. Система підготовки майбутніх учителів початкової школи до організації дозвіллєвої діяль- ності молодших школярів : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04. Хмельницький, 2021. 389 с.

Гречаник Н. І. Система формування культурологічної компетентності майбутніх учителів початкової школи у професійній підготовці : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04. Глухів, 2021. 676 с.

Енциклопедія освіти / гол. ред. В. Г. Кремень. Київ : Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.

Зязюн І. А. Філософія педагогічної дії : монографія. Черкаси : Вид. від ЧНУ імені Богдана Хмельницького, 2008. 608 с.

Ковальчук В. А. Теоретичні та методичні основи професійної підготовки майбутніх учителів до роботи в умовах варіативності освітньо-виховних систем : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04. Житомир, 2016. 514 с.

Кремень В. Педагогічна синергетика : понятійно-категоріальний синтез. Теорія і практика управління соціальними системами. 2013. № 3. С. 3–19.

Кремень В. Г. Філософія національної ідеї. Людина. Освіта. Соціум. Київ : Грамота, 2007. 575 с.

Кучерявий О. Г. Якість педагогічної освіти України : тенденції і перспективи. Київ : Талком, 2019. 192 с.

Професійна педагогічна освіта : компетентнісний підхід : монографія / за ред. проф. О. А. Дубасенюк. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2011. 412 с.

Словник іншомовних слів / уклад. С. М. Морозов, Л. М. Шкарапута. Київ : Наукова думка, 2000. 680 с.

Ткаченко Л. С. Синергетичний підхід у педагогіці : нова парадигма. Освіта та розвиток обдарованої осо- бистості. 2013. № 10 (17). С. 18−21.

Філософія освіти / за заг. ред. В. Андрущенка, І. Передборської. Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгома- нова, 2009. 329 с.

Фурсикова Т. В. Теоретичні і методичні засади розвитку професійної медіакультури майбутніх магістрів освіти : дис. … д-ра пед. наук. Кропивницький. 2020. 488 с.

Хижняк І. А. Теорія і практика підготовки майбутніх учителів початкової школи до застосування засобів електронної лінгвометодики в професійній діяльності : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04. Слов’янськ, 2017. 576 с.

Published

2025-11-03

How to Cite

ILIICHUK Л. (2025). SYNERGETIC APPROACH AS A METHODOLOGICAL BASIS FOR RESEARCHING THE QUALITY OF PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE PRIMARY SCHOOL TEACHERS. Acta Paedagogica Volynienses, (4), 44–51. https://doi.org/10.32782/apv/2025.4.7

Issue

Section

SECTION 2 PRIMARY EDUCATION